مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی خبر داد:

افزایش تولید محصولات پتروشیمی طی سه سال

افزایش تولید محصولات پتروشیمی طی سه سال

هم اکنون بانک‌های دست اول اروپایی برای تامین فاینانس ها و سرمایه‌گذاری در پتروشیمی کشور اعلام آمادگی کرده اند. شرکت های اروپایی و سرمایه گذاران بسیار تمایل دارند در ایران سرمایه گذاری کنند.

 


مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی گفت: شرکت های خارجی بعد از اجرای برجام برای سرمایه گذاری و همکاری با شرکت های ایرانی اعلام آمادگی کرده و خریدار محصولات ما هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت در نشست خبری،مهمترین اقدامات شرکت ملی پتروشیمی را تشریح کرد.

وی عنوان کرد: هم اکنون بانک‌های دست اول اروپایی برای تامین فاینانس ها و سرمایه‌گذاری در پتروشیمی کشور اعلام آمادگی کرده اند. شرکت های اروپایی و سرمایه گذاران بسیار تمایل دارند در ایران سرمایه گذاری کنند.

این‌مقام مسئول با تاکید بر این که صنعت پتروشیمی صنعتی وابسته به ارتباط بین المللی است و با اشاره به آثار برجام عنوان کرد: بعد از برجام ما امکان حضور مجدد در بازارهای بین المللی راپیدا کردیم.دسترسی به منابع اطلاعات بازارها و تکنولوژی روز دنیا از جمله آثار مثبت برجام بود. در دوران تحریم ما حتی امکان تهیه اطلاعات علمی و تحلیل‌های روز بازار را نداشتیم که بتوانیم صنعت را به روز نگاه داریم، اما بعد از برجام این اطلاعات و تکنولوژی روز دنیا دوباره در دسترس ما قرار گرفت.

به گفته این مدیر نفتی ۱۲ طرح در دست تکمیل و راه اندازی است که در اغلب آنها مراحل فاینانس و سرمایه‌گذاری و تجهیزات نصب تکمیل شده و در انتظار مرحله تهیه خوراک و استارت فعالیت هستیم.

وی با بیان اینکه برخی از این طرح ها تا پایان سال افتتاح می‌شود گفت: مهمترین این طرح‌ها خط لوله غرب است که تا پایان اسفندماه سال جاری افتتاح خواهد شد.

معاون وزیر نفت با اشاره به کاهش قیمت نفت در سال های اخیر و تاثیر آن بر قیمت محصولات پتروشیمی،نیز گفت: تولید محصولات پتروشیمی از ابتدای دولت یازدهم تاکنون افزایش ۳۲ درصدی داشته که البته علت کاهش قیمت نفت از نظر ارزش در سال قبل حدود ۴ درصد بوده است.

وی در مورد جزئیات طرح‌های فعال پتروشیمی نیز گفت:« به طور کلی ۵۰ طرح فعال وجود دارد که ظرفیت کل آن ۴۱.۳ میلیون تن در سال است. میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز در ۲۳ میلیارد دلار و محصول قابل فروش ۳۲.۳ میلیون تن است.

مرضیه شاهدایی با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری با سرمایه‌گذاران خارجی نیز گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی با شرکت فرانسوی توتال در خصوص مطالعات جهت اجرای یک طرح پتروشیمی در ایران با مشارکت سرمایه گذاران ایرانی، تفاهم نامه امضا کرده است. همچنین دو شرکت آلمانی تفاهم نامه هایی با مضمون بررسی و اجرای واحدهای جداسازی هوا در قالب قراردادهای B.O.O و B.O.T در ایران امضا کردند.

وی افزود: شرکت BAFF در حال بررسی یک طرح با میزان سرمایه‌گذاری 4 تا 4.6 میلیارد دلاری با یک شرکت ایرانی است. این بررسی در مرحله فنی و اقتصادی قرار دارد و هر زمان به نتیجه نهایی رسید، به قرارداد منجر می‌شود. همچنین شرکت‌های لینده، میتسویی، فرکوبه، سوجیت، هیوسانگ و شل از جمله شرکت‌های معتبر خارجی هستند که برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ابراز تمایل کرده‌اند.

این مدیر نفتی در پایان صحبت های خود افزود: تا پایان اسفندماه حدود ۲۰.۲ میلیون تن محصول پتروشیمی توسط ایران صادر خواهد شد که ارزش صادرات آن، حدود ۹.۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا