دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل:

عرضه اولیه محصولات در بورس کالا، راه درمان مشکلات صنایع پایین دست

عرضه اولیه محصولات در بورس کالا، راه درمان مشکلات صنایع پایین دست

کاوه گفت: اجرای ماده 37 قانون رفع موانع تولید در راستای عرضه محصولات داخلی در بورس کالا و تامین نیاز داخل و بعد امکان صادرات شرکت ها، می تواند سریعتر راه برای درمان بخشی از مشکلات فعلی باشد.

به گزارش بورس نیوز به نقل از ایلنا، دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل با بیان اینکه بیانیه ۱۴ تشکل صنعتی خطاب به رییس جمهوری به دلیل مشکلات به وجود آمده در تامین نیاز مواد صنایع پایین دستی، گفت: در شرایطی که تعادل در زنجیره تامین مواد اولیه بهم ریخته است، صنایع بالا دست، تمایلی به تامین نیاز داخلی به صورت مستمر و با قیمت های جهانی ندارد، چرا تمرکز اصلی آنها روی صادرات بیشتر آن هم به روش دامپینگی است.

امیر حسین کاوه ادامه داد: در ستاد اقتصاد مقاومتی کارگروهی تشکیل شد تا پس از بررسی میزان تولید مواد اولیه در کشور، تامین نیاز صنایع پایین دست در اولویت شرکت های بالادستی قرار گیرد. در این راستا ماده 37 قانون رفع موانع تولید نیز بر صادرات محصولات پس از تامین نیاز صنایع داخلی تاکید می کند که براساس این قانون، مواد خام باید در بورس کالا عرضه شود و اگر تا سه نوبت تقاضای داخلی برای آن محصولات وجود نداشت، مجوز صادرات می گیرد که صنایع پایین دست در انتظار اجرای این قانون هستند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران اظهار داشت: یکی از اصلی ترین مشکلات ما در صنایع پایین دست، شیوه انحصاری یا شبه انحصاری در تولید محصولات در حوزه های پتروشیمی و فولاد است. به طوریکه مشاهده می شود به دلیل انحصار برخی شرکت های عرضه کننده در تولید محصولی خاص، آن شرکت با کم کردن حجم عرضه یک محصول در بورس کالا و با علم به بالا بودن تقاضای صنایع پایین دست، شرایط را برای افزایش قیمت پایه بالاتر از نرخ های جهانی مهیا می کند، در این بین نظارتی دقیق بر میزان عرضه کالاها از سوی نهادهای مسوول صورت نمی گیرد.

موضع دبیر سندیکای لوله و پروفیل در مورد بورس کالا

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل در پاسخ به این پرسش که آیا اشکال کار در این روند را عرضه و قیمت گذاری در بورس کالا می دانید یا خیر؟ گفت: بورس کالا زمینه شفافیت معاملات و کشف قیمت عادلانه محصولات را فراهم می کند اما در خصوص کالاهای انحصاری، ما انتظار داریم تا بستر عرضه محصولات خارجی در تالار بورس کالا فراهم شود تا شرکت های بالادستی در رقابت با محصولات خارجی نتوانند قدرت انحصارشان را به صنایع پایین دست تحمیل کنند.

وی ادامه داد: موضوع بعدی این است که باید دستگاه های مربوطه بر میزان عرضه محصولات در بورس کالا نظارت کنند که در این زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت وظیفه تنظیم بازار را بر عهده دارد. به این ترتیب سازمان حمایت یا هر نهاد دیگری باید بر تامین نیاز صنایع داخلی از بورس کالا نظارت کنند تا پس از تحقق این اتفاق، امکان صادرات کالاها ایجاد شود.

کاوه با تاکید بر اینکه باید شرایطی فراهم شود تا حجم عرضه محصولات در بورس کالا بالاتر از میزان تقاضای صنایع پایین دست شود تا انحصار صنایع بالادست بشکند، گفت: با عرضه گسترده مواد به منظور تامین نیاز داخل، قیمت ها متعادل شده و دیگر شاهد عرضه قطره چکانی برخی شرکت ها و عبور قیمت کالاها از نرخ های جهانی نخواهیم بود.

شفافیت فروش خارجی شرکت ها از طریق بورس کالا

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل در ادامه به لزوم صادرات محصولات از طریق رینگ صادراتی بورس کالا نیز تاکید کرد و گفت: جالب است که امروز مسوولان بر شفافیت عرضه و معامله محصولات در بازار داخلی از طریق بورس کالا تاکید دارند اما چطور می شود که اهمیتی بر شفافیت فروش خارجی شرکت ها وجود ندارد؟ در این زمینه باید صادرات شرکت ها از طریق بورس کالا انجام شود و آن زمان است که میزان تولید، عرضه داخلی، خارجی، خارج از بورس شرکت ها و همچنین روند قیمت ها برای همگان شفاف می شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران با طرح این پرسش که چرا باید شرکت های بالادستی حاضر به عرضه کامل محصولات شان در بورس برای تامین نیاز صنایع پایین دستی نیستند اما همین کالاها را با قیمتی ارزان تر روانه بازارهای خارجی می کنند، افزود: در حال حاضر در حوزه فولاد و پتروشیمی از شرکت های ایرانی برای انجام دامپینگ شکایت شده و دلیل این همه اصرار برای صادرات ارزان قیمت را نمی دانم.

وی اظهار داشت: اگر از شرکت های بالادستی دلیل انجام صادرات را بپرسید از رکود بازار داخل و نبود تقاضای داخلی خواهند گفت اما درست در همان زمان ها مصرف کنندگان برای دریافت مواد اولیه صف بسته بودند اما بازهم صادرات به تامین نیاز داخل ترجیح داده می شود.

کاوه در پاسخ به این پرسش که سریعترین راهکار شما برای ایجاد تعادل در تامین نیاز صنایع داخلی چیست؟ گفت: همان طور که ذکر شد اجرای ماده 37 قانون رفع موانع تولید در راستای عرضه محصولات داخلی در بورس کالا و تامین نیاز داخل و بعد امکان صادرات، می تواند سریعتر راه برای حل بخشی از مشکلات فعلی باشد.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل در پایان گفته هایش را جمع بندی کرد و گفت: همان طور که در نامه به رییس جمهور محترم آمده است، چندخواسته به منظور رفع مشکلات تامین مواد اولیه آمده است که «اجرای ماده 37 قانون رفع موانع تولید برای عرضه محصولات در تالار داخلی بورس و پس از آن ارائه مجوز صادرات»، «اصلاح تعرفه واردات مواد اولیه و کاهش به حداقل ممکن برای ایجاد فضای رقابتی در حوزه مواد اولیه»، «اجرایی شدن ماده 2 و 3 قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار در حوزه سیاست‌گذاری برای مواد اولیه و صنایع پایین‌دستی»، «اجرایی شدن آیین نامه‌های متعدد وزارت صنعت مبنی بر لزوم اعطای تخفیف 5 درصد بر قیمت‌های صادراتی برای صنایع بومی کشور» و در آخر « صادرات شرکت‌های بالادستی صرفاً از طریق رینگ صادراتی بورس کالای ایران به منظور ایجاد شفافیت در قیمت و نحوه صادرات مواد اولیه» مطالبات ما از رییس جمهور محترم است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا