تولید کدام محصولات صنعتی کم شد؟ +نمودار

تولید کدام محصولات صنعتی کم شد؟ +نمودار

رشد اکثر محصولات منتخب صنعتی در فروردین ماه سال 94 نسبت به سال 93 منفی بوده و محصولات صنعتی مانند فولاد، مس، سیمان و لاستیک با کاهش تولید مواجه شده‌اند. اما تولید چه محصولات دیگری کاهش یافته و چه محصولاتی افزایش داشته است؟

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گزارشی مبسوط از تحولات اقتصادی سال 94 منتشر کرده است. بر اساس آمار و اطلاعات مقدماتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در فروردین ماه سال جاری، تولید 17 کالای منتخب صنعت و معدن کاهش داشته است. فولاد، محصولات فولادی، مس، سیمان، شمش خالص آلومینیوم، سنگ آهن، سیمان، لاستیک، محصولات کاغذی و وانت از جمله محصولاتی است که میزان تولید آنها در فروردین ماه سال 94 نسبت به سال 93 کاهش یافته و برخی محصولات مانند وانت هم کاهش 55 درصدی داشته است.


15 محصول هم افزایش تولید داشته‌اند. آلومینیوم، شیشه جام، ظروف چینی، اتوبوس و مینی بوس، روغن نباتی، دارو و کاغذ از جمله محصولاتی است که افزایش تولید داشته‌اند و برخی از محصولات مانند کامیون میزان رشد تولید 94 به 93 189 درصد بیشتر شده است.

در سال 93 رشد تولید خودرو (سبک و سنگین) نقش زیادی در تحرک‌بخشی به رشد ارزش‌افزوده بخش صنعت داشت. بر این اساس صنایع خودرو،پتروشیمی و نفت و گاز از جمله صنایعی بودند که به طور موقت تحریم‌های آن در اواخر سال 92 کاهش یافتند. برای خودرو سواری رشد دو ماهه اول سال 93 نسبت به مدت مشابه سال 92، 95 درصد، برای مینی‌بوس و اتوبوس هم 71 درصد بوده است. آمار منتشر شده برای تولید خودرو در دو ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل در تولید سواری 35 درصد و برای اتوبوس و مینی‌بوس 55 درصد رشد داشته که میزان این رشد نسبت به رشد دو ماهه اول سال 93 نسبت به مدت مشابه سال 92 کمتر است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، رشد محصولات پتروشیمی در ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.8 درصد بوده که این رشد از میزان رشد فروردین ماه سال 93 به 92 که 12.7 درصد بوده کمتر است. کاهش تولید در محصولاتی مانند سیمان، فولاد، محصولات فولادی، کاتد مس، چینی بهداشتی، لاستیک خودرو و ... شدیدتر شده است.

روند تولید محصولات منتخب پایه مانند سیمان، فولاد، مواد شیمیایی، آلومینیوم، کاشی و سرامیک هم نشانه ادامه رکود تولید در بخش مسکن است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا