معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد:

تولید ۴۰ میلیون تن فولاد تا پایان پایان برنامه ششم

تولید ۴۰ میلیون تن فولاد تا پایان پایان برنامه ششم

گروه صنایع معدنی >فولاد - معاون امورمعدن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه ما در زمینه تولید فولاد این است که تا پایان برنامه ششم تولید فولاد به 40 میلیون تن برسد و این میزان در سال 1404 عدد 55 میلیون تن است.

به گزارش ماین نیوز، « جعفر سرقینی » در نشست بررسی مشکلات معدن‌کاران استان کردستان با اعلام این خبر، افزود :

تا پایان امسال به تولید 130 میلیون تن در زنجیره فولاد کشور می‌رسیم و این در حالی است که بسیاری از کشورهای دنیا آرزوی تولید یک میلیون تن فولاد را دارند.

به گفته سرقینی ؛تولید سیمان هم باید در پایان برنامه ششم توسعه به 95 میلیون تن و در سال 1404 به 120 میلیون تن برسد.

سرقینی در ادامه خاطر نشان کرد: با احتساب فرآوری، نقش معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص ملی به 6.5 درصد می‌رسد.
وی با بیان اینکه 30 درصد صادرات کشور مربوط به حوزه معدن است، افزود: صادرات یک میلیارد دلار مواد معدنی در 10 ماهه امسال رخ داده است بطوریکه معادن موجود در کشور نیاز صنایع داخلی را تامین می‌کنند.

به گفته سرقینی ؛معدن شاید نتواند به تنهایی در اقتصاد تاثیرگذار باشد و به دلیل اینکه 1.2 دهم درصد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است، به همین دلیل همواره دنبال چرخه‌های تولید هستیم و معتقدیم زنجیره‌های معدنی می‌تواند در این حوزه نقش‌آفرینی کند.

معاون امور معدن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید 80 میلیون تن تولید سیمان در کشور ما وجود دارد و در بحث تولید کاشی نیز 500 میلیون مترمکعب ظرفیت تولید داریم.

وی افزود: ایران در زمینه ظرفیت تولید کاشی کشور سوم دنیاست و به لحاظ ظرفیت تولید سیمان، سوم و در زمینه صادرات فولاد در سال 93 دومین کشور صادرکننده بزرگ در دنیا بوده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: وزارت صنعت و معدن و تجارت برای تک‌تک مواد معدنی برنامه دارد و در همین راستا نظرخواهی‌های لازم نیز صورت گرفته و آخرین ورژن این برنامه نیز تدوین و تکلیف تمام محصولات معدنی و چرخه‌های آن تعیین شده است.

وی با بیان اینکه معادن به تنهایی نمی‌تواند موجب توسعه شود، اما می‌تواند محور توسعه باشد، خاطرنشان کرد: در کشور ما در حوزه معادن به جایی رسیده‌ایم که صنایع داخلی کشور با اتکا به معادن داخلی می‌چرخد و در تولید بسیاری از محصولات مانند، فولاد، روی، مس و غیره دیگر نیازی به وارد کردن مواد اولیه از سایر کشورها نیستیم.

سرقینی اضافه کرد: در حال حاضر تنها دو نوع مواد معدنی شامل زغال برای کوک ذوب‌آهن و یک نوع سنگ وارد کشور می‌شود و این نشان از توانایی و ظرفیت‌های بالا در بحث معادن در کشور است.

وی خاطرنشان کرد: البته تا روزی که مسأله خام‌فروشی در معادن ما وجود داشته باشد نمی‌توان امیدی به نقش‌آفرینی معادن در عرصه تولید ناخالص ملی داشته باشیم لذا توجه ویژه به فرآوری و ایجاد زنجیره‌های تولید محصولات معدنی در استان‌های مختلف امری ضروری است.

معاون امور معدن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: و علاوه بر آن، در 10 ماهه امسال یک میلیارد دلار مواد معدنی از کشور صادر شده است.
به گفته معاون امور معدن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت، از 35 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور 5.5 میلیارد دلار آن مربوط به حوزه معادن بوده و این بدان معنی است که 30 درصد از صادرات کشور مربوط به حوزه معدن و صنایع معدنی است.
وی گفت: این عدد درشتی است اما تا روزی که خام‌فروشی در ذهن ما وجود دارد و یک معدن تک و تنها را در ذهن داریم این اعداد و ارقام پایین است، اما زمانی که به زنجیره‌های بعدی و فرآوری فکر کنیم و در این راستا برنامه‌ریزی داشته باشیم این اعداد بزرگ خواهد شد.

به گفته سرقینی، اگر معادن کشور دچار مشکل شوند، حتی اگر تمام بخش‌ها ورود پیدا کنند استعداد وارد کردن این حجم از مواد اولیه را نخواهد داشت.
وی در بحث آزادسازی محدوده‌ها نیز گفت: فرصت آزادسازی را بیشتر کرده‌ایم و معدن‌کاران تا 10 اسفندماه می‌توانند نسبت به احراز صلاحیت فنی خود اقدام کنند.
معاون امور معدن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت از ارائه پیشنهادی برای اصلاح قانون معادن خبر داد و گفت: این پیشنهاد در کمیسیون‌های مختلف دولت مطرح شده و امیدواریم شاهد تحقق آن باشیم.

وی از تشکیل شورای معادن استان‌ها به پیشنهاد مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: در برنامه ششم توسعه شورای معادن استان‌ها که ایده آن مربوط به مجلس است، مطرح شده و ما نیز با نفس وجود این شوراها در استان‌ها مخالف نیستیم.

وی با بیان اینکه پیشنهاد دادیم این طرح رونق تولید در زمینه واحدهای معدنی نیز اجرا شود، گفت: معدن‌کاران مشکل‌دار نیز می‌توانند از طریق سیستم بهین یاب با ثبت‌نام واحد خود نسبت به دریافت تسهیلات در صورت قبول این پیشنهاد اقدام کنند.

معاون امور معدن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: البته تنها معدن‌کارانی که مشخصات معدن خود را در سیستم کاداست ثبت کرده باشند می‌توانند در سامانه بهین‌یاب ثبت نام کنند چراکه این دو سامانه به هم لینگ شده و عدم ثبت‌نام در کاداست موجب می‌شود نتوانند در سایت بهین‌یاب نیز ثبت‌نام کنند.
سرقینی از واگذاری بخش آموزش معدن‌کاران به خانه معدن خبر داد و گفت: در همین راستا نیز دوره‌های مختلف آموزشی برای معدن‌کاران برگزار شده است
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا