محمد باقر نوبخت:

بانک و بورس در جهت تعادل اقتصادی به دولت کمک کنند

بانک و بورس در جهت تعادل اقتصادی به دولت کمک کنند

دکتر محمدباقر نوبخت، معاون رییس جمهور در هشتمین کنفرانس توسعه نظام مالی سرمایه گذاری در ایران گفت: امروز بورس و بانک نقش مهمی در اجرای تعادل اقتصادی در بازار پول، سرمایه، کالا و خدمات و همچنین توسعه اقتصادی ایفا می کنند.

 

صبح امروز (یکشنبه 24 بهمن 95) هشتمین کنفرانس توسعه نظام مالی سرمایه گذاری در ایران با همت دانشگاه صنعتی شریف، سازمان بورس و اوراق بهادار و بانک ملت و با حضور دکتر شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، دکتر محمد باقر نوبخت، معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه، دکتر محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت معدن تجارت و جمعی دیگر از مدیران اقتصادی کشور در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، در ابتدای این همایش که با محور بررسی روش های توسعه نظام تامین مالی و سرمایه گذاری در ایران برگزار شد. هادی اخلاقی، مدیر عامل بانک ملت ضمن خیر مقدم به فعالین بازار سرمایه عنوان کرد: توسعه اقتصادی دغدغه عموم سیاست گذاران کشور است و رشد وتوسعه اقتصادی کشور به نظام تامین مالی کارآمد و اثر بخش وابسته است و بهره برداری از ابزارهای نوین تامین مالی یکی از مهمترین ارکان این امر مهم است.

وی ادامه داد: سهم تامین مالی بازار پول و سرمایه متفاوت است. نظام بانکی پاسخگوی کوتاه مدت تامین مالی بنگاه ها و بورس تامین کننده نیازهای بلندمدت نیازهای اقتصادی است.

اخلاقی با بیان اینکه در گذشته بانک ها بشترین سهم تامین مالی بنگاه های اقتصادی را به خود اختصاص داده بودند گفت: این روند از یک سو باعث ناکارآمدی نظام بانکی در تامین مالی بود و از سوی دیگر مشکلاتی را به بنگاه های اقتصادی تحمیل کرد.

وی افزود: با توجه به برنامه ششم توسعه و همچنین اقتصاد مقاومتی ادامه روند مذکور امکان پذیر نیست و توسعه بازار سرمایه و تقویت بورس نیاز امروز اقتصاد کشور است.

این مدیر بانکی در پایان ابراز امیدواری کرد: برگزاری این همایش بتواند گامی در جهت توسعه روش های تامین مالی و سرمایه گذاری در کشور باشد.

در ادامه این نشست دکتر محمود فتوحی، رییس دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه امید است این همایش فرصت تعامل بیشتر فعالین این حوزه را فراهم کند گفت: امروز ایران بیش از پیش به دانش لازم برای توسعه ابزارهای تامین مالی و سرمایه گذاری نیاز دارد.

وی ادامه داد: شرایط کنونی کشور، اقتصاد مقاومتی، ساماندهی اقتصاد کشور و برنامه ششم توسعه در مسیر رشد توسعه اقتصادی قرار گرفته و امکان تحقق آن با زیربنای توسعه یافته تامین مالی سرمایه گذاری محقق می شود.

رییس دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد: برای دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصدی به برنامه ریزی منجسم و ابزارهای نوین تامین مالی و سرمایه گذاری نیاز داریم.

وی ادامه داد: با توسعه ابزارهای تامین مالی و سیاست گذاری تولید و اشتغال امکان پذیر است. و بدون آن توسعه اقتصادی محقق نخواهد شد.

فتوحی با اشاره به کسب و کارهای نوآورانه نیز گفت: یکی از مهمترین بخش های اقتصادی در دنیا فعالیت های نوآورانه و خلاق است و طی چند سال گذشته ایران نیز سعی کرده در این مسیر حرکت کند و توجه به تامین مالی این نوع فعالیت ها نیز به امری ضروری تبدیل شده است.

سپس دکتر محمد باقر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه به ایراد سخن پرداخت و گفت: توجه به سیستم های تامین مالی یک ضرورت است.

وی بهبود وضعیت نظام تامین مالی و سرمایه گذاری را دغدغه دولت دانست و گفت: دولت در قالب ماموریت تعادل اقتصادی در بازار پول، سرمایه، کالا و خدمات و همچنین توسعه اقتصادی را پیگیری می کند.

فتوحی تاکید کرد: امروز بورس و بانک نقش مهمی در اجرای این دو ماموریت ایفا می کنند و نظام بانک و بورس کشور باید در جهت تعادل اقتصادی به دولت کمک کند.

رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: ماموریت دوم دولت توسعه اقتصادی است توسعه فراتر از رشد است و به همه ابعاد اجتماعی و فرهنگی نیز توجه دارد. این توسعه به منابع مالی نیازمند است و تامین مالی از طریق بازار سرمایه و بانک ها محقق خواهد شد.

معاون رییس جمهور با تاکید بر اینکه دستیابی به رشد اقتصاد هشت درصدی به سرمایه گذاری 730 هزار میلیارد تومانی نیاز دارد گفت: این میزان سرمایه از طریق بازار سرمایه، بازار پول، سرمایه گذاری خارجی، و صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد.

نوبخت با تاکید بر اینکه دولت برای انجام ماموریت های خود به نظام پویای سرمایه گذاری و تامین مالی نیاز دارد بیان داشت: بدون مشارکت بازار پول و سرمایه نمی توان به اهداف توسعه دست یافت.

وی با طرح این سوال که در این میان مسوولیت دولت چیست، گفت: دولت باید بتواند در جهت بهبود فضای کسب و کار اقدام کند و در کنار آن بازار سرمایه کشور نیازهای بازار را تامین کند.

این مقام مسوول در بخش دیگری از صحبت های خود به اقدامات اجرایی و عملی دولت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نظام تامین مالی از طریق بازار پول با چالش هایی روبرو است و باید مسائل آن به سرعت برطرف شود حل مشکل نظام بانکی کشور مسوولیت دولت است در گذشته سیستم بانکی در مشارکت با دولت دچار آسیب شد که باید امروز ترمیم شود.

وی ادامه داد: در گذشته تامین مالی بنگاه ها از سوی بانک ها به دولت تحمیل شد که افزایش مطالبات بانکی را به همراه داشت به همین دلیل بدهی و مطالبات انباشته شده در نظام بانکی ایجاد شد که باید هر چه سریعتر این مشکل برطرف شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه دولت طی ماه های آینده در جهت بهبود این وضعیت اقدام خواهد کرد گفت: بخشی از این مطالبات از طریق انتشار اوراق بخشی از طریق بازگرداندن 45 هزار میلیارد تومان تسهیلات بخشی از طریق افزایش سرمایه دولت نزد بانکها و بخشی از طریق پرداخت بدهی پیمانکاران با بانک ها تامین خواهد شد.

وی افزود: برای کمک به نظام بانکی بخشودگی جرایم زیر 100 میلیون تومان نیز در دستور کار قرار دارد و بانک ها اصل پول را از بدهکاران دریافت خواهند کرد و جرایم آن را دولت پرداخت می کند.

دکتر نوبخت حمایت جدی از بازار سرمایه را از مهمترین اولویت های دولت دانست و گفت: با وجود آنکه دولت می تواند طبق تبصره 5، 36 و 37 مبلغ 100 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی منتشر کند اما برای کمک به بورس این میزان را منتشر نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه دولت برای انتشار اوراق بدهی فشار وارد نمی کند، ابراز داشت: اوراق بدهی منتشر شده در بازار سرمایه متناسب با ظرفیت این بازار صورت خواهد گرفت و باید اطمینان حاصل شود این اوراق خدشه ای به بورس وارد نمی کند.


 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا