درآمد نفتی ایران، 50 میلیارد دلار

درآمد نفتی ایران، 50 میلیارد دلار

آنطور که وزیر نفت به تازگی پیش‌بینی کرده است درآمد نفتی ایران برای سال آینده بین 45 تا 50 میلیارد دلار خواهد بود. این درآمد در شرایطی ...

آنطور که وزیر نفت به تازگی پیش‌بینی کرده است درآمد نفتی ایران برای سال آینده بین 45 تا 50 میلیارد دلار خواهد بود. این درآمد در شرایطی حاصل می‌شود که به دنبال توافق تاریخی اوپک قیمت نفت افزایش یافته و کشور‌های نفت‌خیز امیدوارند قیمت نفت روی بشکه‌ای 55 تا 60 دلار تثبیت شود. مسئولان ایران بر این باورند که نفت ۶۰ دلاری مناسب است، هر چند برخی تحلیلگران حوزه نفت و انرژی اعتقاد دارند که فروش هر بشکه نفت به قیمت 70 دلار می‌تواند برای اوپکی‌ها مناسب و سودمند باشند.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از آرمان، آنطور که برآورد‌ها نشان می‌دهد درآمد‌های نفتی ایران برای سال آینده به هر صورت افزایش خواهد داشت. این افزایش درآمد‌ها به دنبال افزایش قیمت و افزایش تولید رخ می‌دهد و در شرایطی که در بودجه سال ۱۳۹۶ درآمد‌های مالیاتی بیشتر از درآمد‌های نفتی پیش‌بینی شده است، افزایش درآمد‌های نفتی می‌تواند به تامین مالی زیرساخت‌ها و پروژه‌های عمرانی متوقف مانده کمک کند. در سال‌های اخیر درآمد‌های نفتی ایران به شدت کاهش داشت، تا جایی که در مواردی عنوان شد درآمد‌های نفتی کفاف تامین بودجه یارانه نقدی را هم نمی‌دهد. این مساله عملا دولت را با کسری بودجه مواجه کرد و کسری بودجه اثراتی مانند متوقف شدن فعالیت‌های عمرانی یا کند شدن آنها را در پی دارد. پیش‌بینی می‌شود با افزایش درآمد‌های نفتی معضل کسری بودجه دولت تا حد زیادی رفع شود.

مهم‌ترین چالش نفتی

وزیر نفت به تازگی عنوان کرده است: مهم‌ترین چالش نفت، افزایش بازیافت از میدان نفتی است، حال اگر سرمایه‌گذاری مناسب در ابتدا صورت بگیرد ما در بازیافت آن موفق‌تر خواهیم بود. بیژن زنگنه افزوده است: آنچه از سرمایه‌گذاری مهم‌تر است دستیابی به تکنولوژی در این حوزه است زیرا این امر اشتغال ایجاد می‌کند، ما باید با کشورهای منطقه در تولید متوازن باشیم، ما نباید از همه درآمدهای نفتی در بودجه کشور استفاده کنیم بلکه باید از آن برای توسعه کشور استفاده کنیم، ضریب بازیافت ما درمیادین نفتی ۳۰ درصد است اگرچه برخی از همسایگان ما از این بیشتر بازیافت می‌کنند، وضعیت صادرات ما به پیش از تحریم‌ها نزدیک شده و در حال حاضر بر میزان صادرات نفت خام افزوده شده است و بر خلاف تصور رقبا، ما به سرعت توانسته ایم یک میلیون بشکه نفت بر تولیدات نفتی خود بیفزاییم. او گفته است: ارزش صادرات ما در سال آینده بین ۴۵ تا ۵۰ میلیارد دلار خواهد بود، ما مطالباتمان را وصول می‌کنیم زیرا امروز مشتریان زیادی داریم و عملا محدودیتی هم در فروش نداریم.

زنگنه بیان کرده است: افزایش قیمت به دلیل تعادل بین عرضه و تقاضاست، عرضه بیشتر موجب افزایش ذخایر انبارها می‌شود، ما نمی‌خواهیم میزان ذخایر را افزایش دهیم، ما در نیمه دوم سال آینده شاهد افزایش میزان مصرف نسبت به عرضه خواهیم بود، اگر قیمت نفت بالا برود شرکت‌های آمریکایی تعادل را برهم می‌زنند و دوباره نرخ نفت مجددا کاهش می‌یابد، بنابراین اوپک هم به دنبال افزایش قیمت نفت نیست. عمده صنایعی که در پارس جنوبی احداث شده متکی به گاز هستند که این روند ادامه می‌یابد. وزیر نفت گفته است: سرمایه‌گذاری‌های زیادی در مورد سواپ انجام شد اما به دلایلی به مدت سه سال این امر غیرفعال شد که فعال شدن آن در حال حاضر دشوار است زیرا در این مدت طولانی کشورها مسیر جدیدی را برای انتقال گاز پیدا کرده اند، سواپ پیوند اقتصادی بین کشورها را ایجاد می‌کند و در صنعت نفت بسیار مهم است. او افزوده است: پالایشگاه ایران به دلیل قدمتی که دارد و عملا به دلیلی بهره بردن از تکنولوژی قدیمی، سالی ۷۰۰ میلیون تومان ضرر می‌دهد، این پالایشگاه باید نوسازی می‌شد و نه بازسازی؛ در دوره اجرای نوسازی به کمک طرف چینی، اشتغالزایی زیادی ایجاد می‌کند و عملا ارزش افزوده بالایی برای کشور ایجاد می‌شود. با برنامه ریزی‌های صورت گرفته قصد داریم میزان فرآورده‌های پتروشیمی خود را تا ۹ میلیون تن افزایش دهیم.

نفت ۷۰ دلاری مطلوب است

یک تحلیلگر بازار نفت با اشاره به پایبندی اوپکی‌ها به کاهش سقف تولید نفت اظهار می‌کند: هنوز اطلاعات موثق مبنی بر کاهش سقف تولید از سوی اوپک اعلام نشده است و اطلاعات ژانویه در فوریه مشخص می‌شود اما با توجه به روند صعودی قیمت‌ها می‌توان گفت که اوپکی‌ها به تعهداتشان پایبند بوده و کاهش تولید داشته اند. به گزارش ایلنا، مرتضی بهروزی‌فر، نگاه مثبت بازار به قیمت را ناشی از کاهش سقف تولید عنوان می‌کند و می‌افزاید: در حال حاضر سطح قیمت‌ها از ۵۰ دلار فراتر رفته اما فعلا نمی‌توان نظر نهایی را داد.او در ادامه با اشاره به اینکه تولید از شیل اویل‌ها تداوم دارد و ارتباطی به تغییرات قیمتی ندارد، اظهار می‌کند: تولید شیل ما چه بخواهیم و چه نخواهیم ارتباطی به قیمت نفت، سیاست‌های آمریکا و ترامپ و ملاحظات زیست‌محیطی ندارد، فقط ممکن است روند افزایش قیمت‌ها را کندتر کند.

بهروزی‌فر می‌افزاید: هدف ایالات متحده این است که ذخایر و تولید داخلی خودش را اضافه کند و این استراتژی لایتغیر آمریکاست و قیمت‌ها نیز روی آن تاثیر بلند مدت ندارد ضمن اینکه توسعه تکنولوژی حتی در قیمت‌های پایین‌تر هم افزایش تولید را به دنبال دارد. این تحلیلگر بازار نفت اذعان می‌کند: در هر صورت همانگونه که بسیاری از اعضای اوپک اعلام کرده‌اند قیمت ۶۰ تا ۷۰ دلار برایشان مطلوب است و با توجه به اینکه افزایش تقاضا وجود دارد، تداوم روند صعودی قیمت‌ها و عدم نیاز به تمدید کاهش سقف تولید محتمل است. او یادآور‌ می‌شود: آنگونه که از بازار بر می‌آید غیر اوپکی‌ها نیز به تعهد خود عمل کردند تا نفت به رقم کنونی قیمت برسد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا