یک کارشناس هواپیمایی در گفت‌وگو با ایسنا:

تعیین نرخ مصوب برای بلیت هواپیما فقط یک مُسکن است

تعیین نرخ مصوب برای بلیت هواپیما فقط یک مُسکن است

یک کارشناس هواپیمایی معتقد است: هر چند می‌توان در کوتاه‌مدت به تاثیر‌گذاری نرخ‌های مصوب در کاهش بازار سیاه در بلیت هواپیما امیدوار بود، اما قطعا طرح‌های این چنینی تنها یک مُسکن به حساب می‌آید.

علیرضا منظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این مطلب تصریح کرد: بر اساس قوانین بالادستی کشور ما باید از چند سال قبل حرکت به سمت آزاد‌سازی نرخ بلیت هواپیما را آغاز می‌کردیم، اما متاسفانه با توجه به فراهم نبودن برخی مقدمات این کار با تاخیر مواجه شد.

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که کار را برای حرکت به سمت آزاد‌سازی دشوار کرده، بازارهای سیاه است. با توجه به محدود بودن ظرفیت عرضه در قیاس با تقاضا در بازار ایرلاین‌های داخلی در ایام پیک سفر معمولا قیمت بلیت‌ها افزایش پیدا می‌کند و این موضوع نظم بازار را به هم می‌ریزد.

این کارشناس هواپیمایی با بیان این‌که تعیین نرخ‌های مصوب برای مقابله با این اختلال‌ها در بازار به وجود آمده، اظهار کرد: اگر می‌شد به اجرای آزاد‌سازی در بازار هواپیمایی ایران امید داشت، قطعا بخشی از این نگرانی‌ها از بین می‌رفت، زیرا ایرلاین‌ها براساس ظرفیت خطوط خود به آن هواپیما اختصاص می‌دادند و قیمت‌ها نیز در یک حوزه محدود و پذیرفته شده تغییر می‌کرد.

منظری اضافه کرد: اما آنچه در حال حاضر به وجود می‌آید تلاش ایرلاین‌ها برای جبران ضرر‌هایشان در ایام دیگر سال تنها در چند روز پرسفر است که این مساله باعث می‌شود قیمت‌ها در ایامی مانند اربعین و یا تعطیلات نوروزی افزایش قابل توجه پیدا کند.

وی با بیان این که می‌توان به تعیین نرخ‌های مصوب در ایام پیک سفر به عنوان یک مُسکن کوتاه‌مدت نگاه کرد، توضیح داد: برای این‌که مشکلات موجود در این زمینه حل شود، ما باید به آزاد‌سازی فکر کنیم و آزاد‌سازی نیز اجرایی می‌شود تا زمانی که تعداد هواپیماهای فعال در کشور با تقاضای فعال یک ارتباط منطقی پیدا کند.

این کارشناس هواپیمایی خاطر نشان کرد: با توجه به لغو قریب‌الوقوع تحریم‌ها می‌توان امیدوار بود که بخشی از نیاز کشور به هواپیماهای جدید تامین شده و از این طریق راه برای مقابله با بازارهای سیاه به وسیله افزایش عرضه فراهم شود، البته تا آن زمان شاید تنها روش معقول و منطقی همین نرخ‌های مصوبی باشد که بناست در اربعین امسال اجرایی شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا