معدن «سه چاهون» دوباره تعطیل و ۳۵۰ کارگر آن بیکار شدند

معدن «سه چاهون» دوباره تعطیل و ۳۵۰ کارگر آن بیکار شدند

دنیای معدن -درپی ماه‌ها کشاکش میان کارگران و کارفرمای معدن “سه چاهون”، کارفرما سرانجام به جای پاسخ دادن به مطالبات کارگران کار بهره‌برداری از معدن را متوقف و معدن را تعطیل کرد. حدود ۳۵۰ کارگر این معدن بیکار شدند. این در حالی است که کارفرمای معدن پیش از این نیز احتمال تعطیلی معدن را انکار اما در عمل معدن را تعطیل کرده بود. حسین خلیلی نماینده کارگران معدن سه چاهون به خبرگزاری محلی بافقخبر گفته است: اختلافات بین کارگران و کارفرما در مورد میزان کار و نحوه انجام کار بوده که قبلا با توافق هایی که شده قرار بود با افزایش راندمان کار میزان حقوق ومزایای کارگران افزایش یابد. خلیلی افزوده است که پس از اعتراض کارگران به عدم اجرای تعهدات کار به حالت سابق برگشت و پیمانکار کار را تعطیل کرد. این اقدام سهشنبه ۲۶ بهمن به هنگام شب انجام شده است. تعطیلی معدن: تائید و تکذیب مشکلات مالی و تولید معدن سه چاهون از چند سال پیش آغاز شد. حدود یک سال پیش عسگری مدیر عامل وقت معدن، احتمال تعطیلی آن زا تکذیب کرد. او گفت ذخیره سنگ معدن برای فعالیت ۱۵ سال معدن کفایت میکند. او مشکلات معدن را ناشی از دولتی بودن و تک محصولی بودن آن دانست و افزود اقداماتی برای حل این مشکلات صورت گرفته است. از جمله خلع ید از پیمانکار و بستن قرارداد با شرکت کوبه استیل ژاپن به عنوان سرمایه گذار خارجی و همکاری با پیمانکاران داخلی. اواخر خرداد سال جاری عسگری خبر مشکلات مالی معدن را اعلام کرد و هشدار داد که در صورتی که این مشکلات برطرف نشوند، معدن به ناگزیر بسته خواهد شد یا بخشی از کارگران اخراج میشوند. وی در پاسخ به این سوال که حقوق عقبافتاده کارگران کی پرداخت میشود به مشکلات مالی معدن در اثر پائین بودن قیمت فروش و بدهکاری مالیاتی آن اشاره کرد و اظهار داشت شرکت توان پرداخت دستمزد کارگران را ندارد. روز ۸ آذر کارفرما بارگیری از معدن را متوقف و شیفت شب معدن را تعطیل کرد. یکی از کارگران در این زمینه گفت کارگران خود را برای شروع کار آماده میکردند که پیمانکار دستگاهها را تعطیل کرد و جلوی حرکت کارگران و رانندهها را گرفت. در پی آن دوباره کار از سر گرفته شد تا 26 بهمن که دوباره حدود ۳۵۰ کارگر معدن سه چاهون با توقف تولید مواجه شدند. به گفتهی خلیلی نماینده کارگران، معدن در حالی تعطیل شده که کارگران هنوز حقوق و مطالباتشان پرداخت نشده است.


حسین خلیلی نماینده کارگران معدن سه چاهون به خبرگزاری محلی بافق‌خبر گفته است: “اختلافات بین کارگران و کارفرما در مورد میزان کار و نحوه انجام کار بوده که قبلا با توافق هایی که شده قرار بود با افزایش راندمان کار میزان حقوق ومزایای کارگران افزایش یابد.” خلیلی افزوده است که پس از اعتراض کارگران به عدم اجرای تعهدات کار به حالت سابق برگشت و پیمانکار کار را تعطیل کرد. این اقدام سه‌شنبه ۲۶ بهمن به هنگام شب انجام شده است.
تعطیلی معدن: تائید و تکذیب
مشکلات مالی و تولید معدن سه چاهون از چند سال پیش آغاز شد. حدود یک سال پیش عسگری مدیر عامل وقت معدن، احتمال تعطیلی آن زا تکذیب کرد. او گفت ذخیره سنگ معدن برای فعالیت ۱۵ سال معدن کفایت می‌کند. او مشکلات معدن را ناشی از دولتی بودن و تک محصولی بودن آن دانست و افزود اقداماتی برای حل این مشکلات صورت گرفته است. از جمله خلع ید از پیمانکار و بستن قرارداد با شرکت کوبه استیل ژاپن به عنوان سرمایه گذار خارجی و همکاری با پیمانکاران داخلی.
اواخر خرداد سال جاری عسگری خبر مشکلات مالی معدن را اعلام کرد و هشدار داد که در صورتی که این مشکلات برطرف نشوند، معدن به ناگزیر بسته خواهد شد یا بخشی از کارگران اخراج می‌شوند. وی در پاسخ به این سوال که حقوق عقب‌افتاده کارگران کی پرداخت می‌شود به مشکلات مالی معدن در اثر پائین بودن قیمت فروش و بدهکاری مالیاتی آن اشاره کرد و اظهار داشت شرکت توان پرداخت دستمزد کارگران را ندارد.
روز ۸ آذر کارفرما بارگیری از معدن را متوقف و شیفت شب معدن را تعطیل کرد. یکی از کارگران در این زمینه گفت کارگران خود را برای شروع کار آماده می‌کردند که پیمانکار دستگاه‌ها را تعطیل کرد و جلوی حرکت کارگران و راننده‌ها را گرفت.
در پی آن دوباره کار از سر گرفته شد تا 26 بهمن که دوباره حدود ۳۵۰ کارگر معدن سه چاهون با توقف تولید مواجه شدند. به گفته‌ی خلیلی نماینده کارگران، معدن در حالی تعطیل شده که کارگران هنوز حقوق و مطالباتشان پرداخت نشده است.
 

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا