با امضای تفاهمنامه میان ایمیدرو و شرکت ژاپنی

«سوجیتز» راهی مکران شد

«سوجیتز» راهی مکران شد

گروه صنایع معدنی >فولاد - سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معادنی ایران (ایمیدرو) روز دوشنبه با شرکت ژاپنی«سوجیتز» برای انجام مطالعات فنی و اقتصادی تولیدی ورق فولادی (فاز بعد از آهن اسفنجی و برای تولید ورق رول استریت هات) در منطقه ویژه اقتصادی چابهار در تهران تفاهمنامه امضا کردند.

تفاهم همکاری ۱۰ میلیارد دلاری
به گزارش ماین نیوز، این تفاهمنامه بین کنیچی اومینه (Kenichi Omine) مدیر بخش پروژه‌ها و زیرساخت‌های سوجیتز و مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو به امضا رسید. در این جلسه که تعدادی از مدیران این شرکت ژاپنی نیز حضور داشتند، اومینه، امضای این سند را گامی تازه و شروع مرحله‌ای جدید از همکاری با بخش صنایع معدنی ایران عنوان کرد. وی جایگاه منطقه آزاد چابهار را در توسعه فولاد مهم ارزیابی کرد و افزود: با این سند همکاری، مطالعات فنی و اقتصادی پروژه تولید ورق را انجام خواهیم داد. این مدیر سوجیتز یادآور شد: در ۴ دهه گذشته در بخش‌های سنگ‌آهن، نفت و پتروشیمی در ایران فعالیت داشته‌ایم. رییس هیات عامل ایمیدرو نیز گفت: این امر در راستای امضای تفاهم همکاری ۱۰میلیارد دلاری ایران و ژاپن است که سال گذشته بین دو کشور به امضا رسید.

مهدی کرباسیان ادامه داد: براساس این سند همکاری، طرف ژاپنی مطالعات فنی و اقتصادی مورد پذیرش بانک را انجام می‌دهد (‌Bankable Feasibility Study) تا بتوان برای تامین مالی پروژه، از سیستم بانکی ژاپن استفاده کرد. وی تاکید کرد: در واقع طرح جدید، به مرحله پس از آهن اسفنجی فولاد چابهار مربوط است به طوری که به‌دنبال ساخت کارخانه آهن اسفنجی، طرحی با همکاری این شرکت ژاپنی برای تولید ورق فولادی به اجرا در می‌آید و شاهد تکمیل زنجیره تولید در مجتمع فولاد چابهار خواهیم بود. رییس هیات عامل ایمیدرو همچنین اظهار کرد: وجود ذخایر قابل اتکای سنگ‌آهن، گاز فراوان، نیروی کار ماهر و بازار مصرف در داخل و کشورهای همسایه، شرایط مناسبی برای رشد تولید فولاد ایران تا ۵۵میلیون تن فولاد ایجاد کرده است. گفتنی است طرح فولاد چابهار در دو فاز ۱/۶میلیون تنی آهن اسفنجی و فولاد خام تعریف شده که مدتی است مراحل آغازین فاز نخست، اجرایی شده است. در حال حاضر نیز ایمیدرو طرح بخش تولید ورق فولادی را پیش رو قرار داده است.


جزییات همکاری ژاپن و ایران
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از امضای تفاهمنامه همکاری با این شرکت ژاپنی در جمع خبرنگاران گفت: همانطور که می‌دانید یکی از اصلی‌ترین اهدافی که وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) دنبال می‌کند، آن است که بتوانیم به هدف تولید ۵۵میلیون تن فولاد در ۱۴۰۴ دست یابیم و زنجیره فولاد را تکمیل کنیم و از ارزش افزوده سنگ‌آهن و گاز در کشور برای توسعه و ایجاد اشتغال در کشور بیش از گذشته بهره‌برداری کنیم. وی گفت: خوشبختانه در این راستا اقدامات خوبی شده است. یکی از اقداماتی که در چند سال گذشته شروع شده و نتیجه خوبی داشته، طرح فولاد مکران در چابهار به ظرفیت ۳ میلیون تن است. نخستین فاز این طرح با ظرفیت یک‌میلیون و ۶۰۰هزار تنی آهن اسفنجی است که با برگزاری مناقصه‌ای با پیروزی شرکت ایریتک که زیرپوشش ایمیدرو است در حال اجراست. در حال حاضر عملیات اجرایی ساخت کارخانه آهن اسفنجی در چابهار شروع شده است. به گفته کرباسیان، اقدام دیگر این بود که شرکت فولاد مکران طرح توسعه خود را از یک‌میلیون و ۶۰۰هزار تن به ۳میلیون و ۲۰۰هزار تن در آهن اسفنجی برساند.

در این رابطه با شرکت «کوبل‌کو» مقدمات یادداشت تفاهم، آماده شده و در چارچوب قرارداد ۱۰میلیارد دلاری ایران- ژاپن قرار گرفته و منتظر امضای نهایی است. وی اظهار کرد: ارزش این قرارداد نزدیک به ۱۰۰میلیون دلار است که با تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران و طرف ژاپنی در قالب قرارداد اجرا می‌شود. رییس هیات عامل ایمیدرو در ادامه افزود: اما سومین اقدام، یادداشت تفاهمی بود که با شرکت سوجیتز بین فولاد مکران و سازمان ایمیدرو امضا شد، مرحله بعد دستیابی به تولید یک‌میلیون و ۶۰۰هزار تنی است تا فرآیند تبدیل آهن اسفنجی به ذوب، اجرایی و بخش پایین دستی فولاد مکران نیز عملیاتی شود.

وی با اشاره به اینکه برای این طرح، مشاور بین‌المللی گرفته شده است گفت: سهم تامین مالی ژاپن در این طرح ۸۰درصد و فولاد مکران ۲۰درصد است و در واقع گامی در مسیر تحقق ظرفیت ۵۵ میلیون تنی تولید فولاد به شمار می‌آید. کرباسیان اضافه کرد: دوره زمانی ۶ماهه برای انجام مشاوره کارشناسی طرح ذوب ۳میلیون تنی و بخش پایین‌دست آن پیش‌بینی شده و پس از ۲ تا ۳ماه عملیات اجرایی برای پیشبرد قرارداد آغاز می‌شود.

امضای قرارداد مهدی‌آباد در ۱۵ روز آینده
همچنین رییس هیات عامل ایمیدرو در پاسخ به سوال ما امضای رسمی قرارداد کنسرسیوم مبین برای بهره‌برداری از معدن سرب و روی مهدی‌آباد گفت: متاسفانه سال‌ها بهره‌برداری از بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه که معدن مهدی‌آباد است، معطل مانده بود. در نتیجه برای فعال کردن و بهره‌برداری از این معدن با برگزاری مزایده بین‌المللی، کنسرسیوم مبین بین کنسرسیوم‌های مختلف انتخاب شد. در حال حاضر و در مرحله نخست، نزدیک به ۲ ماه است که ضمانتنامه بانکی به میزان ۵۰میلیارد تومان به ایمیدرو داده‌اند. کرباسیان افزود: برای متن قرارداد، جلسات متعددی بین واحدهای کارشناسی و حقوقی ایمیدرو برگزار و نهایی شده است. امیدواریم در ۱۵ روز آینده، این قرارداد با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت بین ایمیدرو و کنسرسیوم مبین به امضا برسد. عملیات اجرایی پس از امضای قرارداد شروع خواهد شد و قرار است یکی از مشاوران بین‌المللی صاحب‌نام نیز در کنار این پروژه حضور داشته باشد.

ماده ۵۴ برنامه ششم توسعه
کرباسیان همچنین با اشاره به ماده ۵۴ اظهار کرد: از یک سو باید از مجلس شورای اسلامی تشکر کرد که حداقل ۱ تا ۲ بند را به معدن اختصاص دادند و به آن توجه کردند. البته انتظار ما بیش از این میزان بود. وی ادامه داد: با توجه به اینکه معدن به‌عنوان یکی از محورهای سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در اقتصاد مقاومتی است، انتظار داشتیم کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی توجه بیشتری به بخش معدن نشان دهد. رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: در ارتباط با ماده ۵۴، امیدوار هستیم چند نکته در این ماده آورده شود. ما نیز پیشنهادهایی را به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی فرستاده‌ایم و امیدواریم در نظر گرفته شود. کرباسیان افزود: امیدوار هستیم این موضوع در قانون لایحه بودجه سال ۹۶ لحاظ شود و معدن بیشتر دیده شود. یکی از نکاتی که انتظار داشتیم مجلس در قانون برنامه ششم توسعه، آن را مورد توجه قرار دهد این بود که برای سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) رقمی بین ۳ تا ۵میلیارد دلار وام از صندوق توسعه ملی دیده شود تا بتواند با بخش خصوصی داخلی – خارجی در حوزه معدن و صنایع معدن، یک حرکت جهشی ایجاد کند و بین ۳ تا ۴ برابر آن مبلغ جذب سرمایه شود که متاسفانه این موضوع نیز از قلم افتاده است.

نگاهی به سوجیتز
شرکت خوشه‌ای سوجیتز در سال ۱۳۸۲ راه‌اندازی شد و با برخورداری از بیش از ۴۴۰ شرکت زیر مجموعه در ۵۰ کشور جهان، در زمینه تجارت کالاها و خدمات و سرمایه‌گذاری در بخش‌های انرژی، خودرو، کالاهای لوکس، کشاورزی، فولاد، مواد شیمیایی و مواد معدنی فعالیت می‌کند. این شرکت که سهام آن در بازارهای بورس اوساکا و بورس توکیو معامله می‌شود، پس از »میتسوبیشی کورپوریشن»، «میتسویی‌اند. کو»، «ایتاچو»، «ماروبنی» و «سومیتومو کورپوریشن»، رتبه ششم بزرگترین شرکت‌های بازرگانی ژاپن را به خود اختصاص داده است. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) ماموریت راه‌اندازی ۷ طرح فولادی استانی را برعهده دارد که فولاد سپیددشت (چهارمحال و بختیاری)، نی‌ریز (فارس)، قائنات (خراسان جنوبی)، سبزوار (خراسان رضوی)، میانه (آذربایجان‌شرقی)، شادگان (خوزستان) و بافت (کرمان) را شامل می‌شود. ایران برنامه، دستیابی به ظرفیت تولید ۵۵میلیون تن فولاد خام را در افق ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی کرده
است.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا