مديرعامل گروه سارايه مطرح كرد :

فرصت جذاب براي سرمايه گذاري در فولاد ايران

فرصت جذاب براي سرمايه گذاري در فولاد ايران

گروه صنایع معدنی >فولاد - الياس گونزالس گيل(Elias Gonzales Gil)، مديرعامل گروه سارايه معتقد است: استراتژي مسوولان ايران براي جذب سرمايه گذاري خارجي بايد براساس تامين و تضمين فضاي ايمن براي سرمايه گذاري باشد. وي البته فرصت سرمايه گذاري در صنعت فولاد ايران را با توجه به برنامه هاي بلندمدت کشور بسيار جذاب مي داند.

به گزارش ماین نیوز، در آستانه برگزاري هفتمين همايش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ايران با نگاهي به بازار، گفت وگويي با مديرعامل شرکت سارايه داشته ايم که در ادامه مي خوانيد:

به نظر شما با توجه به تمايل شرکت هاي بين المللي براي ورود به بازار ايران، استراتژي جذب خارجي ها چگونه بايد تعريف شود؟

دولت ايران هدف گذاري رشد در برنامه توسعه ششم را 8 درصد تعيين کرده است که براي تحقق آن سرمايه گذاري مستقيم خارجي در کنار اقتصاد داخلي ايران نقش بسزايي مي تواند ايفا کند. استراتژي جذب سرمايه گذاري مستقيم خارجي ايران بايد بر جذب شرکت هايي باشد که علاقه مند به همکاري و به اشتراک گذاشتن راهکارهاي فني نوآورانه در صنايعي که براي پيشرفت کشور لازم هستند، باشد.

براي اين منظور، دولت بايد باز بودن فضاي کشور را به شرکت هاي خارجي نشان دهد. جذب سرمايه گذاري مستقيم خارجي در زمينه هايي نظير تقويت زيرساخت ها مانند راه هاي ارتباطي، فرودگاه ها، تامين آب، برق، تامين پشتوانه براي حفاظت از سرمايه گذاري و معافيت مالياتي نيز از اهميت بسيار بالايي برخوردار است.

استراتژي شرکت شما براي حضور در بازار به چه شکل است؟
داشتن استراتژي بازاريابي قوي در ايران مساله بسيار مهمي است. اگر ما با تمام راهکارهاي فني و دانش خود در خانه بنشينيم به جايي نخواهيم رسيد به همين منظور، گروه سارايه رويکرد فعالي را براي شناساندن شرکت و فعاليت ها و قابليت هايش به بازار ايران از طريق نمايندگان و شرکاي تجاري خود پيش گرفته است. ما تمايل داريم دانش انحصاري خود را با شرکاي تجاري خود در ايران شريک شويم و اين دانش را در اين کشور بهبود ببخشيم. به همين منظور، در حال حاضر ما در حال مذاکره با نهادهاي مختلف نه تنها در زمينه صنعت فولاد، بلکه در زمينه نفت و گاز و انرژي هستيم.

شرايط رقباي خود را در بازار ايران چگونه ارزيابي مي کنيد؟
رقابت بين شرکت هاي مختلف در همه جاي دنيا بسيار نفسگير است. با در نظر گرفتن هدف دولت ايران براي رساندن ظرفيت توليد فولاد به سالانه 55 ميليون تن تا سال 2025، فرصت هاي فعاليت تجاري بسياري وجود دارد.گروه سارايه با ديگر رقباي خود متفاوت است. ما براي هر پروژه، راهکاري مخصوص به همان پروژه را طراحي مي کنيم. ما مشتري خود را در تمام طول عمر پروژه همراهي مي کنيم و به هدف رسيدن به نتايج مطلوب پايبنديم.حتي، دانش خود را با شرکاي تجاري و مشتريان خود به اشتراک مي گذاريم تا با استفاده از آن بتوانند مطلوب ترين نتايج را در زمان حال و آينده داشته باشند. ما پايه گذار و معرف انقلاب صنعتي چهارم بوده ايم که شامل راهکار هاي ما براي پروژه هاي مختلف، پردازش داده هاي حجيم، عکس العمل سريع و آني براي بهبود شرايط توليد، کاهش مصرف انرژي و موارد مصرفي و... است.

پيش بيني شما از فرصت هاي سرمايه گذاري و چشم انداز بازار فولاد ايران و جهان چيست؟
با حذف تحريم ها، فرصت هاي تجاري به وجود آمده چشمگير هستند. همينطور، رشد جمعيت ايران در هر سال 3/ 1درصد در نظر گرفته شده که در حال حاضر 78 ميليون نفر است. اين مساله خبر از رشد ميزان مصرف مي دهد که تاثير مستقيمي بر رشد بازار هايي نظير صنعت ساختمان، صنعت خودرو، زيرساخت هايي نظير حمل و نقل ريلي مي دهد که فضا را براي جذب سرمايه گذاري جذاب مي کنند.

روند توسعه فعاليت شرکت شما در ايران به چه صورت بوده است؟
گروه سارايه در سال 1960 فعاليت خود را به عنوان يک تجارت خانوادگي شروع کرد (در حال حاضر گروه سارايه با افزايش ارزش سهامش از سوي سهامداران و سرمايه گذاران مختلف اداره مي شود). گروه سارايه فعاليت خود را به عنوان شرکت توليد تجهيزات کمکي براي صنعت فولاد منطقه صنعتي باسک در اسپانيا شروع کرد. به همين منوال، ما سرمايه گذاري در مبلمان فلزي، به خصوص در صنايع ماشين کاري و انبارداري هوشمند را شروع کرديم.بعدتر، سارايه در زمينه طراحي، مهندسي و ساخت تجهيزات فولادسازي پيشرفته مانند نورد و خطوط پردازش کويل آلومينيوم و فولادي توسعه يافت. اما فعاليت هاي سارايه در اينجا متوقف نشد و زيرمجموعه اي متخصص در زمينه هاي مهندسي در کنار دو زير مجموعه ديگر با تمرکز روي نفت و گاز و تصفيه پسماند را احداث کرد.در حال حاضر، گروه سارايه در پروژه هاي بزرگي در ايران مشغول فعاليت است. مجتمع جهان آرا که سارايه مسوول طراحي فرآيند، طراحي کلي مجتمع، تامين تجهيزات و مهندسي مديريت يکپارچه پروژه براي زمينه هاي فرآيند، پروژه هاي عمراني، سازه فلزي، پايپينگ و تجهيزات جانبي، برق و شبکه انتقال، عمليات ساخت، راه اندازي و نظارت بر اجراي آن است و مجتمع فولاد جهان آرا فولادسازي با ظرفيت 2/ 1 ميليون تن در سال به علاوه ماشين ريخته گري اسلب از جمله اين طرح ها است. فعاليت در پروژه هاي فولاد آلياژي ايران با ظرفيت 700 هزار تن در سال، فولاد کاوه جنوب کيش با فولادسازي با ظرفيت 2/ 1 ميليون تن در سال، توليد بيلت و فولاد کاوه اروند نورد ميلگرد و مفتول با ظرفيت 600 هزار تن در سال (50 درصد مفتول و 50 درصد ميلگرد) از جمله اين پروژه ها است.

گروه سارايه تمايلي به انجام سرمايه گذاري و تامين مالي در ايران دارد؟
گروه سارايه در ايران شرکت سرمايه گذاري مشترکي را در سال 2010 تاسيس کرد. به علاوه، اين گروه در بازار ايران در سخت ترين شرايط هنگام تحريم ها حضور داشته که به تقويت جايگاه گروه سارايه در ايران با به وجود آوردن روابط خوب با نقش آفرينان اصلي بازار فولاد ايران کمک شاياني کرده، بنابراين در سال هاي آينده استراتژي سارايه ادامه سرمايه گذاري در ايران و رشد در کنار اين کشور خواهد بود.
هفتمين همايش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ايران با نگاهي به بازار سه شنبه و چهارشنبه هفته جاري (26 و 27 بهمن ماه) در تهران برگزار مي شود.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا