آرامش بازار با افزایش ۲۰ تومانی قیمت فولاد

آرامش بازار با افزایش ۲۰ تومانی قیمت فولاد

سومین نشست مشترک تولیدکنندگان شمش و مقاطع طویل فولادی اعم از میلگرد، نبشی، ناودانی و تیرآهن بعد از ظهر امروز 23 بهمن ماه سال جاری با مشارکت بیش از 45 تولیدکننده از سراسر کشور در دفتر انجمن تولیدکنندگان فولاد برگزار شد.

 

تعدیل مثبت قیمتی ۲۰۰ ریالی در این هفته
حمیدرضا طاهری زاده، نایب رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با اظهار خرسندی از روند پیشرفت مباحث در جلسه امروز، گفت: همه تولیدکنندگان حاضر در نشست امروز از افزایش های هیجانی برخی از کارخانجات در هفته گذشته گلایه داشتند و معتقد بودند در ایام پایانی سال، آرامش باید در بازار فولاد حاکم شود.
وی در خصوص نتایج این جلسه گفت: پس از گفتگوهای مفصل و چالشی که حدود ۳ ساعت به طول انجامید، تصمیم جمعی بر آن شد که با توجه به افزایش قیمت های جهانی فولاد و افزایش حدود ۸ درصدی قیمت سنگ آهن و همچنین طبق قرار قبلی مبنی بر عدم افزایش هیجانی قیمت ها و ایجاد ثبات در بازار، افزایش ۲۰ تومانی قیمت ها طی هفته جاری صورت پذیرد.
طاهری زاده همچنین گفت: در این جلسه مقرر شد مشوق های صادراتی و استرداد مالیات بر ارزش افزوده برای کارخانجاتی که صادرات دارند از طریق انجمن پیگیری شود تا با افزایش صادرات شرکت های بزرگ، شاهد تعادل مناسب تر عرضه و تقاضا باشیم.
ادامه سیاست کاهش تولید تا اطلاع ثانوی
احمد خوروش عضو دیگر هیئت مدیره انجمن نیز ضمن بیان برقراری تعاملات ارزشمند بین اعضا در این جلسات گفت: بر اساس تصمیمات نشست هفته گذشته، ما کاهش ۲۰ درصدی را در تولیدات خود اعمال کردیم و این رویه را تا پایان سال ادامه می دهیم.
مدیرعامل فولاد کویر در ادامه نسبت به راهکار و همت دولت در خروج از رکود بازار فولاد  گفت: امیدواریم بتوانیم راهکارهای خروج از رکود را با همفکری و صحبت هایی که با مسئولین در این هفته در همایش و نشست ها انجام می دهیم پیگیری کنیم.
کاهش عرضه داخلی ذوب آهن از طریق تمرکز بر صادرات
دکتر احسان دشتیانه، معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن اصفهان هم درخصوص جلسه هم اندیشی مشترک تولیدکنندگان شمش و مقاطع طویل گفت: براساس تصمیمات جلسه قبل که ۱۷ بهمن برگزار شد برخی واحدها نظیر فولاد خراسان کاهش تولید را در پیش گرفتند اما چون ذوب آهن اصفهان قادر به کاهش تولید نیست از این رو افزایش صادرات را در پیش گرفته تا عرضه خود به بازار داخل را محدود کند.
دشتیانه در مجموع نتایج این جلسات را مثبت ارزیابی کرد و افزود: تولیدکنندگان به این نتیجه رسیده اند که قیمت های فعلی اصلا راضی کننده نبوده و زیر قیمت های تمام شده است. بنابراین برنامه ریزی شده تا به صورت تدریجی و بدون هیجان قیمت ها به سطح واقعی خود بازگردد و معادل با قیمت های جهانی شود.
اعتماد سازی بین تولیدکنندگان و بازار در جلسات هم اندیشی
بهادراحرامیان، عضوهیئت مدیره انجمن از رسته ذوب و ریخته گری نیز در خصوص این جلسات عنوان کرد: یکی از اهداف جلسات هم اندیشی، اعتمادسازی بین تولیدکنندگان و بازار است و از این رو تصمیم به برگزاری جلسات رسته ها به طور مشترک اتخاذ شد تا شاهد ایجاد ثبات قیمتی در بازار باشیم که خوشبختانه این هفته استقبال اعضا از هفته گذشته بیشتر بود و این نشان دهنده نفوذ و تاثیرگذاری تصمیمات جمعی اتخاذ شده در این نشست هاست.
احرامیان همچنین افزود: بر مبنای بحث و بررسی انجام شده در شرایط فعلی به دلیل مسائل مالی شرکت ها، افزایش قیمت سنگ آهن و دیگر نهاده های تولید مقرر شد یک تعدیل مثبت قیمتی در حد ۲۰ تومان را اعمال کنیم.
مدیرعامل فولاد یزد همچنین با اشاره با کاهش تولید برخی شرکت ها گفت: فولاد یزد نیز تا حدودی کاهش تولید را در بعضی از محصولات خود اعمال کرده است و تلاش می کنیم ادامه این سیاست تا پایان سال را در دستور کار خود قرار دهیم.
تقاضا برای آرامش در بازار
سید رضا شهرستانی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز بیان کرد: جلسات قبلی فولادی ها نشان داد که تصمیمات اتخاذ شده در این جلسات مستقیما در بازار تاثیر و نمود پیدا می کند.
وی افزود: سومین جلسه مشترک رسته ها مورد استقبال اعضا واقع شد و بحث های خوبی مطرح شد و با توجه به اینکه در بازارهای جهانی شاهد روند رو به رشد قیمت ها چه در چین و چه سایر کشورهاست، از این رو تصمیم بر آن شد تا در داخل رشد جهشی قیمت نداشته باشیم و قیمت ها تنها مقداری تعدیل شود.
وی از تولیدکنندگان شمش و مقاطع فولادی کشور درخواست کرد همین میزان رشد در قیمت ها را حفظ و رعایت کنند تا بازار به آرامش برسد.
حرکت در راستای اتحاد، انسجام و همفکری
احمد دنیانور، دبیر رسته نورد مقاطع طویل انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز در جلسه مشترک فولادی ها گفت: مباحثی که از این به بعد در این جلسات پیگیری خواهد شد در دو حوزه تقسیم بندی می شود: یکی مشکلات بنیادین تولید مثل مسائل مالیات بر ارزش افزوده و گمرک و مسائل بانکی است که این مسائل به صورت جداگانه و با راهبری هیئت مدیره در دبیرخانه انجمن پیگیری خواهد شد. مسائل دیگر در حوزه بازار و فروش نیز مطرح و مورد پیگیری قرار خواهد گرفت که مسائل نظامنامه استانداردسازی تولید نیز در این حوزه قرار می گیرد.
دنیانور همفکری و بلوغ ناشی از این جلسات و نشست ها تقدیر کرد و گفت: در ۱۵ سال گذشته فولاد در بخش خصوصی رشد کرد و از ۷ واحد به بیش از ۱۴۰ واحد رسیده است  و این می طلبد که از این به بعد واحدها با یک اتحاد و انسجام بیشتری در کنار هم قرار بگیرند و این جلسات و نشست ها سنگ بنای همین اتحاد و همدلی خواهد شد.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا