یک کارشناس بازار سرمایه برای سال 96 پیش بینی کرد؛

چشم انداز مثبت در سیمانی ها و خودرویی ها

چشم انداز مثبت در سیمانی ها و خودرویی ها

در پیش بینی هایی که شرکت ها برای سال 96 منتشر کرده اند شاهد اتفاقات مثبتی هستیم که این چشم انداز مثبت در گروه سیمان، روی، غذایی، فلزات اساسی و برخی از خودرویی ها بیش از پیش بوده است.

 

این روزها شاهد ارسال گزارش های  شرکت هایی که سال مالی آنها آخر سال است، به کدال هستیم که این گزارش ها می تواند خوشبینی به بازار را افزایش دهد و باعث شود سرمایه گذاران نیز تصمیمات منطقی تری نسبت به آینده  اتخاذ کنند.

مهدی افضلیان مدرس و کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) گفت: در پیش بینی هایی که شرکت ها برای سال 96 منتشر کرده اند شاهد اتفاقات مثبتی هستیم که این چشم انداز مثبت در گروه سیمان، روی، غذایی، فلزات اساسی و برخی از خودرویی ها بیش از پیش بوده است.

وی درخصوص صنایع پیشرو بازار اظهار داشت: برای گروه سیمان می توان افزایش نرخ فروش و همگام با آن پیش بینی های مربوط به ورود به بازار صادراتی در عراق را در نظر داشت اما در خصوص افزایش فروش داخلی فعلا نمی توان انتظار خاصی را از این محل داشت و عمده تعدیل هایی که در شرکت های این گروه اتفاق افتاده مربوط به افزایش نرخ است .
 

افضلیان افزود: در گروه روی افزایش قیمت های جهانی و از طرفی افزایش نرخ دلار موجبات تعدیل مثبت این گروه را فراهم کرده است که البته با توجه به چشم انداز مثبت این فلز در آینده، تعدیل های مثبت دور از انتظار نخواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه سپس به گروه خودرویی اشاره کرد و افزود: در گروه خودرویی هم بیشتر شرکت ها خوب ظاهر شده اند و گزارش های مثبتی را اعلام کرده اند اما یک نکته هم وجود دارد و آن اینکه در این گروه همیشه پیش بینی ها مثبت بوده ولی در عمل اتفاق دیگری را شاهد بودیم.

افضلیان در عین حال تاکید کرد: انتظار اینکه نتیجه قراردادهایی که در سال 95 بسته شده است اثرات خود را در سال 96 نشان دهد، بسیار بالاست.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، در گروه فلزات اساسی نیز بودجه منتشر شده شرکت ها عموما مثبت بوده  ولی می توان گفت که این بودجه ، محافظه کارانه در نظر گرفته شده است و امکان تعدیل هم در طی دوره های مالی از آنها وجود دارد.

وی با بیان اینکه این نکته را هم باید در نظر داشت که در سال های گذشته بین سود پیش بینی شرکت ها با آنچه در عمل اتفاق افتاده انحراف وجود داشته، افزود: با این حال، همین که شرکت ها چشم انداز خوبی نسبت به سال آینده داشته اند نکته بسیار مثبتی است  که البته می تواند اثرات رفتاری مثبتی بر سرمایه گذاران داشته باشد.

افضلیان در پایان گفتگو با سنا خاطر نشان کرد: البته نمی توان انتظار واکنش سریعی را از سرمایه گذاران داشت؛ چون در ماه اسفند همیشه بحث افزایش عرضه ها داغ است و سرمایه گذاران هم ترجیح می دهند به لاک دفاعی فرو روند و در خرید و فروش خود هیجانی عمل نکنند.  

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا