مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری بوعلی مطرح کرد:

حرکت بازار سرمایه در مسیر واقعیت/ شناسایی پرپتانسیل های بازار

حرکت بازار سرمایه در مسیر واقعیت/ شناسایی پرپتانسیل های بازار

وقتی شرایط اقتصادی کشور ابهامات زیادی دارد نباید از بازار سرمایه انتظار رفتاری شارپ و سرزنده داشت و حتی توقع داشت سازمان بورس یک تنه جهت بازار را تغییر دهد. آنچه امروز در بازار سرمایه دیده می شود، ناشی از فضای کلی سیاسی و اقتصادی کشور است در نتیجه آنچه هر روز در بازار سرمایه مشاهده می شود، کاملاً منطبق با شرایط حاکم است.

 

شرایط رکود قطعاً برای همه سرمایه گذاران سخت است اما در این شرایط نباید به دنبال مقصر گشت چون آنچه امروز در بازار سرمایه دیده می شود، ناشی از فضای کلی سیاسی و اقتصادی کشور است در نتیجه آنچه هر روز در بازار سرمایه مشاهده می شود، کاملاً منطبق با شرایط حاکم است.

مهدی رباطی، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری بوعلی با بیان مطلب فوق درباره شرایط فعلی بازار به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: وقتی شرایط اقتصادی کشور ابهامات زیادی دارد نباید از بازار سرمایه انتظار رفتاری شارپ و سرزنده داشت و حتی توقع داشت سازمان بورس یک تنه جهت بازار را تغییر دهد.

به گفته این فعال اقتصادی اصلی ترین اقدام سازمان بورس برای بازگشت رونق در بازار سرمایه رفع ریسک هایی است که از درون، بازار را تحت شعاع قرار می دهد. همچنین شفافیت بیشتر ناشران در کنار جلوگیری از رفتارهایی که منجر به سلب اعتماد سرمایه گذاران می شود از دیگر اقداماتی است که می تواند این روند را سرعت ببخشد.

رباطی در ادامه با بیان اینکه بازار سرمایه آینه شفاف شرایط اقتصادی کشور است، گفت: وقتی شرایط کلی کشور مبهم است و سیاست ها و رویکردها سمت و سوی رونق اقتصادی ندارد و شرایط به سختی سپری می شود نمی توان از بازار سرمایه و متولیان آن انتظار معجزه گری داشت.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به انتخاب ترامپ در آمریکا عنوان کرد: انتخاب ترامپ و تأثیر این انتخاب در مراودات بین المللی اقتصادی و سیاسی ایران با سایر کشورها نیز ابهام دیگری است که باید تا چند ماه آینده منتظر روشن شدن ابعاد واقعی آن بود.

رباطی به نقش بازار پول به عنوان یک محرک منفی دیگر اشاره کرد و گفت: تا زمانی که در بازار پول کشور نرخ های بدون ریسک بالای 20 درصد اعمال می شود و صندوق های با درآمد ثابت نیز به تبع این نرخ ها ارقامی در همین حدود را برای سرمایه گذارن خود در نظر می گیرند، مجموع این عوامل دست به دست هم می دهد تا این وضعیت رکودی سه ساله رقم بخورد.

وی چشم انداز بازار سرمایه را از دو منظر بررسی کرد و گفت: از یک سو باید ارزندگی قیمتها را مد نظر داشت که آیا قیمت ها ارزنده است یا خیر. پاسخ این پرسش مثبت است. سهام اغلب شرکتها در قیمت های پایینی است و نسبت به نرخ رشد تورم و دلار رشد نکردند اما از جهت اینکه آیا ابهامات سیاستی و اقتصادی و رکود ایجاد شده برطرف خواهد شد پاسخ آن سخت است.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری بوعلی در ادامه تصریح کرد: به نظر نمی رسد در دو سه سال آینده از نظر سیاسی و اقتصادی شرایطی بدتر از شرایط فعلی تجربه شود. در نتیجه با توجه به قیمتها و عزمی که بانک مرکزی برای ساماندهی بازار پول دارد و همچنین سیاست های اجرایی که سازمان بورس در جهت شفافیت هر چه بیشتر ناشران و شرکت ها در پیش گرفته است، می توان خوش بین بود بازدهی بهتری را طی دو سه سال آینده به نسبت چند سال اخیر در بازار سرمایه شاهد باشیم.

رباطی در بخش پایانی گفتگو با "سنا" به صنایع پیشروی بازار اشاره کرد و گفت: به طور سنتی بازار سرمایه بازاری بوده که هیچ وقت بدون رشد گروه هایی که مزیت واقعی دارند، نتوانسته رشد پایداری را تجربه کند. به عبارتی ممکن است جرقه کوتاه مدتی بابت اخبار غیر موثق و به دور از واقعیت در بازار زده شود اما این رشدها یک رشد با ثبات نبوده اند. بر این اساس به نظر می رسد هم اکنون گروه پتروشیمی، فلزات اساسی در کنار برخی معدنی ها از پتانسیل خوبی برخوردار باشند، البته گروه های کوچک غذایی و گروه زراعت و کشاورزی با توجه به کوچک بودن آنها برای سرمایه گذاران حقیقی مناسب ارزیابی می شوند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا