وزیر نفت خبر داد:

طرح های جدید توسعه صنعت نفت در دستور کار

طرح های جدید توسعه صنعت نفت در دستور کار

"وزیر نفت با بیان اینکه امسال سال طلایی پتروشیمی‌های کشور است افزود: طرح چندین واحد تولید اتان به اتلین و پلی‌اتلین به ظرفیت 9 میلیون تن و به ارزش 6 میلیارد دلار درکشور به اجرا در آمده که برخی از آنها به بهره برداری رسیده و تعدادی دیگر در آینده به بهره برداری خواهد رسید. صنعت پتروشیمی کشور به 45 تا 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیازمند است که 30 درصد از آن از محل سرمایه گذاری داخلی و 70 درصد دیگر از محل فاینانس و وام هایی با قیمت مناسب تامین خواهد شد."


بیژن نامدار زنگنه در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: تا پایان امسال بهره برداری از حوزه مشترک نفتی پارس جنوبی به ظرفیت 35 هزار بشکه آغاز می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، وزیر نفت با بیان اینکه ظرفیت برداشت از حوزه مشترک نفتی پارس تا 100 هزار بشکه قابل افزایش است گفت: مهم ترین میدان های ما از نظر ارزش و مقدار پارس جنوبی و غرب کارون است.

وزیر نفت از طرح بهره برداری از میدان مشترک فرزاد تا کمتر از یک سال دیگر خبر داد.

زنگنه در بخش دیگری از اظهارات خود به امضای موافقتنامه همکاری با توتال اشاره کرد و افزود: هم اکنون از نظر فنی و بازرگانی در حال بررسی این موافقتنامه هستیم که تا دو ماه آینده تکمیل و ارسال خواهد شد اما توتال ملاحظات سیاسی دارد که ما آنها را به وزارت خارجه ابلاغ کرده ایم. توتال تاکید کرده است در صورت وضع تحریم های جدید علیه ایران از سیاست های اتحادیه اروپا پیروی می کند.

وزیر نفت با بیان اینکه ما بیش از سرمایه گذاری نیاز به فناوری داریم و آنچه را که از توتال در گذشته آموختیم باعث شد تا مراحل بعدی پارس جنوبی را خودمان پیش ببریم عنوان کرد: هم اکنون نیاز به فناوری هایی داریم که در زمان افت تولید هم بتوانیم از میادین نفتی و گازی کشورمان استفاده بهینه کنیم.

زنگنه با اشاره به اینکه از 30 فاز در حال اجرای پارس جنوبی تنها اطلاعات دو فاز به توتال ارائه شده است گفت: اگر اثبات شود که این شرکت فرانسوی اطلاعات ما را به طرف قطری داده است مسئله به دعوایی ختم می شود و توتال باید غرامت بپردازد.

وی با ذکر این نکته که برخی دوست دارند ایران دوباره تحریم شود و نمی خواهند کشور در حال آرامش و توسعه باشد تاکید کرد  در تحریم نمی توان به توسعه رسید.

وزیر نفت با اشاره به برنامه های این وزارتخانه برای پالایشگاه ها و جلوگیری از خام فروشی گفت: با اقدامات وزارت نفت مصرف فراورده های مایع از سال آینده محدود به نفت‌گاز ، بنزین و سوخت هوایی خواهد شد و مصرف نفت کوره، نفت سفید، گاز مایع و گازوئیل حرارتی به صفر نزدیک خواهد شد.

وی افزود: ظرفیت پالایش نفت خام از 1.7 میلیون بشکه در برنامه ششم به 3 میلیون بشکه خواهد رسید و ظرفیت پالایشگاه های کشور هم به 3 میلیون بشکه خواهد رسید که این مسئله همسو با اقتصاد مقاومتی اس همچنین ظرفیت صادرات نفت از 1.2 میلیون بشکه به 2.8 میلیون بشکه افزیش یافته است.

زنگنه از امضای نهایی قرارداد پالایشگاه دوم آبادان با طرف چینی در روزهای پیش رو خبر داد و عنوان کرد: با اجرای این طرح 210 هزار ظرفیت جدید به پالایشگاه آبادان اضافه می شود.

وی افزود: پیش از این نفتمان را تنها به 6 کشور می فروختیم اما الان آزادی عمل داریم و مشتریانمان را خودمان انتخاب می کنیم و در دریافت مبالغ فروش نفت هم مشکلی نداریم.

وزیر نفت با بیان اینکه امسال سال طلایی پتروشیمی‌های کشور است افزود: طرح چندین واحد تولید اتان به اتلین و پلی‌اتلین به ظرفیت 9 میلیون تن و به ارزش 6 میلیارد دلار درکشور به اجرا در آمده که برخی از آنها به بهره برداری رسیده و تعدادی دیگر در آینده به بهره برداری خواهد رسید. صنعت پتروشیمی کشور به 45 تا 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیازمند است که 30 درصد از آن از محل سرمایه گذاری داخلی و 70 درصد دیگر از محل فاینانس و وام هایی با قیمت مناسب تامین خواهد شد.

زنگنه با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری جدید برای اصلاح ، بازسازی و بهبود تولیدات پالایشگاه های کشور الزامی است گفت: برای بهره برداری بیشتر و مناسب تر از این حوزه نیازمند تربیت نیروی انسانی مناسب و استفاده از فناوری های نوین هستیم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا