بعد از برجام با ۱۷ کشور تفاهم نامه امضا کردیم

بعد از برجام با ۱۷ کشور تفاهم نامه امضا کردیم

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی توجه به خوشه های صنعتی را به عنوان یکی از محورهای مهم توسعه صنعتی در تمام کشورها دانست و گفت: 389 خوشه صنعتی در کشور شناسایی شده و 68 خوشه صنعتی خاتمه یافته است.

 

علی یزدانی عصر چهارشنبه در آیین امضا تفاهم نامه میان شرکت شهرک های صنعتی و اتحادیه سوهان قم جهت استقرار واحدهای تولید سوهان در شهرک صنعتی شهاب قم در محل استانداری قم، با بیان اینکه 60 اتحادیه صنفی و بیش از یکهزار واحد صنعتی در داخل شهرک های صنعتی قم فعال هستند افزود: از 389 خوشه صنعتی شناسایی شده کشور 6 خوشه صنعتی شامل خوشه صنعتی مبلمان، کفش، سنگ و سوهان در قم فعال هستند.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور با بیان اینکه تامین منابع مالی، نقدینگی و بازاریابی از مهمترین مشکلات بنگاه های خرد و کوچک است افزود: در خوشه های صنعتی با ایجاد یک نشان تجاری معتبر تمام واحدهای خوشه به عنوان یک زنجیره به هم تنیده محصول خود را تحت عنوان همان نشان تجاری در کل کشور عرضه می کنند که این امر موجب کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری و رونق اشتغال در خوشه های صنعتی می شود.
یزدانی تاکید کرد: ارتقای رقابت پذیری بنگاه های کوچک و متوسط با شکل گیری خوشه های صنعتی فراهم می شود.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور با تاکید بر حمایت از آموزش های مهارتی، مدیریتی و بازاریابی گفت: یکی از مشکلات صنایع کشور نبود کارگر، استادکار و مدیر ماهر است که در این راستا آموزش 100 هزار نفر به صورت حضوری و غیرحضوری برنامه ریزی شده به طوری که تمام هزینه های این آموزش ها به صورت رایگان و توسط سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور پرداخت می شود.
وی همچنین با بیان اینکه حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی بهترین راه برای بازاریابی است ادامه داد: برای کنسرسیوم ها تا 3 میلیارد ریال بودجه در نظر گرفته شده ضمن اینکه بر اساس تفاهم امضا شده با نمایشگاه بین المللی تهران حضور در این نمایشگاه 50 درصد تخفیف دارد.
وی همچنین با اشاره به دستاوردهای اقتصادی پس از توافق هسته ای (برجام) تاکید کرد:بعد از برجام با 17 کشور تفاهم نامه امضا شده که برای نخستین بار بر اساس تفاهم نامه امضا شده با آلمان 25 بنگاه کوچک صنعتی کشور به صورت رایگان آموزش های مورد نیاز در حوزه صنعت مرتبط داده شده است.
وی از تاسیس مرکز مبادلات فناوری کره جنوبی در تهران خبر داد و گفت: در این مرکز آموزش، بازاریابی و تامین نیاز به صورت رایگاه به صنعتگران کشور ارائه می شود.
یزدانی با بیان اینکه چین، عراق، افغانستان، روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس مهمترین بازارهای هدف جمهوری اسلامی است ادامه داد: رایزن های بازرگانی ایران در کشورهای مختلف مشغول پایش و بررسی ظرفیت های صنعتی و اقتصادی کشورهای مختلف دنیا هستند که بر اساس گزارش های این رایزن های بازرگانی ظرفیت های خوبی در کشورهای مختلف به ویژه در آفریقا شناسایی شده و این ظرفیت ها به صنعتگران کشور معرفی می شود.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی تاسیس یک رشته دانشگاهی برای ارائه آموزش های علمی و مهارتی مورد نیاز صنعت کشور را ضروری دانست و افزود: تفاهم نامه هایی با مراکز فنی و حرفه ای وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تدوین سرفصل های دروس این رشته انجام شده است.
وی با اشاره به استقرار خوشه های صنعتی در شهرک های صنعتی ادامه داد: از سال 1396 تمام اختیارات از تهران به هیات مدیره استانی برای تسریع و تسهیل در حل مشکلات بنگاه های صنعتی شهرک های صنعتی واگذار می شود.
یزدانی وجود 250 واحد سنگ بری و هشت معدن سنگ تزئینی در قم را از ظرفیت های ممتاز این استان دانست و ابراز کرد: با وجود اینکه ایران جزو 10 کشور نخست سنگ جهان است ولی سهم کشورمان از بازار سنگ جهان بسیار نامطلوب است.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور همچنین با اشاره به تعامل صورت گرفته با فرابورس و بورس کالا گفت: مهمترین مشکل 70 درصد بنگاه های کوچک و متوسط کشور موضوع نقدینگی است که این مشکل گریبان گیر تمام صنایع کوچک و متوسط دنیا است با این تفاوت که در ایران سود سپرده گذاری مانع از سرمایه گذاری در صنعت شده است.
وی تاکید کرد: تاکنون 89 بنگاه صنعتی کوچک به فرابورس معرفی شده که از این تعداد 6 بنگاه پذیرفته شده و 8 واحد دیگر نیز مراحل نهایی را برای پذیرش در فرابورس طی کرده که این موضوع کمک بسیار بزرگی به نقدینگی مورد نیاز این صنایع ایجاد می کند.
یزدانی ادامه داد: حضور بنگاه های صنعتی در بورس موجب حذف دلالی و ارتباط مستقیم بین تولید کننده وبازار را فراهم می کند که این موضوع نیز نقش تعیین کننده برای صنایع کوچک و متوسطه خواهد داشت.
استان قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه(ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.
وسعت 11 شهرک و ناحیه صنعت استان قم بالغ بر 3 هزار و 700 هکتار است.
در این آیین همچنین تفاهم نامه ای بین شرکت شهرک های صنعتی استان قم و اتحادیه سوهان و حلوای قم به امضا رسید. بر اساس این تفاهم نامه 10 هکتار از زمین های شهرک صنعتی شهاب قم به منظور استقرار واحدهای سوهان پذیری قم در اختیار این اتحادیه قرار گرفت.
رونمایی از کتاب میراث داران سوهان قم نیز از دیگر بخش های این آیین بود.
سوهان قم با قدمت 100 ساله مهمترین سوغات و نماد استان قم به شمار می رود. بیش از 800 واحد تولید، توزیع و فروش سوهان در قم وجود دارد که سالانه پنج هزار تن سوهان تولید و در بازارهای داخلی و خارجی توزیع می کند.
در واحدهای تولید و توزیع سوهان قم بیش از 4 هزار نفر مشغول به کار هستند.
همچنین امروز با حضور علی یزدانی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور، 9 طرح خدماتی، عمرانی و زیرساختی شهرک های صنعتی قم با اعتبار بالغ بر 160 میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا