با فناوری ایرانی

کارخانه آهن اسفنجی فولاد شادگان در مسیر راه اندازی قرار گرفت

کارخانه آهن اسفنجی فولاد شادگان در مسیر راه اندازی قرار گرفت

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران اعلام کرد: تجهیزات طرح استانی فولاد شادگان ( استان خوزستان) به طور کامل نصب شده و اکنون در مرحله تست تجهیزات قرار دارد که امیدواریم واحد تولید آهن اسفنجی آن را اسفند ماه امسال افتتاح کنیم.

به گزارش ماین نیوز، عبدالمجید شریفی که با رادیو اقتصاد گفت و گو می کرد، با بیان اینکه طرح فولاد سپیددشت استان چهارمحال و بختیاری آبان امسال افتتاح شده است، افزود: در اجرای بخش آهن اسفنجی طرح فولاد شادگان از تکنولوژی پِرِد( PERED) که فناوری " احیاء مستقیم ایرانی شده " است، استفاده شده است.

وی ادامه داد: با افتتاح واحد احیاء مستقیم طرح فولاد شادگان ، بحث بومی سازی فناوری که در کشور هم به آن تکیه شده است، علاوه بر این طرح ، در طرح های بعدی فولاد استانی از این تکنولوژی ایرانی استفاده خواهد شد چون ما صاحب دانش فنی این تکنولوژی هستیم.

شریفی تصریح کرد: استفاده از این تکنولوژی ایرانی در صنعت فولاد یک گام رو به جلو است، چون در گذشته سیستم های قبلی مانند میدرکس را باید کارشناس خارجی نصب می کرد اما داده های تکنولوژی ایرانی PERED ، همگی مربوط به کارشناسان داخل کشور است و اکنون این قابلیت وجود دارد که این تکنولوژی را به دیگران هم بفروشیم و در کشورهای دیگر می توانیم واحد احیاء مستقیم را با استفاده از این تکنولوژی برای آنها اجرا کنیم.

وی با اشاره به اینکه شروع 7 طرح فولاد استانی از سال 86 کلید خورده است، گفت: با توجه به طولانی شدن اجرای این طرح ها که به دلایلی چون تامین مالی ، اعتبارات اسنادی و فایناس دچار مشکل شده بود، در راستای اجرای سیاست های اصل 44 و پیگیری های جدی ، نخستین طرح یعنی واحد احیاء مستقیم طرح فولاد سپیددشت چهارمحال و بختیاری را آبان ماه امسال افتتاح کردیم که مراحل تجهیز و ساخت فولادسازی این طرح ادامه دارد.

شریفی افزود: طرح های هفتگانه فولاد استانی در استان های چهارمحال و بختیاری(سپیددشت)، خوزستان(شادگان)، آذربایجان شرقی(میانه)، استان فارس(نی ریز)، خراسان رضوی(سبزوار)، خراسان جنوبی ( قائنات) و کرمان (بافت) نقاطی هستند که این طرح ها شروع شد. قبلا 8 طرح بود که شامل فولاد بافق استان یزد هم می شد که در سال 90 به بخش خصوصی واگذار شد.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در بخش دیگری از گفت وگوی خود اظهار کرد: در سال جاری برای نخستین بار صادرات فولاد از واردات پیشی گرفت به طوری که در 10 ماهه امسال میزان صادرات فولاد 4 میلیون و 300 هزار تن و میزان واردات کمتر از 3 میلیون و 200 هزار تن بود.

پیش بینی می شود تا پایان امسال میزان صادرات فولاد به 5 میلیون تن برسد.

شریفی گفت: در سال جاری همچنین تولید فولاد کشور از مرز 18 میلیون تن عبور خواهد کرد و به رقمی بین 18.3 تا 18.4 میلیون تن می رسد ؛ این در حالی است که در سال گذشته تولید فولاد از 17 میلیون تن کمتر بود. در شرایطی که از رکود اقتصادی صحبت می شود، در صنعت فولاد هم صادرات افزایش یافته و هم تولید رقم مناسبی بوده است.

*خبرهای خوب توازن در زنجیره فولاد تا پایان سال 96

شریفی همچنین به بحث توازن در صنعت فولاد اشاره کرد و گفت: مطابق برنامه تا افق 1404 ظرفیت تولید فولاد به 55 میلیون تن می رسد که برای تحقق آن باید در آهن اسفنجی 50 میلیون تن و در گندله و کنسانتره 80 میلیون تن ظرفیت سازی کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون ظرفیت فولاد خام کشور 29 میلیون تن ، محصول نهایی 36 میلیون تن ، آهن اسفنجی 25 میلیون تن ، گندله 32 میلیون تن و کنسانتره 44 میلیون تن است، افزود: در سه چهار سال گذشته سیاستگذاری ها به گونه ای بوده که توازن در زنجیره فولاد اتفاق بیفتد و ما تا پایان سال آینده خبرهای خوبی در ارتباط با زنجیره فولاد خواهیم داشت.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا