مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات به بورس پرس اعلام کرد:

لغو عرضه های اولیه و درخواست تجدیدنظر

لغو عرضه های اولیه و درخواست تجدیدنظر

مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات با اعلام نادرست بودن منطق لغو عرضه های اولیه تا شب عید با هدف ثبات بازار، خواهان تجدید نظر در این موضوع شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی دستور لغو عرضه اولیه چهارشنبه گذشته ۵ درصد سهام شرکت ۲۷۰ میلیارد تومانی تولید نیروی جنوب غرب صبا و اعلام موکول شدن عرضه شرکت های آماده واگذاری به سال آینده توسط سازمان بورس ، عده ایی از فعالان از این تصمیم استقبال و حمایت کردند تا شاید شرایط کنونی و ناخوشایند بازار سهام بدتر از گذشته نباشد.

اما برخی هم معتقدند لغو عرضه های اولیه به دلیل شرایط بازار آن هم به رغم اعلام رسمی شرکت فرابورس و تجربه شکست عرضه اولیه شرکت هایی چون هلدینگ دارویی نمی تواند عامل موجهی در موکول شدن واگذاری ها تا سال آینده و بهبود وضعیت بازار باشد و چالش ها و موانع رشد بازار فراتر از لغو عرضه های اولیه است و حداقل بهتر بود عرضه های اولیه شرکت هایی که مرحل هپذیرش طی و آماده عرضه هستنمد مانند بصبا" در موعد مقرر انجام و بعد از آن اعلام می شد تا اطلاع ثانویی و پس از رفع مشکل صورت گیرد.

حسین زارعی مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات یکی از این افراد است که به بورس پرس گفت: به نظر می رسد منطق لغو عرضه های اولیه تا شب عید برای ثبات بازار ، رویکرد درستی نیست و ناشی از جو روانی فضای مجازی ایجاد شده و در اصل برآمده از رویه سنتی سال های گذشته بازار مبنی بر خرید سهام شرکت های جدید از محل فروش سهام موجود توسط سهامداران است که اشتباهی مصطلح است.

وی ادامه داد: نادرست و غلط بودن این فرضیه ناشی از آن است که برخی گمان می کنند با ورود شرکت های جدید ، پول از بازار از خارج می شود درحالی که عکس این باور و براساس تجربه و عقل ، همواره از محل عرضه ها ، پول جدید وارد بازار می شود. حتی با فرض تامین مالی خرید سهام جدید از محل فروش سهام شرکت های موجود توسط س، باز هم در نهایت افرادی خواهندبود که خریدار خالص هستند. بنابراین پولی از بازار خارج نمی شود و جو روانی منفی ناشی از عرضه های اولیه عمدتا" به دلیل غافل شدن فعالان از سهام موجود است.

این کارشناس بازارهای مالی و پولی با اعلام اینکه ناموفق بودن عرضه اولیه "برکت" نمی تواند دلیلی برای لغو عرضه اولیه شرکت های آماده عرضه باشد، ادامه داد: چنین تصمیم هایی که به نوعی ایجاد کننده شوک به بازار بوده و تاکنون کمتر در بازار سرمایه سابقه داشته با مفاد قانون بازار اوراق بهادار مصوب اول آذر 84 مجلس، توسعه بازار و نقش بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه ها همخوانی دارد.

زارعی افزود: ریسک یعنی عاملی که قابل پیش بینی و اندازه گیری باشد، در غیر این صورت ، ابهام یا شوک است که در لغو واگذاری شرکت های جدید، چنین شوک و ابهامی به بازار وارد کرد. از سوی دیگر، لغو عرضه اولیه شرکت های آماده به عرضه ، مانند این است که کسی در حال وصول کردن چک در بانک باشد اما ناگاه بانک اعلام کند که بانک تعطیل است. به جای آنکه مشتریان جدید را وارد بانک نکند ، متشریان موجود را هم از بانک خارج کند . به عبارتی پولی بابت چک آماده وصول پرداخت نشود از این رو بهتر بود شرکت هایی که آماده عرضه بودند از این قاعده مستثنی می شدند

وی ادامه داد: هنگامی که شرکتی را آماده عرضه مکی کنی مک اعلام رسمی می شود، عده ایی از فعالان حقیقی و حقوقی اقدام به تامین مالی از محل سپرده های بانکی ، اوراق خود جهت تامین مالی در عرضه اولیه می شوند اما با لغو آن به نوعی دچار زیان می شوند . بنابراین بهتر بود اعلام رسمی عرضه متوقف نمی شد.

زارعی با اشاره به تاکید ابلاغیه مقام معظم رهبری در اصل 44 قانون اساسی جهت توسعه بخش خصوصی، ادامه داد: با لغو عرضه های اولیه این برداشت تقویت می شود که وجوه بازار و پول های سرگردان جامعه بهتر است به سمت اوراقی چون اسناد اسلامی ( معروف به اخزا ) یا سایر اوراق دولتی دولت برود تا بخشی از هزینه های دولت تامین مالی شود.

وی در خاتمه به رسالت بازار سرمایه و لزوم حذف باورهای اشتباه تاکید کرد و گفت: واقعیت این است که چنین تصمیماتی برای دوره کوتاه مدت هم نمی تواند موثر باشد و بهتر است در لغو عرضه های اولیه تجدید نظر شود.

وی در خصوص توقف عرضه اولیه افزود: چنین تصمیمات قاطعی ممکن است به اعتبار و اطمینان بازار سرمایه خدشه وارد کند.

انتهای پیام   

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا