مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان: سرمایه گذاری‌ها باید هدایت شود

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان: سرمایه گذاری‌ها باید هدایت شود

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: تحقق تولید 55 میلیون تن فولاد در کشور دور از دسترس نیست، اما در این مسیر فقط نباید به ظرفیت بالقوه توجه کنیم، بلکه ظرفیت بالفعل را نیز باید در نظر بگیریم.

 

بهرام سبحانی امروز (چهارشنبه) در همایش وفاق و همدلی؛ نوشداروی بن بست کنونی، با بیان اینکه اگر به دنبال ایجاد اشتغال پایدار و اقتصاد مقاومتی هستیم، مسیر آن بخش معدن و صنایع معدنی است، اظهار کرد: به عنوان نمونه راه‌اندازی یک واحد یک میلیون تنی فولاد نیاز به استخراج سنگ آهن، حمل و ... دارد که این این واحد براساس نرم جهانی برای دو هزار نفر و در کشور تا هفت هزار اشتغال مستقیم ایجاد می‌کند.
مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: ظرفیت برای ایجاد شغل‌های غیرمستقیم بالا است، زیرا واحدهای بالادست و پایین دست و تأمین قطعات در ایجاد اشتغال غیرمستقیم تا 20 هزار نفر تأثیرگذارند. اگر یک واحد از زنجیره معدن تا صنعت راه اندازی شود، اشتغال بالایی ایجاد می‌کند.
سبحانی اضافه کرد دولت تصمیم دارد براساس برنامه 1404 به ظرفیت تولید 55 میلیون تن فولاد برسد، اگر این رقم را با تولید یک میلیون تن فولاد مقایسه کنیم متوجه می‌شویم چه میزان اشتغالی ایجاد می‌کند. البته زنجیره‌ تولید فولاد در کشور به دلیل موقعیت‌های جغرافیایی ناپیوسته است و پیوند زدن این زنجیره اشتغال بیشتری را نیز در کشور فراهم می‌کند.
وی ادامه داد: بخشی از سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی و بخشی از آن از وظایف حاکمیتی است و سرمایه گذار بخش خصوصی وقتی وارد عمل می‌شود که بستر فراهم و حمایت‌های لازم از طرف بخش حاکمیتی نیز وجود داشته باشد.
مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: یکی از معضلات صنعت فولاد کشور پراکندگی و کوچک بودن واحدها است. واحدهای کوچک، غیراقتصادی هستند و فاصله زیادی نیز میان آنها در افزایش هزینه‌ها تأثیر دارد. در اینجا بخش نظارت حاکمیتی باید نقش خود را ایفا کند.
سبحانی با بیان اینکه سرمایه گذاری‌ها از نظر ظرفیت، موقعیت و مسیر باید هدایت شود، افزود: واحدهای کوچک برای رسیدن به برق، گاز و راه آهن باید هزینه کنند به همین دلیل است که این سرمایه گذاری‌ها جواب نمی‌دهد و تولید فولاد در کشور گران تمام می‌شود بنابراین باید حمایت منطقی وجود داشته باشد و از الان باید مدیریت کرد که سرمایه گذاری‌ها در ابعاد اقتصاد مقاومتی باشد.
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی واحدها نیاز به حمایت ویژه دارند، اضافه کرد: اگر در سال گذشته بحث تعرفه‌ها اجرا نمی‌شد، صنعت فولاد به گل می نشست زیرا قیمت جهانی فولاد کاهش پیدا کرده بود اما در کشور این گونه نبود. در حال حاضر فولاد مبارکه پنج میلیون تن اسلب تولید می‌کند که دو میلیون تن آن مصرف داخلی است و دستگاه حاکمیتی باید از زنجیره معدن تا صنعت، بیشتر نظارت کند.
مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: تحقق تولید 55 میلیون تن فولاد در کشور دور از دسترس نیست اما فقط نباید به ظرفیت بالقوه توجه کنیم، بلکه باید ظرفیت بالفعل کشور را نیز در نظر بگیریم و واحدهای دیگری مانند گندله، کنستانتره، سنگ آهن و ... نیز وجود داشته باشد تا بتوانیم به این مقدار تولید برسیم.
سبحانی ادامه داد: 55 میلیون تن فولاد به معنی جابجایی 200 میلیون تن بار در ناوگان حمل و نقل است که این ناوگان نیز باید ظرفیت این جابجایی را داشته باشد و هرچقدر واحدها کوچکتر باشند، نیاز به حمل و نقل نیز بیشتر است.
وی خاطرنشان کرد: امیدوارم نتیجه این همایش این باشد که بخش معدن در مسیر درست هدایت و اشتغال پایدار و مولد نیز ایجاد شود، هم‌چنین به اهداف سند چشم انداز 1404 دست یابیم.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا