معادلات بازار نفت دستخوش تغییر و تحولات زیادی شده است

معادلات بازار نفت دستخوش تغییر و تحولات زیادی شده است

ورود دوباره ایران به بازار نفت از سال ٢٠١٦ تاکنون، معادلات این بازار را دستخوش تغییر و تحولات زیادی کرده است.

 

نشست کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران با موضوع بازار نفت و چشم‌انداز آن چندی پیش با حضور صفرعلی کرامتی، معاون امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران برگزار شد.
وی در این نشست به تشریح روند تاریخی بازار فروش نفت از سال ٢٠٠٠ میلادی تا به امروز پرداخت و تغییرات ساختاری این بازار را ناشی از شکل‌گیری پدیده رشد اقتصادهای نوظهور و نبود توازن بازار به دلیل رشد تقاضای نفت عنوان کرد.
اتفاق‎های بازار جهانی نفت پس از سال ٢٠٠٨ میلادی از دیگر مواردی بود که معاون امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در این نشست به آن اشاره کرد.
وی تصریح کرد: تا پیش از این، ضعف وحدت رویه در میان اعضای اوپک مشهود بود، اما به دنبال شوک ناگهانی در بازار جهانی نفت، سیاست‌های یک دست و همسو در میان اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای مدیریت بازار، شکل گرفت و در یک رویداد تاریخی، اوپک اقدام به کاهش چند میلیون بشکه‎ای تولید خود کرد.
کرامتی گفت: به دنبال تصمیم‌ها و اتفاق‌ها در بازار نفت، این ذهنیت در بازار جهانی نفت ایجاد شد که دوران نفت ارزان دیگر به پایان رسیده است، همزمان با این رویکرد، انقلاب فناوری نیز در جهان شکل گرفت که بر اساس آن، صرفه‌جویی در صنایع به یک اصل تبدیل شد و کشورهای صنعتی و نیمه‌ صنعتی، آن را به طور جدی دنبال کردند.
کرامتی افزود: در چنین فضایی و شکل‌گیری انقلاب صرفه‌جویی در صنایع، تنش در میان اعضای اوپک بالا گرفت و شوک عرضه در بازار جهانی نفت نمود پیدا کرد، با این حال، ورود دوباره ایران به بازار نفت از سال ٢٠١٦ تاکنون، معادلات این بازار را دستخوش تغییر و تحولات زیادی کرده است و در آستانه توافق لوزان، امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با اطمینان از حصول توافق هسته‌ای، با مشتریان نفت ایران وارد مذاکره شد و خود را آماده ورود دوباره به بازار کرد.
معاون امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران همچنین بر تعامل و همکاری میان اعضای اوپک تاکید کرد.
منصور معظمی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران نیز در این نشست به موضوع انرژی و وضع آن پس از برجام اشاره کرد و گفت: شرکت‌های خارجی از قراردادهای جدید نفتی به خوبی استقبال کرده‌اند، قراردادهای جدید با شرکت‌های خارجی باید هرچه سریع‌تر نهایی شود.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا