تغییر لحن معامله‌گران طلا

تغییر لحن معامله‌گران طلا

سقوط 5/ 4 درصدی اونس طلا در هفته کاری گذشته که بهای این کالای گرانبها را به 1089 دلار رساند، باعث شکل‌گیری این انتظار شده که افت ارزش فلز زرد در هفته جدید کاری نیز ادامه داشته باشد.

در پیش‌بینی‌هایی که به هفته گذشته مربوط می‌شد، در حالی که کارشناسان بازار «کاهشی» بودند، سرمایه‌گذاران خرد، نظری «افزایشی» داشتند. اما حالا که اونس تحت فشار داده‌های خوب از اقتصاد ایالات متحده به زیر مرز روانی 1100 دلار رسیده، سرمایه‌گذاران خرد نیز پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت کاهشی دارند. انتشار داده‌های خوب از بازار کار بزرگ ترین اقتصاد جهان و همچنین تاکید رئیس فدرال‌رزرو بر محتمل بودن افزایش نرخ‌های بهره بانک مرکزی آمریکا در نشست ماه دسامبر کمیته بازار آزاد این نهاد، لحن معامله‌گران طلا را تغییر داده است.

روز جمعه، اداره آمار آمریکا اعلام کرد که در ماه اکتبر، 271 هزار شغل در اقتصاد ایالات متحده ایجاد شده است و این رقم بسیار بهتر از پیش بینی‌های 170 تا 190 هزار موردی بود. همزمان اعلام شد که نرخ بیکاری آمریکا نیز به کمترین میزان در 7 سال اخیر یعنی 5 درصد رسیده است. این داده‌ها باعث شده افزایش نرخ بهره وجوه فدرال در آخرین نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در سال 2015 دور از ذهن نباشد. این وضعیت، پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت را تحت تاثیر قرار داده است.

در آخرین نظرسنجی کیتکو از مخاطبان، 327 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 180 نفر معادل 55 درصد، کاهش و 105 نفر معادل 32 درصد، افزایش ارزش طلا در هفته جدید کاری را پیش‌بینی کرده‌اند. 42 نفر معادل 13 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. به این ترتیب این نظرسنجی نشانه تغییر نظر سرمایه‌گذاران خرد در بازار طلا است. از سوی دیگر در نظرسنجی کیتکو از کارشناسان حرفه‌ای بازار هم 15 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 6 نفر معادل 40 درصد، کاهش و 6 نفر دیگر معادل 40 درصد، افزایش قیمت فلز زرد را در روزهای پیش رو پیش‌بینی کرده‌اند. 3نفر معادل 20درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

به گزارش دنیای اقتصاد ، با وجود افت شدید طلا در هفته‌های گذشته، برخی از حرفه‌ای‌های بازار تصور می‌کنند که طلا در روزهای کاری گذشته بیش از اندازه با فروش روبه‌رو بوده و بنابراین باید در هفته جدید با رشد روبه‌رو شود. جیم وایکوف، تحلیلگر فنی ارشد کیتکو می‌گوید:‌ «بازار طلا به دلیل فروش بیش از اندازه، می‌تواند منتظر جهش اصلاحی باشد.» هرنی تو، کارشناس موسسه «کپیتال پارتنرز» می‌گوید: « معتقدم طلا اکنون کم و بیش در انتظار افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه دسامبر است. این به آن معنا است که طلا در آینده نزدیک تثبیت خواهد شد، گرچه من انتظار جهشی قابل توجه را در آینده نزدیک ندارم.» کن موریسون، دبیر خبرنامه Morrison on the Markets استدلال می‌کند که طلا اکنون «به شدت کاهشی» است اما «طلا احتمالا در هفته جدید مورد حمایت مرز 1080 دلار قرار خواهد گرفت و در پایان هفته بالای مرز 1100 دلار به کار خود پایان خواهد داد.» جرج گرو، استراتژیست ارشد فلزهای گرانبها در موسسه «آر بی سی کپیتال مارکتس» می‌گوید که در مورد روند میان مدت «افزایشی» شده چراکه انتظار دارد فروش در بازار طلا پایان بگیرد. او می‌گوید: «باید منتظر سودگیری معامله‌گران باشیم.» مارک لیبوت، دبیر VR Gold Letter می‌گوید که فکر می‌کند طلا به کف قیمتی خورده و «در ماه‌های آینده به بهای 1300 دلار باز خواهد گشت.»

اما یک کارشناس هست که به جای تمرکز بر افزایش نرخ‌های بهره و تاثیرات آن بر قیمت طلا، توجه خود را به خاور دور دوخته است. ریچارد بیکر، دبیر Eureka Miner Report می‌گوید:‌ «گزارش بسیار خوب فهرست حقوق‌بگیران بخش غیرکشاورزی آمریکا این تصور را زنده کرده که اقتصاد ایالات متحده در مسیر درست است و این امر احتمال افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو را در نشست ماه دسامبر به 70 درصد رسانده است. با این حال، مهم‌ترین موضوع نگران‌کننده برای بازار طلا، از دست رفتن ارزش طلا در برابر ین ژاپن و بازار دارایی آمریکا است. با کاهش ارزش ین مقابل دلار، طلا در برابر ین نیز ارزش خود را از دست می‌دهد و از دست رفتن ارزش فلز زرد در برابر این ارز عمده، یک پرچم قرمز است.» بیکر می‌افزاید که دیگر عامل کاهشی‌ که بر فلز زرد سنگینی می‌کند این واقعیت است که نسبت ارزش طلا به شاخص «اس‌اندپی 500» هم کوچک‌تر شده و به سطح ماه جولای رسیده است. «به این ترتیب، اونس احتمالا در این هفته کف ماه آگوست یعنی 1080 دلار را دوباره امتحان خواهد کرد.»

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا