سعیدی‌کیا در نشست خبری اعلام کرد

توسعه سرمایه‌گذاری بنیاد مستضعفان در صنایع معدنی

توسعه سرمایه‌گذاری بنیاد مستضعفان در صنایع معدنی

گروه صنایع معدنی - بنیاد مستضعفان، توجه به معدن و صنایع معدنی ازجمله فولاد و آلومینیوم را در برنامه‌های توسعه‌ای خود قرار داده است.

به گزارش ماین نیوز، رییس بنیاد مستضعفان در نشست خبری خود با خبرنگاران که دیروز برگزار شد به برنامه‌های توسعه‌ای این بنیاد در بخش معدن و صنایع معدنی اشاره کرد و گفت: در حوزه فولاد به توسعه صنایع فولادی در کنار آب پرداختیم زیرا معتقدیم بهترین جا برای توسعه اینگونه صنایع است.

محمد سعیدی‌کیا افزود: در بندر عباس و بندر خرمشهر دو پروژه آهن اسفنجی را با ظرفیت هر کدام ۴۰ هزار تن در سال طراحی و سرمایه‌گذاری کرده‌ایم که از مناطق کم برخوردار و محروم هستند و دو پروژه ذوب نیز هر کدام به ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن طراحی شد که ماه پیش با حضور آقای جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور یکی از این دو پروژه افتتاح شد و دیگری نیز با رشد ۶۵ درصدی مدتی طول می‌کشد تا به بهره‌برداری کامل برسد، فاز دو همین پروژه نیز به ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در دست احداث و ساخت است و تا دو سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

سعیدی‌کیا در ادامه به اولویت دادن سرمایه‌گذاری‌های جدید در مناطق محروم اشاره کرد و افزود: ما در برنامه پنجم توسعه بنیاد سرمایه‌گذاری‌های جدید را در مناطق محروم در دست اقدام خواهیم داشت به طور نمونه فولاد اروند در خرمشهر یا آلومینیوم مسجد سلیمان در منطقه محروم قرار دارند. همچنین دو طرح فولادی را در منطقه سنگان واقع در منطقه محروم خواف در دست احداث داریم. وی همچنین درباره تامین زمین برای آلومینیوم خوزستان گفت: در مذاکرات با آقای مقتدایی استاندار وقت این استان و با پیگیری‌های مصرانه ایشان مشکل زمین در منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس حل شد و در حال حاضر مشکل زمین نداریم. در همین راستا امکانات را به منظور بردیم و کارمان را توسعه دادیم و تا آخر سال شروع به فعالیت می‌کنیم. وی اظهار داشت در پروژه‌های فولادی اروند، مسجد سلیمان و آلومینیوم خوزستان ۱۰۰ درصد نیروهای مورد نیاز با کمک سازمان سنجش و برگزاری آزمون از همان منطقه جذب و استخدام شد و هیچ مشکلی به وجود نیامد.

درباره تامین برق هم که مشکل این پروژه است با مذاکره با استاندار محترم خوزستان قول‌های مساعدی برای برطرف شدن این مشکل دریافت کردیم که با حل این مشکل تا پایان سال فاز یک را عملیاتی می‌کنیم. وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما گفت: همچنین حمل‌ونقل ریلی مواد معدنی را به طور کامل توسعه داده در بخش معدن و محصولات معدنی با هدف رونق اقتصاد کشور حمل باری را مورد توجه قرار خواهیم داد. رییس بنیاد مستضعفان درباره آخرین فعالیت‌ها در چارچوب اقتصاد مقاومتی نیز تصریح کرد: در برنامه راهبردی بنیاد مستضعفان همه برنامه‌های کلان براساس برنامه‌ریزی‌هایی است که اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی یکی از سرلوحه‌های جدی آن است. در همین راستا در صنایع فولادی، پیگیری‌های جدی انجام شده که توسعه صادرات بخشی از این برنامه‌ریزی است.

سعیدی کیا در ادامه تصریح کرد: استفاده از فناوری جدید جهانی برای توسعه مناطق مختلف کشور نیز در دستور کار قرار گرفته است. وی با بیان اینکه بنیاد مستضعفان به‌طور ویژه بر توسعه راه‌آهن تمرکز دارد، اظهار کرد: ما به دنبال آن هستیم که در حوزه باری و مسافری وضعیت راه‌آهن بهبود یابد و از این‌رو بنیاد مستضعفان در برنامه‌های زیرساختی خود به‌طور ویژه در راه‌آهن شرق کشور فعالیت‌های جدی را در دستور کار قرار خواهد داد. سعیدی کیا درباره آخرین وضعیت ۷۰ شرکت متعلق به بنیاد مستضعفان که قرار بود به فروش برسند یا ادغام یا منحل شوند گفت: به طور تقریبی ۷۵ درصد این کار انجام شده و هلدینگ‌ها از ۲۲ به ۱۱ عدد رسیده است. در بخش فروش به غیر از یکی به خاطر ملاحظات استانی ادغام‌شان تمام‌شده؛ ازجمله قند قزوین و شهر کرد که در بورس کالا از طریق مزایده و یکی از شرکت‌های مشاوره‌ای به فروش رسیده و انحلال ۷۰ درصد شرکت‌هایی که قرار بود منحل شوند انجام شده است.

سعیدی‌کیا با بیان اینکه وظیفه اصلی اقتصادی این بنیاد، محرومیت‌زدایی و توانمندسازی مناطق محروم است، تاکید کرد: با توجه به این برنامه بنیاد علوی به عنوان اصلی‌ترین نهادی که در این حوزه کار می‌کند سهم خود را از اعتبارات بنیاد مستضعفان به‌طور قابل توجهی افزایش داد تا جایی که درحال‌حاضر حدود ۳۰ درصد از این منابع را دریافت می‌کند و این رقم در مقایسه با سال‌های گذشته چند برابر شده است. وی افزود: در گذشته، برای رفع محرومیت‌ها ۷ تا ۸ درصد از سود این بنیاد به بنیاد علوی اختصاص پیدا می‌کرد که در برنامه پنجم توسعه قرار است ۳۰ درصد سود به این امر اختصاص یابد، البته در بنیاد علوی نیز برای جذب این میزان بودجه نیاز به تغییر ساختارها برای جذب و هزینه کرد این رقم وجود دارد که در دست اقدام است. وی تمام پروژه‌های در دست اجرای بنیاد را ۱۶ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی‌ها تا ۳ سال آینده پروژه‌ها به ۲۵ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد، تصریح کرد: میزان سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها در ۸ ماه اول امسال حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان بوده است.

مالیات خود را کامل پرداختیم
وی در بخش دیگری از سخنان خود به پرداخت کامل مالیات از سوی همه شرکت‌های زیرپوشش بنیاد به سازمان امور مالیاتی کشور خبر داد و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بنیاد مستضعفان به رشد اقتصادی ۷ درصدی در برنامه دولت می‌رسد، افزود: ما در ۱۱ سال گذشته نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت کردیم و از آنجایی که در رسانه‌ها این شبهه ایجاد شده که آیا بنیادها مالیات می‌دهند یا نه باید شفاف بگویم ما مالیاتی سال ۹۳ را به وزارت اقتصاد و دارایی پرداختیم و مالیات سال ۹۴ هم در مجمعی که در اواخر شهریور ۹۵ برگزار شد در حال بررسی است و به محض اعلام آنها تسویه حساب خواهیم کرد و در پرداخت مالیات‌ها به طور کامل بروز هستیم.

آزاد راه تهران - شمال تا ۵ سال آینده زیر بار ترافیک می‌رود
سعیدی کیا گفت: احداث آزاد راه تهران - شمال - که شامل ۴ قطعه به ترتیب به طول ۳۲، ۱۶، ۴۵ و ۲۰ کیلومتر به اضافه تونل ۶/۵ کیلومتری الوند که طولانی‌ترین تونل کشور است - و همچنین دو تونل دیگر به طول ۴/۹ و ۳/۴ کیلومتر بر اساس برنامه زمانبندی پیش می‌رود. در این زمینه بنیاد با وزارت راه و شهرسازی یک شرکت تشکیل دادند که سهم هر یک ۵۰ درصد است. وی ادامه داد: قطعه یک با پیشرفت ۷۶ درصد که تا بهار ۹۶ زیر بار ترافیک می‌رود، یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد و قطعه دوم آن با ۲ هزار میلیارد تومان هزینه، بهار ۹۷ زیر بار ترافیک می‌رود. به گفته وی، قطعه چهارم نیز در تابستان امسال و همه آزاد راه تا ۵ سال آینده زیر بار ترافیک می‌رود. وی افزود: قطعه سوم این آزاد راه نیز در دست مطالعه است که برآورد شده بین ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار میلیارد تومان باید هزینه شود؛ پیش‌بینی می‌شود این قطعه نیز پس از ۵ سال زیر بار ترافیک برود. به گفته وی در این پروژه ۲۲ پیمانکار ایرانی و یک پیمانکار چینی مشغول به کار هستند که قبلا قرار بوده کل آزاد راه از سوی این پیمانکار انجام شود.

یک مشاور ایتالیایی هم برای طراحی تونل البرز و نظارت بر حسن انجام کار در تونل‌ها حضور دارند. همچنین برای نخستین‌بار در کشور برای مسیرآرایی این جاده با یک شرکت قرارداد بسته شده که کل مسیر راه را طراحی و زیباسازی کند. همچنین در این پروژه بیشتر کارها از سوی پیمانکاران خصوصی انجام می‌شود و تنها دو شرکت از شرکت‌های زیرپوشش بنیاد در پروژه آزادراه حضور دارند که آنها هم با شرکت در مناقصه و رقابت با شرکت‌های بخش خصوصی توانستند برنده شوند و پیمانکاری پروژه را به عهده بگیرند.

علاقه‌مند به حضور در پروژه‌های نفت و گاز
وی ادامه داد: ما علاقه‌مند به حضور در پروژه‌های نفت و گاز هستیم و توانایی انجام این کار را داریم و درخواست کردیم صلاحیت را وزارت نفت بدهد و در این‌باره پیگیری‌هایی هم انجام دادیم. تاکنون نیز وزارت نفت پاسخ منفی نداده است. در این رابطه با شرکت‌های داخلی مذاکراتی انجام شده اما منتظر پاسخ وزارت نفت هستیم تا بتوانیم در این حوزه‌ها وارد شویم. وی در پاسخ به سوالی درباره شفافیت صورت‌های مالی بنیاد با عرضه در بورس بر اساس است ۴۴ قانون اساسی گفت: مهم‌ترین شفافیت صورت‌های مالی ما برگزاری مجمع و مصوبه مجمع است که در صورت مراجعه به سایت بنیاد می‌بینید جزییات مجمع سال ۹۴ به طور کامل آمده و همه اطلاعات به دو زبان فا رسی و انگلیسی روی سایت قرار داده شده است. کسانی که مایل به همکاری و جذب مشارکت‌های آنان هستیم با مراجعه به سایت می‌توانند اطلاعات ما را در دنیا داشته باشند و تصمیم بگیرند.

شفافیت اطلاعات شرکت‌های بورسی
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه حسابرس بنیاد مستضعفان سازمان حسابرسی کل کشور است تصریح کرد: ما امسال برای تمام مسئولان کشور گزارش سازمان حسابرسی را در راستای شفافیت بیشتر صورت‌های مالی و مالیاتی ارسال کردیم. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طبق ماده ۶ اجرای قانون اصل ۴۴ چه اطلاعاتی به سازمان حسابرسی کل کشور ارائه می‌شود گفت: در این‌باره فعالیت دستگاه‌هایی که زیرنظر رهبر معظم انقلاب فعالیت می‌کنند که در خود همان قانون وجود دارد باید با اذن رهبر معظم انقلاب باشد و تاکنون نظارت و بازرسی کل کشور از ما نخواسته اطلاعات بنیاد را به آنجا هم تحویل دهیم. اگرچه اطلاعات شرکت‌های بورسی را کاملا ارائه می‌دهیم. رییس بنیاد مستضعفان در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه یک و نیم درصد تولید ناخالص داخلی کشور به بنیاد مستضعفان اختصاص دارد، ادامه داد: بنیاد در تلاش است همچنان در بخش‌های مهم اقتصادی کشور از جمله فولاد، سیمان، سیستم‌های تلفن همراه، برق، نفت، حفاری، تولید روغن، احداث آزادراه، مترو، سدسازی، خط آهن، کشاورزی، دامداری، باغداری، کاشی و سرامیک، لاستیک و حمل‌ونقل بتواند با اداره بهینه دارایی‌های خود به ماموریت‌های مربوط ادامه دهد.

رشد ۸ درصدی فروش و درآمد
سعیدی‌کیا رییس بنیاد مستضعفان با اعلام اینکه این بنیاد به‌طور سالانه حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید انجام می‌دهد گفت: میزان فروش و درآمدزایی در سال جاری رشد ۸ درصدی داشته که نشان از بهبود نسبی شرایط در ماه‌های گذشته دارد. بنیاد مستضعفان حدود ۱/۵درصد از اقتصاد کل کشور را در بر می‌گیرد که هدف اصلی از تمام فعالیت‌های آن محرومیت‌زدایی براساس منویات رهبر معظم انقلاب است. وی درباره آخرین وضعیت اپراتور سینا در بندر شهید رجایی نیز توضیح داد: این اپراتور از چند سال قبل فعالیت خود را آغاز کرده و در برنامه مناقصه‌ای که در آینده نزدیک اجرا خواهد شد نیز اعلام آمادگی کرده است. در صورت پیروزی در این مناقصه این اپراتور با یک شرکت خارجی مشارکت خواهد داشت. سعیدی‌کیا توسعه مجموعه حفاری شمال را نیز یکی از اولویت‌های جدی اقتصاد برشمرد و ادامه داد: تنها مشکل به وجود آمده در این حوزه ایجاد یک تغییر مدیریتی در این شرکت بود که خوشبختانه اجرایی شد. این شرکت سومین دکل خود را نیز برنده شده و در میدان آزادگان نیز روی ۶ چاه فعالیت می‌کند و برای مناقصه ۲۰ چاه جدید نیز دعوت به همکاری شده است. میزان صادرات بنیاد در ۸ ماهه ابتدایی امسال به ۲۰۴ میلیون دلار رسیده که رشد ۱۷ درصدی را نشان می‌دهد.

آخرین وضعیت واگذاری زمین‌ها به مردم
وی درباره آخرین آمارها از واگذاری زمین‌های زیرنظر بنیاد علوی نیز تاکید کرد: در طول سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ حدود ۸۰۰۰ واحد سند دائم صادر شده و این رقم در سال ۱۳۹۴ به ۱۵ هزار واحد رسیده است. در سال جاری نیز برنامه‌ریزی ما این بوده که حدود ۲۰ هزار سند واگذار شود که تا امروز این رقم به بیش از ۱۵ هزار واحد رسیده و امیدواریم تا آخر سال رقم ۲۰ هزار را نیز رد کنیم. سعیدی‌کیا ادامه داد: ارزش کارشناسی این املاک حدود ۴۳۰ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود و ۱۵۰۰ هکتار زمین را در بر می‌گیرد. ما از مردم تقاضا داریم که با تشکیل پرونده و ثبت این زمین‌ها به بنیاد مستضعفان کمک کنند و هرچه زودتر نسبت به تعیین تکلیف این اراضی اقدامات جدی انجام شود.

آغاز دوباره احداث فرودگاه سلام
رییس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه پس از مسائل مالی که در ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی(ره) به وجود آمد بنیاد مستضعفان به‌طور مستقیم به اجرای این پروژه ورود کرد، توضیح داد: تا پیش از این یک پیمانکار در ترمینال سلام مشغول به کار بود اما از این پس سرمایه‌گذاری در این ترمینال نیز با محوریت بنیاد مستضعفان پیگیری خواهد شد. محمد سعیدی‌کیا با بیان این مطلب، توضیح داد: بنیاد مستضعفان از ساخت ترمینال اول فرودگاه امام خمینی(ره) کار خود را آغاز کرد و پس از آن نیز یکی از شرکت‌های این مجموعه به عنوان پیمانکار در ترمینال سلام مشغول شد، اما با توجه به آنکه وزارت راه و شهرسازی در اجرای این پروژه با محدودیت‌های مالی مواجه بود از چند ماه قبل با مصوبه هیات وزیران سرمایه‌گذاری بنیاد در این ترمینال آغاز شد. به گفته وی، حدود ۸ ماه قبل، محدودیت‌های مالی، اجرای این پروژه را متوقف کرده بود اما با توافق انجام شده سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد تومانی به روش BLT انجام خواهد شد که به این وسیله طرح ساخت این ترمینال اجرا می‌شود. رییس بنیاد مستضعفان درباره وضعیت ساخت این ترمینال، گفت: درحال‌حاضر کار حدود ۴۸ درصد پیشرفت داشته و امیدواریم با اجرای آن به زودی افتتاح ترمینال سلام در دستور کار قرار گیرد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا