جانشین رئیس سازمان در امور بین الملل:

جذابیت نسبت p/e بازار سرمایه ایران در میان کشور های نوظهور

جذابیت نسبت p/e بازار سرمایه ایران در میان کشور های نوظهور

با وجود افزایش شاخص کل بازار سرمایه ، نسبت P\E در این بازار 7.3 است در حالیکه این نسبت در بازارهای نوظهور 11.2 است . به این ترتیب می توان گفت بازار سرمایه ایران جایگاه مناسبی را در بازارهای منطقه داراست.

 

جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین الملل و جذب سرمایه گذاری خارجی در کارگروه مشترک سازمان بورس و اوراق بهادار و نهاد ناظر بازار مالی آلمان(Bafin) با اشاره به رشد بازار سرمایه در سال های اخیر عنوان داشت: از آغاز فعالیت شاخص TEDPIX در بازار سرمایه، تا کنون، این مشخصه با رشد 17.4 درصدی همراه بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، بهادر بیژنی، جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین الملل و جذب سرمایه گذاری خارجی در این خصوص افزود: با وجود افزایش شاخص کل بازار سرمایه، نسبت P\E در این بازار 7.3 است در حالیکه این نسبت در بازارهای نوظهور 11.2 است. به این ترتیب می توان گفت بازار سرمایه ایران جایگاه مناسبی را در بازارهای منطقه داراست.

وی در خصوص بازار صکوک افزود: ارزش اوراق صکوک تا انتهای سال 2015 میلادی در بازار سرمایه ایران بالغ بر 1.8 هزار میلیارد دلار بود اما این متغیر در هفته گذشته به 8.4 هزار میلیارد دلار رسیده است که نشان دهنده رشد 4 درصدی این ابزار معلاتی است.

بیژنی در ادامه متذکر شد: هم اکنون در حدود 86 ابزار معاملاتی صکوک در بازار سرمایه ایران موجود است که در مقایسه با 47 ابزار معاملاتی فعال در سال 2015 میلادی، شاهد رشد 80 درصدی ابزارهای معاملاتی  در بازار سرمایه بوده ایم.

وی صندوق های سرمایه گذاری را یکی دیگر از ابزارهای مالی در بازار سرمایه ایران برشمرد و در این خصوص بیان داشت: ارزش صندوق های سرمایه گذاری در سال 2015 میلادی 8.4 برابر شده است در حالی که هم اکنون ارزش این ابزارهای مالی به 32 هزار میلیارد دلار رسیده است.

بیژنی در ادامه افزود: عنصر خلاقیت در بازارهای مالی ایران به خصوص در ابداع ابزارهای مالی نوین، کاملا مشهود است. در سال های اخیر، ما شاهد تنوع و گوناگونی انواع ابزارهای مالی در بازار سرمایه کشور بودیم که در این خصوص می توان به اوراق خزانه، اوراق رهنی و... اشاره داشت.

وی در ادامه به سخنان ریاست جمهوری در خصوص این اوراق اشاره و بیان داشت: این اوراق توجه بسیاری را به خود جلب کرده است تا جایی که ریاست جمهوری در سخنان خود در یکی از جلسات اقتصادی این اوراق را یک گام واقعی در اقتصاد کشور و یکی از معتبرترین اوراق قابل معامله در کشور نامید.

بیژنی در ادامه با اشاره به اوراق صکوک بیان داشت: اوراق صکوک اجاره دولتی یکی دیگر از اوراق جذاب در بازار سرمایه ایران است که برای نخستین بار در بازار سرمایه با ارزشی برابر با 144 میلیون دلار در بازار سرمایه ایران منتشر شد.

وی در خصوص موسسات رتبه بندی اشاره داشت: با تصویب قانون موسسات رتبه بندی در ایران و با  رایزنی های اخیر با یک موسسه رتبه بندی اروپایی، امید داریم در آینده نزدیک از حضور این موسسات در بازار سرمایه ایران بهره مند شویم.

وی در ادامه به معاملات آپشن و فیوچر در بورس کالای ایران اشاره داشت و گفت: قراردادهای فیوچر بورس کالا یکی دیگر از جذابیت های موجود در بازار سرمایه ایران است. در این بین، معاملات آتی سکه و معاملاتی آتی زیره از معاملات بسیار پرطرفدار برای سرمایه گذاران خارجی محسوب می شود .

وی در خصوص بازارهای SME و استارتاپ ها در بازار فرابورس خاطرنشان کرد: فرابورس یکی از بازارهای جوان و جذاب در بازار سرمایه ایران است که با ایده های جدید و ورود استارتاپها و SME ها توانسته است سرمایه گذاران را با سلایق مختلف به بازار جذب کند.

این مقام مسئول در خصوص ارتباط بازار سرمایه ایران و آلمان اظهار داشت: روابط بازار سرمایه ایران با کشورهای آلمان، سوییس ، کره جنوبی، عمان، یونان و ترکیه در سال های اخیر بسیار مستحکم شده است تا جایی که در ماه سپتامبر سازمان بورس و اوراق بهادار با نهاد نظارتی بازار آلمان تفاهم نامه همکاری به امضا رساندند.

در ادامه، یوهانس انگلس، یکی از اعضای نهاد نظارتی بازار آلمان با ارائه توضیحاتی در خصوص ساختار این نهاد عنوان داشت: بافین به عنوان یک نهاد نظارتی بر فعالیت در حدود 1800 موسسه اعتباری، 680 موسسه خدمات مالی، 570 شرکت بیمه، 30 صندوق بازنشستگی، 80 شرکت سرمایه گذاری و 400 شرکت لیزینگی نظارت می کند.

وی در خصوص اهداف و وظایف این نهاد عنوان داشت: نظارت بر بازار، نظارت بر پرداخت بدهی ، حفاظت از سهامداران، جلوگیری از فعالیت های غیرقانونی، تعامل و رسیدگی به شکایت سهامداران و شرکت ها ، همکاری های بین المللی و بسیاری دیگر از وظایفی که بر عهده یک نهاد نظارتی است، از وظایف اصلی Bafin محسوب می شود .

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا