توسط مدیرعامل گل گهر:

بدهی ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومانی دوقلوی سنگ آهنی تکذیب شد

بدهی ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومانی دوقلوی سنگ آهنی تکذیب شد

مدیرعامل گل گهر با تکذیب بدهی ۲۰۰۰ میلیارد تومانی گل گهر و چادرملو به دولت از برنامه تولید ۵۰۰ هزار تن فولاد آلیاژی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ناصر تقی زاده در حاشیه همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران با ماین نیوز گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

نظر شما درباره هفتمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن چه بود؟

تقی زاده: به نظر من همایش فوق العاده عالی بود که باید جایگزین همایش ها و سمینارهای مشابه در کشورهای اطراف حتی ترکیه شود چرا که هم تولید فولاد و هم تولید سنگ آهن ایران در منطقه بالاست و هم معادن سنگ آهن زیادی داریم و این باعث شرمندگی است که برخی اوقات مجبوریم برای شرکت در چنین سمینارهایی به مناطقی مانند دوبی برویم.

سفر حسن روحانی هم که به سیرجان لغو شد.

تقی زاده: بله ظرف این چند روزه بیش از 51 میلیمتر بارندگی در گل گهر رخ داده که منجر به وقوع سیل هم شده است. بنابراین اگر هم سفر انجام می شد اصولا امکان بازدید از گل گهر و پروژه ها وجود نداشت. قرار بود در این سفر دو پروژه آهن اسفنجی شرکت توسعه آهن و فولاد با ظرفیت 1.7 میلیون تن و نیروگاه 330 مگاواتی در گهر انرژی افتتاح شوند و دو قرارداد 1.2 میلیون تن آهن اسفنجی جهان فولاد سیرجان و 3 میلیون تن ورق فولادی و ذوب در توسعه آهن و فولاد امضا شوند. البته روند کاری ما ادامه دارد و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد سفر روحانی به سیرجان باشیم.

نظر شما درباره ماده 54 قانون برنامه ششم توسعه و واریز یک درصد فروش شرکت های معدنی به خزانه دولت چیست؟

تقی زاده: قطعا با هر نوع پولی که از ما گرفته شود، مخالفیم چون در حال توسعه هستیم. حداقل باید این شرط را می گذاشتند که شرکت های توسعه ای را از این قانون معاف می کردند. حدود 20 هزار میلیارد تومان در حوزه های مختلف سرمایه گذاری کرده ایم و در این شرایط دولت باید به ما کمک کند نه اینکه بخواهد پولی هم از ما بگیرد. البته نحوه اجرای ماده 54 هنوز برای ما مبهم است.

قطعا این قانون را اجرا می کنیم اما خوشحال می شویم درآمد حاصل از اخذ این مبالغ به صندوقی واریز شود و درآمد این صندوق مجددا در بخش معدن سرمایه گذاری و صرف توسعه شود. در این شرایط ما به جای یک درصد حاضریم دو درصد از فروش خود را هم بدهیم. تاکید من این است که درآمد این صندوق باید صرفا صرف توسعه شود و نه امور جاری چرا که بانک ها امور جاری را پوشش می دهند.

اخیرا یکی از خبرگزاری ها خبری مبنی بر بدهی 2000 میلیارد تومانی گل گهر و چادرملو به دولت منتشر کرد. این خبر درست بود؟

تقی زاده: اصلا چنین چیزی نیست و صراحت این خبر را تکذیب می کنم. بدهی ما به دولت تقریبا صفر شده است. در مورد چادرملو هم تا جایی که اطلاع دارم همین طور است. ما چک هایی را از واحدهای فولادی گرفتیم و در اختیار آنها قرار دادیم و این چک ها به تدریج در حال پاس شدن هستند. بنابراین اصلا بحث 2000 میلیارد تومان بدهی درست نیست. از ابتدا هم این میزان بدهی نداشتیم.

البته ممکن است اختلاف حساب هایی وجود داشته باشد که حداکثر در حد چند میلیارد تومان است و عدد بالایی نیست. به عنوان مثال از شرکت فولاد کاوه جنوب کیش 250 میلیارد چک گرفتیم و به دولت دادیم. این چک ها ماهانه 25 تا 30 میلیارد تومان در پاس شدن است و مشکلی هم وجود ندارد. بعضا به صورت نقد هم بدهی خود را پرداخت کرده ایم و تقریبا کار تسویه انجام شده است.

در نمایشگاه صندوق های بازنشسنگی در مصلی نیز حضور داشتید.

تقی زاده: 24 درصد از سهام ما متعلق به صندوق بازنشستگی فولاد و بخشی دیگر هم مربوط به صندوق بازنشستگی کشوری است. ما هر کاری برای تقویت این صندوق ها بتوانیم انجام می دهیم. نقش این صندوق ها بسیار پراهمیت است، در عین حال باید مراقب سرمایه گذاری ها باشند تا در حوزه های سودده سرمایه گذاری کنند مانند گل گهر و چادرملو. انتظار ما از صندوق های سهامدار این است که درک کنند این شرکت در حال توسعه است و نباید انتظار تقسیم سود را داشته باشند. بعد از 4 تا 5 سال شرکت گل گهر سودده شده و می توانیم مشکلات صندوق را برطرف کنیم.

بحث های مطرح شده درخصوص احتمال خروج بانک سپه از سهامداری گل گهر هم که منتفی شد.

تقی زاده: واقعا نیاز داریم که بانک سپه (هیات مدیره و مدیرعامل آن) از ما حمایت کند. بانک سپه همواره پشتوانه خوبی برای ما بوده است. اینکه یک بانک پشت سر قرار دارد، یک قوت قلب برای ماست. بانک سپه سهامدار ارشد گل گهر بوده و مدافع توسعه و پیشرفت کارها بوده است. به همین علت از چقازردی و هیات مدیره بانک تشکر می کنم که کاملا از ما حمایت کرده اند.

از شرکت سرمایه گذاری امید و از عسگری هم بابت حمایتها تشکر می کنم، از صندوق بازنشسنگی فولاد نیز همینطور. یکی از دلایل توسعه ما هماهنگی کامل بین سهامداران ارشد و دیدگاه مثبت آنها نسبت به توسعه گل گهر بوده است. حمایت بانک سپه، شرکت سرمایه گذاری امید و صندوق بازنشستگی فولاد باعث شده بتوانیم طرح های خود را اجرا کنیم.

برای تولید فولادهای خاص هم برنامه ای دارید؟

تقی زاده: در فکر تولید 500 هزار تن فولاد آلیاژی در مجموعه گل گهر هستیم. می خواهیم این پروژه را به صورت ساخت داخل انجام دهیم. به نظر من به عنوان یک کارشناس امکان ساخت کوره های قوس الکتریکی در کشور وجود دارد. فقط باید اعتماد به نفس داشته باشیم و ساخت داخل را انجام دهیم.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا