رئیس سازمان صنعت کردستان خبر داد

بهره‌برداری از معدن طلای سقز تا پایان سال ۹۶

بهره‌برداری از معدن طلای سقز تا پایان سال ۹۶

گروه معادن - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان از بهره‌برداری از معدن طلای سقز تا پایان سال آینده خبر داد و گفت: بخش اکسیدی این معدن طلا تا پایان سال 96 به تولید می‌رسد و در فاز بعد نیز سولفید آن به تولید خواهد رسید.

به گزارش ماین نیوز، محمد دره‌وزمی ظهر امروز در نشست بررسی مشکلات معدن‌کاران استان کردستان که با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: استان کردستان با 29 هزار کیلومتر مساحت و یک‌میلیون و 500 هزار نفر جمعیت 375 پروانه بهره‌برداری در حوزه معادن دارد.

به گفته وی، این 375 پروانه بهره‌برداری معادن در گونه‌های مختلف مصالح‌ ساختمانی، سنگ‌ها، طلا و غیره است که 220 پروانه آن مربوط به سنگ‌های لاشه و سنگ‌های ساختمانی جدای از سنگ‌های تزئینی است.

* معدن را به عنوان راه نجات توسعه کردستان نمی‌شناسیم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان خاطرنشان کرد: به نظرم معدن بستر و ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه استان است که باید به اندازه وزن آن از این بستر بهره‌برداری کرد.

وی با بیان اینکه معدن را به عنوان راه نجات توسعه کردستان نمی‌شناسیم، گفت: ولی معدن را یکی از راه‌های توسعه که می‌شود بخشی از مشکلات توسعه در کردستان را حل کرد قبول داریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اضافه کرد: البته این مهم نیز یک شرط دارد که بحث فرآوری است، زیرا اگر معادن خام فروشی شود مانند دهه‌های گذشته که کار بر همین پایه استوار بوده نمی‌توانیم امید چندانی به ظرفیت‌های معدنی در توسعه استان داشته باشیم.

* درصد بسیار کمی از تولید ناخالص ملی کشور به بخش معدن اختصاص دارد

وی با بیان اینکه متأسفانه معادن ما دچار خام‌فروشی شده و ارزآوری چندانی به همین دلیل برای استان و کشور ندارد، خاطرنشان کرد: درصد بسیار کمی از تولید ناخالص ملی کشور به بخش معدن اختصاص دارد.

دره‌وزمی تصریح کرد: برای دستیابی به سهم بیشتر از جی‌دی‌پی از محل معادن استان مسأله ایجاد زنجیره فولاد با توجه به ظرفیت‌هایی که در این زمینه در استان وجود دارد مطرح و خوشبختانه با استقبال بسیار خوب مسؤولان روبه‌رو شد.

وی از تشکیل زنجیره فولاد استان به عنوان حرکت بسیار قابل توجه و تأثیرگذار نام برد و گفت: تشکیل این زنجیره فولاد موجب می‌شود که استان از ارزش افزوده بیشتری از مواد معدنی در این حوزه بهره‌مند شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان به معدن طلای ساریگونی قروه و بهره‌برداری از آن در سال گذشته نیز اشاره کرد و افزود: در حال حاضر فاز توسعه‌ای این معدن طلا در استان دنبال می‌شود.

* بهره‌برداری از معدن طلای سقز تا پایان سال آینده

وی از بهره‌برداری از معدن طلای سقز تا پایان سال آینده خبر داد و گفت: بخش اکسیدی این معدن طلا تا پایان سال 96 به تولید می‌رسد و در فاز بعد آن نیز بحث سولفید این معدن به تولید خواهد رسید.

به گفته دره‌وزمی، یک‌میلیون تن ذخیره باریت استان است و اکنون در حال واگذاری زمین برای فراوری باریت هستیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان خاطرنشان کرد: سیلیس نیز جواز تأسیس گرفته و زمین آن نیز واگذار شده که در این زمینه، 12.5 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به این مهم اختصاص پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در تمام گونه‌های معدنی بحث فرآوری را در استان دنبال خواهیم کرد، گفت: عملیات بهره‌برداری یک‌میلیون تن کنستانتره انجام شده است و 2 واحد فرآوری سنگ‌آهن نیز در آینده نزدیک در شهرستان بیجار به بهره‌برداری می‌رسد.

دره‌وزمی با تأکید بر اینکه گفتمان توسعه در بین مدیران استان کردستان نهادینه شده است، تصریح کرد: همه مسؤولان در بحث توسعه استان یک گفتمان واحد دارند و این گفتمان در ذهن مدیران نهادینه شده است.

* گفتمان دولت در روند توسعه هر استان و کشوری کافی نیست

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه گفتمان دولت در روند توسعه هر استان و کشوری کافی نیست، گفت: این گفتمان باید در بین مردم، بخش خصوصی و دولت وجود داشته باشد، زیرا اگر بخش خصوصی نادیده گرفته شود دولت به تنهایی قادر به توسعه استان نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: متوسط سپرده یک کردستانی در بانک‌های 4.5 میلیون تومان است و این سرانه در کشور 14 میلیون تومان یعنی 30 درصد سپرده سرانه کشوری را کردستانی‌ها نزد بانک‌هال دارند.

دره‌وزمی تصریح کرد: سرمایه‌های مردم استان برای توسعه کردستان کافی نیست و توان توسعه استان را ندارد و باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی با جذب سرمایه‌گذارهای داخلی و خارجی به نفع توسعه کردستان استفاده رد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه برداشتن موانع در مسیر سرمایه‌گذار به منظور ایجاد انگیزه در آنان برای ورود به انجام سرمایه‌گذاری در کردستان امری ضروری است، گفت: خوشبختانه در حال حاضر مانعی در این زمینه وجود ندارد و اگر هم مانعی وجود داشته باشد برای برطرف کردن آن اهتمام جدی در بین مسؤولان وجود دارد.

* کردستان از قافله توسعه عقب‌مانده است

وی خاطرنشان کرد: کردستان عقب‌مانده از قافله توسعه بدون حمایت‌ بخش دولتی نمی‌تواند از این شرایط خارج شود و ورود شرکت‌های مادرتخصصی به بحث سرمایه‌گذاری در کردستان امری ضروری است و می‌تواند متور محرک برای توسعه این استان باشند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه واحدهای تولید در بخش صنعت در کردستان چندان بزرگ نیستند و ظرفیت واقعی اشتغال‌زایی 8 هزار و 500 نفر را دارند، گفت: اشتغال 8 هزار و 500 نفری در برابر جمعیت 1.5 میلیون نفری استان بسیار ناچیز است.

دره‌وزمی اضافه کرد: 53 درصد واحدهای صنعتی کردستان اشتغال زیر 10 نفر، 43 درصد بین 10 تا 50 نفر و 3.5 درصد آنها اشتغال 50 نفر به بالا دارند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه صنایع پیشران می‌تواند بستر توسعه را در استان فراهم و بسترساز اشتغال باشد، گفت: در کردستان چند پروژه خوب از جمله سیگار سقز آغاز شده که خوشبختانه در بازه زمانی یک سال از کلنگ‌زنی آن به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته وی، سرمایه‌ ارزی کارخانه سیگار در ابتدا 20 میلیون یورو بود که الان به 50 میلیون یورو رسیده است.

دره‌وزمی از بهره‌برداری پتروشیمی کردستان تا پایان امسال خبر داد و اظهار داشت: سیمان چل‌چمه سارال دیواندره از دیگر پروژه‌هایی بود که امسال شروع شده و از دو طریق فاینانس و صندوق ملی توسعه مباحث آن را پیگیری کرده‌ایم.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا