رئیس سازمان بورس با اعلام آخرین اقدامات:

ایران صاحب مردمی ترین بورس جهان می شود/ توضیح درباره عرضه برکت + پیش بینی آینده

ایران صاحب مردمی ترین بورس جهان می شود/ توضیح درباره عرضه برکت + پیش بینی آینده

رئیس سازمان بورس با اعلام آخرین اقدامات و تبدیل شدن بورس ایران به مردمی ترین بورس جهان، درباره بانکها، معادن، صندوق ها،سرمایه گذاران خارجی، مواضع ترامپ ، عرضه اولیه برکت توضیح داد و چشم اندازی مثبتی برای آینده پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شاپور محمدی در دومین نشست مطبوعاتی ، آخرین اقدامات انجام شده ، برنامه های آینده و اهداف را اعلام کرد و به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

همچنین در این برنامه سامانه جامع قوانین و مقررات بازار سرمایه ایران رونمایی شد.

به گفته محمدی این سامانه شامل کلیه مقررات بازار سرمایه اعم از مقررات مرتبط با سازمان ها و شرکت ها، حقوق سهامداران و آیین نامه های هیات وزیران و  همه قوانین بازار سرمایه است.

اقدامات نهاد ناظر در دولت تدبیر و امید/مهمترین سیاست موثر

وی درباره اقدامات انجام شده  طی سال های فعالیت دولت تدبیر و امید، گفت: بازار سرمایه در چند سال گذشته با تحولات مثبت زیادی همراه بود، البته برخی تحولات بین المللی مانند کاهش قیمت نفت اثرات منفی بر بازار گذاشت اما اثرات مثبت و منفی باید در کنار هم دیده شوند تا تحلیل دقیقی از بازار سرمایه بدست آید.

این مقام مسئول یکی از مهمترین سیاست های اثر گذار در بازار سرمایه را فرمول خوراک شرکت های پتروشیمی دانست و گفت: در دولت تدبیر و امید فرمول خوراک شرکت های پتروشیمی حل و فصل شد. اگرچه از نظر بازار سرمایه این فرمول می توانست بهتر باشد اما به هر حال فرمول مطلوبی است.

محمدی ابراز امیدواری کرد بحث حقوق مالکانه معادن متناسب با قیمت های جهانی مصوب شود و ادامه داد: این موضوع به مقامات مربوطه پیشنهاد شده و امیدواریم به زودی شاهد نهایی شدن آن باشیم.

وی با بیان اینکه از ابتدای فعالیت دولت حجم بازار گسترش یافته و ارزش بازار از 244 هزار میلیارد تومان به 635 هزار میلیارد تومان رسیده است، اظهار داشت: از این میزان 120 هزار میلیارد تومان آن مربوط به صندوق های با درآمد ثابت است و بخشی از آن هم اکنون در بازار سرمایه وجود ندارد و در بانک ها سرمایه گذاری شده است.

سخنگوی سازمان بورس با اشاره به قانون جدید ضرورت رعایت حداقل سرمایه گذاری پنج درصدی صندوق های سرمایه گذاری در بازار گفت: صندوق های سرمایه گذاری باید نقش فعال تری در بازار سرمایه داشته باشند.

به گفته این مدیر ارشد بازار سرمایه، ارزش بازار در ابتدای کار دولت 642 هزار میلیارد تومان بوده که در قیاس با چهار سال قبل 2.7 برابر شده است که نشان از بزرگ شدن بازار دارد.

آخرین رقم سهامداران ایرانی با رشد 67 درصدی ضریب نفوذ

محمدی با اشاره به اینکه هدف و برنامه ریزی سازمان بورس افزایش نقدشوندگی است، تصریح کرد: بحث ضریب نفوذ بازار سرمایه نیز اهمیت بسزایی دارد به طوریکه در آغاز کار دولت حدود شش و نیم میلیون نفر کد معاملاتی داشتند که هم اکنون به 10 میلیون و 849 هزار نفر رسیده است و این ارقام نشان از آن دارد که ضریب نفوذ 67 درصد رشد را تجربه کرده و افراد بیشتری وارد بازار سرمایه شده اند.

به گفته دبیر شورای عالی بورس افزایش ضریب نفوذ دو پیامد مهم دارد. از یکسو فرهنگ سازی در این بازار قدرت بیشتری خواهد داشت و از سوی دیگر توجه بیشتر سیاست گذاران به بازار سرمایه را به همراه دارد.

ایران صاحب مردمی ترین بورس جهان می شود

محمدی با پیش بینی افزایش سهامداران بازار سرمایه، گفت: با عملیاتی شدن سهام عدالت، تعداد سهامداران کشور بالغ بر 55 میلیون نفر خواهد شد. بنابراین بازار سرمایه ایران در آینده نزدیک به مردمی ترین بازارهای سرمایه دنیا تبدیل خواهد شد

وی با اشاره به اینکه در ابتدای فعالیت دولت تعداد 299نهاد مالی در کشور فعال بود ابراز داشت: در دی ماه امسال این تعداد به 485 نهاد مالی رسیده است.

سخنگوی سازمان بورس افزایش جذب سرمایه گذاری خارجی را یکی دیگر از اقدامات اخیر دانست و گفت: سرمایه گذاری خارجی در اوایل دولت 39 هزار میلیارد تومان بود که هم اکنون به 1300 میلیارد تومان رسیده است.

11 اقدامی که سازمان بورس انجام داده

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به 11 اقدام اخیر سازمان بورس اشاره کرد و گفت: افشای اجباری تولید و فروش ماهانه از جمله اقدامات خوبی است که باعث شده گزارش های مالی واقعی شرکت ها به بازار سرمایه منعکس شود.

محمدی ادامه داد: ابلاغ دستورالعمل افشای صورت های مالی بر اساس استاندارد بین المللی IFRS، ارتقای و بروزرسانی سامانه معاملاتی، تفکیک هسته معاملاتی بورس و فرابورس، ساماندهی عرضه های اولیه، راه اندازی سامانه رصد، راه اندازی سامانه قوانین و مقررات، راه اندازی تابلوی مشخص برای شرکت های SME و دانش بنیان و همچنین مشخص شدن راهکاری برای صندوق های جسورانه در فرابورس از دیگر اقدامات صورت گرفته در بازار سرمایه طی یک سال اخیر بود.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: راه اندازی سامانه "سمتا" اقدام خوبی است که از قبل شروع شده و هم اکنون در حال بروزرسانی است. با کمک این سامانه دادخواهی سهامداران در بورس و محاکم قضایی به سرعت پیش می رود و امیدواریم در احقاق حقوق سهامداران موثرتر عمل شود.

محمدی بحث ارسال مستقیم اطلاعات به کدال را از دیگر اقدامات صورت گرفته در بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: با این اقدام عدم تقارن اطلاعاتی کاهش یافته است. در این بین وظایف مدیران شرکت ها و همچنین شرکت های حسابرسی دارای اهمیت است و مدیران باید در صیانت اطلاعات و نشر آن در کدال دقت به خرج دهند.

وی افزود: تکمیل ابزارهای بازار سرمایه با راه اندازی معاملات اختیار خرید و فروش در بورس و بورس کالا از دیگر اقدامات صورت گرفته است و ابراز امیدواری کرد این اقدامات جذابیت و رونق بیشتر بازار سرمایه را به همراه داشته باشد.

اهمیت صنعت بانکداری و تعلل بانک صادرات در ارایه اطلاعات

رییس سازمان بورس در پاسخ به این سوالی مبنی بر اینکه چشم اندازتان از صنعت بانکی چیست و چه راهکاری را برای برآورده شدن انتظارات سهامداران این صنعت پیشنهاد می کنید؟ گفت: واقعیت آن است که ما در خصوص شرکت های بانکی و همچنین بیمه ای اهمیت زیادی قائل هستیم و اعتقاد داریم باید به سودآوری این دو صنعت کمک شود.

وی درباره دلیل تعلل بانک صادرات در ارایه اطلاعات مالی و بازگشایی نماد گفت: همکاران ما در سازمان بورس به جد پیگیر وضعیت این شرکت و انتشار صورت های مالی روی سامانه کدال هستند. این در حالی است که سازمان بورس از سازوکار قانونی خود برای طولانی شدن توقف نماد این بانک استفاده خواهد. اگرچه ناگفته نماند درباره سایر نمادهای متوقف هم این رویه صدق می کند به طوری که با تمام شرکت ها و حسابرسان آنها برای بازگشایی هر چه سریع تر نمادها در ارتباط هستیم.

راه اندازی صندوق ثبات در دستور کار و اثر تغییر قانون صندوق های با درآمد ثابت

محمدی درباره راه اندازی صندوق ثبات در بازار سرمایه هم گفت: صندوق ثبات تکلیف قانونی وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، سازمان بورس و صندوق توسعه ملی است. بر همین اساس پنج نهاد، متولی راه اندازی این صندوق هستند و قانون مقرر کرده بخشی از منابع صندوق توسعه ملی باید از طریق سپرده های بانکی به صندوق ثبات واریز شود.

به گفته وی، سازمان بورس نامه ای به وزیر اقتصاد با موضوع راه اندازی این صندوق ارسال کرده و این نامه به دبیر هیات امنای صندوق توسعه ملی ابلاغ شده و راه اندازی صندوق ثبات در دستور کار قرار گرفته است.

رییس سازمان بورس تاکید کرد: بر اساس قانون مقرر شد یک درصد درآمد سالانه صندوق توسعه ملی به صندوق ثبات تعلق بگیرد.

محمدی در خصوص تغییر قانون صندوق های با درآمد ثابت و تعیین حد نصاب سقف و کف برای این صندوق ها گفت: به صندوق ها مهلت اجرای قانون را داده ایم و آنها را برای اجرای قانون مقید کرده ایم.

سازمان بورس پیگیر حقوق سهامداران پدیده

محمدی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص بلاتکلیفی سهامداران پدیده تاکید کرد: تشکیل شرکت پدیده در بستر بازار سرمایه نبوده است، اما سازمان بورس در کنار وزارت کشور پیگیر احقاق حقوق سهامداران پدیده است.

عملکرد بین المللی بورس ایران

رییس سازمان بورس در خصوص آخرین تفاهم نامه های این سازمان با سایر بازارهای بین المللی گفت: اخیرا تفاهم نامه با بورس آلمان منعقد شده و هیاتی از این بازار برای آموزش به ایران آمده اند.

محمدی ادامه داد: در خصوص به هنگام سازی سامانه معاملاتی نیز مذاکراتی انجام شده و با برخی از کشورها در تعامل و همکاری فنی هستیم.  همکاری های بورس با کشورهایی مثل کره جنوبی، هند و سوئد آغاز شده در حوزه ابزارهای مالی اسلامی نیز با کشور مالزی ارتباط خوبی داریم.

واکنش به ناموفق بودن عرضه اولیه برکت

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص قیمت بالای عرضه اولیه شرکت دارویی برکت و ناموفق بودن این عرضه گفت: عرضه اولیه قیمت برکت به روش بوک بیلدینگ بود هر چند که ما معتقدیم هر مجموعه ای که وارد بازار سرمایه می شود باید حاشیه سودی را در عرضه اولیه برای مردم به همراه داشته باشد.

سخنگوی سازمان بورس گفت: لازم است در عرضه های اولیه ظرفیت جذب بازار سرمایه در نظر گرفته شود. سعی مان این بوده که سهام موجود از شادابی و رونق کافی برخوردار باشد. اگرچه به توسعه و عمق بخشی به بازار سرمایه اعتقاد داریم اما باید سهام شرکت های موجود نیز تقویت شده و مورد حمایت قرار بگیرند.

امکان ورود سرمایه گذاران خارجی به بورس ایران 

محمدی به جزییات سرمایه گذاری خارجی در کشور پس از برجام، رفع تحریم ها و همچنین اتفاقات اخیر عرصه بین الملل از جمله سخنرانی رییس جمهور جدید آمریکا اشاره کرد و گفت: در قدم اول اقتصاد، بازده حکمرانی می کند و بازار سرمایه کشور بخصوص در حوزه های انرژی و معادن در بلند مدت همیشه بازدهی خوبی داشته است بنابراین در زمان تحریم نیز سرمایه گذار خارجی داشتیم اما پس از برجام امکان دسترسی به بازار سرمایه ایران بهتر شد و این توافقنامه کمک کرد سرمایه گذاران راحت تر وارد بازار سهام کشور شوند. در همین راستا سازمان بورس نیز تلاش کرد تا نقل و انتقال وجوه را برای سرمایه گذار خارجی تسهیل کند.

رئیس هیات مدیره سازمان بورس به توافقنامه شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه با بانک ملت اشاره کرد و گفت: بر اساس این توافقنامه افراد خارج از کشور که قصد سرمایه گذاری در ایران داشته باشند با درخواست از طریق شعبه خارجی بانک ملت ایران ریال دریافت می کنند و بانک ملت متعهد بازگشت سرمایه وی به خارج از کشور است. هر چند بانک ها در تلاش هستند بحث افتتاح حساب برای سرمایه گذاران خارجی به سرعت انجام شود و در این خصوص هم اقدامات خوبی در حال انجام است، اما برای آنکه همه سرمایه گذاران از این تفاهم نامه مطلع شوند به اطلاع رسانی بیشتر نیاز است.

محمدی با اشاره به اینکه تفاهم نامه بانک ملت و سپرده گذاری مرکزی برای سرمایه گذار خارجی نیازی به افتتاح حساب ندارد، اظهار داشت: ما در تلاش برای تدوین راهکارهای بلندمدت در کنار راهکار کوتاه مدت هستیم.

اثر خنثی مواضع ترامپ بر بورس ایران

وی در خصوص سخنان اخیر ترامپ گفت: همه دنیا آگاهی خوبی از تعاملات سیاسی دارند و دنیا همیشه نسبت به رویکردهای افراطی واکنش نشان می دهند. آثار تحولات سیاسی در بلند مدت کمرنگ شده و سودآوری مهم می شود و سرمایه گذاران همیشه عقلایی رفتار می کنند و دلیلی وجود ندارد که سرمایه گذار خارجی به خاطر یک اظهار نظر مسیرش را تغییر دهد. عقلانیت به مفهوم کسب سود است و سرمایه گذار همیشه عقلایی نگاه می کند.

پیگیر بهره مالکانه معادن

رییس سازمان بورس در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت بهره مالکانه شرکت های معدنی حاضر در بازار سرمایه عنوان کرد: محصولات معدنی، فلزات اساسی و هر محصول دیگری از یک طرف قیمت جهانی دارد و از طرفی دیگر حقوق مالکانه به تناسب بودجه تغییر می کند. اما باید به تولید کننده اطمینان داده شود تا این تعیین نرخ فرمول مشخصی داشته باشد که به قیمت های جهانی متصل باشد. از حیث این موضوع سازمان بورس پیگیری های لازم را انجام می دهد.

پیش بینی مثبت رئیس سازمان از آینده بازار

محمدی درباره پیش بینی وضعیت آتی بازار سرمایه گفت: هر صنعتی که بازدهی بیشتر شفافیت، مسوولیت پذیری و مدیران اثر بخش داشته باشد در بلند مدت بازدهی خوبی را از طریق انعکاس عملکرد خود در قیمت سهام خواهد داشت. نباید فراموش کرد تحولات سیاسی بین المللی و اقتصادی بین المللی کوتاه مدت است و وظیفه ما در بازار سرمایه این است که این تحولات را به درستی منعکس کنیم.

وی افزود: در مجموع سودآوری شرکت ها در سال جاری با رشد همراه بوده و همچنین رشد اقتصادی کشور نیز در حال بهبود است که این موضوع در بخش های مختلف اقتصاد از جمله شرکت های بازار سرمایه نیز تاثیر گذار است. به این ترتیب بازار سرمایه چشم انداز خوبی دارد مشروط به اینکه سرمایه گذاران با تحلیل و بلند مدت خرید و فروش کنند.

اولویت اولم ، بازار سهام است

سخنگوی سازمان بورس در ادامه پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص ارجحیت بازار سهام به بازار بدهی گفت: نمی توان به مقوله شرکت ها و بازار سهام بی توجه شد و این که می گویند نباید بازار بدهی را کنترل کرد موضوع کاملا اشتباهی است من صراحتا اعلام می کنم اولویت ما بازار سهام و در قدم بعد تامین مالی بخش خصوصی است.

وی افزود: تامین مالی دولت در رده های بعدی قرار دارد هر چند تامین مالی دولت از بازار سرمایه در قانون قید شده است اما وظیفه ما است که ظرفیت بازار سهام را اعلام و برای تامین مالی دولت همه جوانب را در نظر بگیریم.

ویژگی های سایت جدید از زبان عضو هیات مدیره

در رونمایی از سامانه جامع قوانین و مقررات بازار سرمایه سعید فلاح پور عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بعد از اینکه قانون بازار در سال 84 تصویب شد به سازمان بورس اختیار تنظیم مقررات و انواع دستورالعمل ها در جهت کارهای نظارتی داده شد که این قانون و مقررات در سال 84 توسط سازمان و هیات مدیره وقت به تصویب رسید.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته با هدف صیانت از حقوق سرمایه گذاران و امکان دسترسی یکسان و سریع برای همه، راه اندازی یک سامانه در دستور کار قرار گرفت که با حضور دکتر محمدی و تاکید وی این کار سرعت گرفت به طوری که در چند ماه بخش عمده ای از کار انجام شد.

رییس مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی با بیان اینکه با قرار گرفتن تمامی قوانین و مقررات در این سامانه، همه به صورت یکسان از آخرین قوانین و مقررات آگاه می شوند گفت: پیش از این قوانین و مقررات از طریق چاپ کتاب در اختیار عموم قرار می گرفت اما بروز رسانی کتاب و اصلاح قوانین و مقررات به شکل فوری امکان پذیر نبود اما در این سامانه قوانین و مقررات بلافاصله بروز و قابل دسترس خواهد بود.

وی با اشاره به امکان جستجوی پیشرفته در این سامانه گفت: یکی از ویژگی های این سامانه امکان جستجو از طریق چهار مدل است. بطوریکه کاربر با یک واژه کوچک می تواند به مطلب مورد نظر دست پیدا کند.

فلاح پور درباره امکان تنقیح در این سامانه گفت: این امکان نیز در این سامانه وجود دارد اما با توجه به حجم بالای مواد قانونی که حدود ده هزار ماده است تاکنون تنقیح یک سوم این میزان از مواد قانونی انجام شده است که به مرور تکمیل می شود.

وی تاکید کرد: تغییرات، تکمیل و اصلاح قوانین لازمه رشد بازار سرمایه است و این سامانه دسترسی سریع به قوانین را امکان پذیر کرد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا