ارسال این بسته‌ها از طریق پست ممنوع است

ارسال این بسته‌ها از طریق پست ممنوع است

مروری بر مقررات پستی گویای آن است که طبق قانون در کشورهای مختلف لیستی به عنوان ممنوعات پستی اعلام شده و ارسال پستی این ...

مروری بر مقررات پستی گویای آن است که طبق قانون در کشورهای مختلف لیستی به عنوان ممنوعات پستی اعلام شده و ارسال پستی این موارد غیرممکن و ممنوع خواهد بود.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از ایسنا، بر اساس مقررات پستی مرسولاتی که حائز شرایط مندرج در کنوانسیون و آیین‌نامه‌های پستی نباشند، در باجه‌ها و دفاتر پست قابل قبول نیستند، در این میان مرسولات که به قصد فریبکاری یا با نیت پرهیز از پرداخت کامل هزینه‌های مربوطه به پست سپرده می‌شوند هم قابل قبول نخواهند بود.

ممنوعات در تمام انواع مرسولات

طبق اعلام رسمی شرکت پست قراردادن اقلام زیر در همه انواع مرسولات ممنوع است:

-مواد مخدر و روان‌گردان بنا به تعریف هیأت بین‌المللی کنترل مواد مخدر، یا سایر داروهای غیرمجاز که در کشور مقصد ممنوع هستند

-اقلام غیراخلاقی یا منافی عفت

-اقلام جعلی و سرقتی

- سایر اقلامی که واردات یا داد و ستد آنها در کشور مقصد ممنوع است

- اقلامی که به لحاظ ماهیت یا بسته‌بندی، می‌توانند مأموران یا عامه مردم را در معرض خطر قرار دهند یا موجب آلوده شدن یا خرابی سایر مرسولات، تجهیزات پستی یا دارایی اشخاص ثالث شوند؛

- اسناد دارای جنبه مکاتبه شخصی و جاری که بین اشخاصی به جز فرستنده و گیرنده مرسوله یا افرادی که با آنها زندگی می‌کنند، مبادله شود

مواد منفجره، قابل اشتعال یا رادیواکتیو و کالای خطرناک

قراردادن مواد منفجره، قابل اشتعال یا سایر کالای خطرناک و نیز مواد رادیواکتیو از دیگر مواردی است که در تمام انواع مرسولات ممنوع است.

همچنین قرار دادن وسایل انفجاری و مهمات نظامی اصل‌نما و مشقی شامل نارنجک اصل‌نما و مشقی، گلوله مشقی و امثالهم در تمام گروه‌های مرسولات ممنوع به شمار می‌رود.البته در این زمینه استثناهایی نیز وجود دارد.

حیوانات زنده

قراردادن حیوانات زنده از دیگر مواردی است که در تمام انواع مرسولات ممنوع محسوب می‌شود البته به طور استثنا موارد زیر در پست‌نامه‌ها، به جز مرسولات بیمه، قابل قبول هستند:

زنبور، زالو و کرم ابریشم؛

انگل‌ها و اقلام دافع حشرات موذی به منظور کنترل این حشرات که بین موسسات رسمی معتبر مبادله می‌شوند

مگس‌های خانواده "دراسوفیلید" به منظور تحقیقات زیستی پزشکی که بین موسسات رسمی معتبر مبادله می‌شوند.

همچنین حیوانات زنده‌ای که حمل آنها توسط پست طبق مقررات پستی کشورهای ذیربط مجاز باشد استثنائاً در امانات قابل قبول هستند.

قراردادن مکاتبات در امانات

ارسال پستی مکاتبات به استثنای اسناد بایگانی، که میان اشخاصی به جز فرستنده و گیرنده مرسوله یا افرادی که با آنها زندگی می‌کنند، مبادله شود از دیگر ممنوعات پستی به شمار می‌رود.

سکه، اسکناس و سایر اقلام با ارزش

قراردادن سکه، اسکناس، هر نوع حواله بانکی یا اوراق بهادار بی‌نام، چک مسافرتی و پلاتین، طلا یا نقره(ساخته شده یا ساخته نشده) سنگ‌های قیمتی، جواهرات یا سایر اقلام با ارزش در موارد زیر ممنوع است:

در مرسولات پست‌نامه غیر بیمه

· تبصره" در صورتی که قوانین ملی کشورهای مبداء و مقصد اجازه دهد، اشیاء مذکور را می‌توان در یک پاکت سربسته به عنوان مرسولات ثبتی ارسال کرد.

در امانات غیر بیمه، به جز مواردی که در قوانین ملی کشورهای مبداء و مقصد مجاز شناخته شده است

در امانات غیر بیمه مبادله شده بین دو کشوری که امانات بیمه را می پذیرند

· تبصره" هر کشور عضو یا مجری منتخب می‌تواند گذاردن شمش طلا در امانات بیمه یا غیربیمه، از مبداء یا به مقصد قلمرو خود یا به صورت ترانزیت مکشوفه از قلمرو خود را ممنوع سازد و همچنین می‌تواند سقف ارزشی برای این مرسولات تعیین کند.

اوراق چاپی (مطبوعات) و مرسولات برای نابینایان از دیگر ممنوعات پستی به شمار می‌روند. بدین ترتیب اوراق چاپی (مطبوعات) و مرسولات برای نابینایان نبایدحاوی هیچ یادداشت یا هر نوع مکاتبه‌ای باشد.

همچنین حاوی هیچ تمبر پستی یا هرگونه پیش پرداخت، باطل شده یا باطل نشده، یا هیچ ورقه بهادار معرف ارزش پولی باشند، به استثنای مواردی که مرسوله حاوی کارت، پاکت یا لفافی دارای نشانی خوانای فرستنده یا نماینده وی در کشور مبداء یا مقصد مرسوله اصلی باشد که هزینه برگشت آن از پیش پرداخت شده است.

رفتار با مرسولات اشتباهاً قبول شده

اما در هر صورت اگر چنین مرسولاتی به اشتباه نیز پذیرفته شوند نحوه رفتار با مرسولاتی که اشتباهاً قبول شده‌اند در آیین‌نامه‌ها مشخص شده است. در چنین شرایطی مواد مخدر و روان‌گردان، اقلام غیراخلاقی یا منافی عفت، مواد منفجره، قابل اشتعال یا سایر کالای خطرناک یا وسایل انفجاری و مهمات نظامی اصل‌نما و مشقی در هیچ شرایطی نه به مقصد رهسپار، نه به گیرندگان تحویل و نه به مبدأ برگشت داده می‌شوند.

همچنین اگر اقلام مذکور در حالت ترانزیت کشف شوند، با چنین مرسولاتی طبق قوانین ملی کشور ترانزیت‌کننده رفتار خواهد شد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا