کوروش پرویزیان:

پروانه بهره‌برداری از سنگ آهنی‌ها نباید گرفته می‌شد

پروانه بهره‌برداری از سنگ آهنی‌ها نباید گرفته می‌شد

گروه معادن >سنگ آهن - رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران بازپس‌گیری پروانه بهره‌برداری معادن گل‌گهر و چادرملو و همچنین دریافت حق مالکانه از این شرکت‌ها را اقدامی مخالف حقوق سهامداران خواند.

به گزارش ماین نیوز، کوروش پرویزیان در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که زمانی که ایمیدرو اقدام به بازپس‌گیری پروانه‌های بهره‌برداری دو معدن چادرملو و گل‌گهر کرد، چرا شما به عنوان عضو هیات‌مدیره سرمایه‌گذاری امید، هیچ اقدامی انجام ندادید؟ گفت: اتفاقا این موضوع آن دوران از طریق مجلس پیگیری شد. همچنین جلسات متعددی با صالح آبادی که آن دوره رئیس سازمان بورس بودند و ایمیدور نیز برگزار کردیم.

وی ادامه داد: در پی این پیگیری‌ها و تلاش‌ها بود که مصوبه‌ای از دل مجلس شورای اسلامی برآید که به نفع مجموعه سنگ آهنی‌ها باشد اما شاید فقدان اطلاع‌رسانی باعث شده فکر کنیم کاری انجام نشده است.

پرویزیان در پاسخ به این سوال که "اگر پیگیری‌های شما مجدانه بود چرا این پروانه بهره‌برداری به سنگ آهنی‌ها برگشت؟ گفت: یک مشکل قانونی وجود داشت که آن زمان سازمان بازرسی کل کشور روی موضوع دست گذاشته بود. بعضی از گزارشات می‌آید و باید پاسخ‌هایش تهیه شود. در ارتباط با این پاسخ‌ها بعضا ممکن است دو تا سه سال بین نهادهای مختلف و تفسیرهایی که وجود دارد، مکاتبات متعددی انجام شود.

وی تصریح کرد: کار اداری مقداری پرزحمت، پرمشقت و سخت است. در این میان، من در جریان حمایت سازمان بورس از این موضوع هستم. خیلی در این بخش کمک هم کردند.

عضو اسبق هیات‌مدیره گل‌گهر در برابر این سوال که هم اکنون با توجه به جایگاه‌تان در کمیسیون بازار سرمایه اتاق بازرگانی، چه اقدامی برای حمایت از این سهامداران زیان دیده سنگ‌آهنی کرده‌اید؟ تصریح کرد: بایستی رفتار ثابتی را در جامعه نشان دهیم. اگر یک اشتباهی در ارتباط با پروانه بهره‌برداری معدن صورت گرفته است، نباید و نمی توانیم بخش خصوصی که وارد این عرصه شده را جریمه کنیم. بلکه این اشتباه چون ناشی از رفتار و اقدام خودمان بوده است،پس باید آن را اصلاح کنیم.

وی ادامه داد: بر این اساس درباره بهره مالکانه دو شرکت چادرملو و گل گهر بر این نکته تاکید داریم که سهام این دو شرکت با توجه به برخورداری از مالکیت پروانه بهره برداری معادن در زمان عرضه سهام در بورس، لذا این معادن مربوط به مردم هستند و دولت نباید از این شرکت‌های متعلق به مردم و سهام عدالت چیزی تحت عنوان حق مالکانه بگیرد.براین اساس ما نیز در کمیسیون بازار سرمایه اتاق بازرگانی، جلسات خود را به عنوان بخش خصوصی برگزار می‌کنیم و به عنوان نماینده بخش‌خصوصی نیز موضوعات را به مراجع تصمیم گیر منعکس می‌کنیم.

شایان ذکر است، دولت نهم در اقدامی بی‌سابقه و برخلاف امیدنامه شرکت‌های گل‌گهر و چادرملو در زمان واگذاری، پروانه بهره‌برداری که جزو حقوق مالکیتی این شرکت‌ها بود را پس گرفت و در اقدامی دیگر بابت بهره‌برداری از این معادن حق انتفاعی سنگینی معادل 30 درصد فروش ماده معدنی تعیین کرد. این در حالی است که در امیدنامه این شرکت‌ها زمان واگذاری در بورس پروانه بهره‌برداری به عنوان اموال و دارایی‌های این شرکت‌ها عنوان شده بود و ده ها سهامدار خرد با توجه به این دارایی با ارزش اقدام به خرید سهام در بورس کرده بودند.اما حالا پس از گذشت یک‌دهه از این بدعت تاریخی سهامداران خواستار بازگشت این حق به شرکت‌های سنگ‌آهنی هستند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا