برای صادرات فولاد در برنامه 1404 باید محصول کیفی تولید کنیم

برای صادرات فولاد در برنامه 1404 باید محصول کیفی تولید کنیم

دنیای معدن- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برای صادرات 20 تا 25 میلیون تن فولاد در برنامه 1404 باید محصول کیفی و استاندارد تولید کنیم.

در هفتمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار با اشاره به آیه ای از قرآن کریم گفت: خداوند در قرآن کریم خطاب به انسان ها می فرماید اگر قدرت و امکانات دارید در دل آسمان ها و زمین ها نفوذ کنید و کشف کنید نعمات الهی را و بهره برداری کنید از آنها، اما با رمل و جادو و سحر به این نعمات نمی رسید و به این ها دست پیدا نمی کنید مگر با ابزار و اقتدار و امکانات و علم و تکنولوژی.

بنابراین همه علومی که می تواند به سعادت بشر کمک کند مورد تایید اسلام است.
وی افزود: در حدیثی از پیامبر آمده به دنبال علم بروید حتی اگر در چین باشد. امام صادق نیز می فرماید اگر مردم بدانند در سایه علم و دانش چه نعمت هایی نهفته است می روند دنبالش مگر به ریختن خون قلبشان و رفتن به اعماق دریاها.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه هر کجای عالم باشد شما سزاوارترید بروید و بیاموزید، تصریح کرد: نگاه اسلام این است که می گوید درباره نعماتی که داده شده، پژوهش، تحقیق و بهره برداری کنید. یکی از این نعمات فولاد و معدن است.

وی ادامه داد: از فولاد به عنوان صنعت مادر یاد می شود و صنعتی اشتغال زا در جهان است و معمولا کشورهای توسعه یافته بخش قابل توجهی از تولید فولاد را در دست دارند و آن قدر مهم است که آمار می دهند یکی از شاخص های توسعه یافتگی کشور مصرف سرانه فولاد است.

ناطق نوری با اشاره به اینکه طبق گفته متخصصان، 68 نوع ماده معدنی داریم و برخی از آنها همچون سرب و روی انگوران در رده بندی جهانی قرار دارد، اظهار داشت: متخصصان می گویند ظرفیت ذخایر معدنی در کشور ما 50 میلیارد تن بر اساس مطالعات اولیه است و باید به دنبال فرآوری آنها باشیم.

وی افزود: ایران با استخراج و فرآوری روی این ماده و ایجاد ارزش افزوده می تواند یکی از نهادهای مستحکم اقتصاد مقاومتی باشد. اینکه چرا رهبری روی اقتصاد مقاومتی تکیه می کند به این دلیل است که در آن شاخص های رشد اقتصادی، تولید ملی، ایجاد اشتغال و کاهش وابستگی هدف گذاری شده که برای محقق شدن باید اقتصاد کشور را مستحکم کرده و از تک محوری نجات دهیم.

رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی در دوره پنجم با بیان اینکه مقام معظم رهبری چند سال قبل فرمودند که اقتصاد کشور را به نفت وصل نکنید، خاطرنشان کرد: اگر تنها به نفت تکیه داشته باشیم اولا سهم نسل آینده را مصرف می کنیم. (نظیر مساله آب که با حفر چاه های غیر مجاز سهم چند نسل آینده را مصرف کرده ایم)

وی افزود: دوم اینکه اقتصاد تک محوری آسیب پذیر است. اگر تنها به نفت تکیه کنیم مشکلات سال های اخیر می تواند رخ دهد و با کوچکترین مشکل بین المللی از قبیل کاهش قیمت نفت، دچار مشکل شویم.

فرصت سرمایه گذاری

ناطق نوری خطاب به سرمایه گذاران داخلی و خارجی گفت: فرصت خوبی برای سرمایه گذاری در ایران است و البته بخش های مختلف از قبیل تامین کنندگان مواد اولیه، تولیدکنندگان، تصمیم گیرندگان و سیاست گذاران باید در کنار هم از فرصت هایی که در پساتحریم به وجود آمده استفاده کنند.

وی ادامه داد: سرمایه و سرمایه گذار جایی می رود که امنیت داشته باشد و ما باید با ایجاد امنیت شغلی و سرمایه ای، سرمایه گذار را به حضور در کشور تشویق کنیم و همچنین سرمایه گذاران ایرانی خارج از کشور که عشق به وطن دارد به سمت داخل جذب کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مقام معظم رهبری به خوبی اصل 44 قانون اساسی را تفسیر کردند و جلسات متعددی برای خصوصی سازی برگزار شده است، گفت: اعتقاد داریم دولت ها باید برنامه ریز خوبی باشند، مدیریت کنند، حمایت کنند، نظارت کنند، مالیات بگیرند و کشور را اداره کنند اما کار در اختیار بخش خصوصی باشد. چرا که این بخش برنامه دارد و هزینه های اضافی را حذف می کند.

ناطق نوری به موضوع بروکراسی به عنوان یکی دیگر از مشکلات بخش تولید اشاره کرد و گفت: در کشورهای دیگر همه سازمان ها و نهادها با کامپیوتر به هم وصل هستند و کارها را بدون نیاز به رفت و آمدهای ارباب رجوعان به جاهای مختلف انجام می دهند.

وی ادامه داد: مشکل دیگر، تغییر مداوم قوانین دست و پاگیر است. تغییرات شدید تعرفه ها از جمله این تغییرات است به طوری که این تعرفه ها یکدفعه بالا و پایین می رود و معادلات مصرف کننده را به هم می زند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: در صورت مازاد تولید در هر صنفی، برنامه ریزی شده و فضا برای صادرات آن باز شود.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا