وزیر نیرو عنوان کرد

25 کشور دنیا مصرف‌کننده تجهیزات برقی ایران

25 کشور دنیا مصرف‌کننده تجهیزات برقی ایران

وزیر نیرو گفت: در حال حاضر در 25 کشور دنیا محصولات برقی ایران عرضه می‌شود؛ به طوری که در شبکه برق این کشورها محصولات و تجهیزات برقی مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، حمید چیت‌چیان امروز - یکشنبه - در حاشیه بازدید از پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق در جمع خبرنگاران اظهار کرد: صنعت برق در کشور به بلوغ خوبی رسیده است به همین دلیل در این نمایشگاه به دنبال تحقق سه هدف مهم هستیم.

وی ادامه داد: یکی از هدف‌های برگزاری نمایشگاه، یافتن بازارهای جدید صادراتی است. البته در حال حاضر در 25 کشور از محصولات برقی ایرانی در نیروگاه‌ها تجهیزات انتقال برق استفاده می‌شود اما هدف این است که بتوانیم بازارهای جدیدی را پیدا کنیم؛ به طوری که بخش اعظمی از صنایع کشور در خارج عرضه شود.

وزیر نیرو یکی دیگر از اهداف برگزاری نمایشگاه را حضور شرکت‌کنندگان خارجی عنوان و اظهار کرد: هدف ما این است که بتوانیم از فناوری‌های جدید با ایجاد همکاری بین شرکت‌های ایرانی و خارجی بهره مند شویم.

چیت‌چیان با بیان این که برقراری ارتباط با کشورهای خارجی و انتقال فناوری موجب ارتقای کیفیت محصولات می‌شود، ادامه داد: بسیاری از افرادی که از تجهیزات برقی استفاده می‌کنند مانند کارخانه‌های فولاد، اطلاعات زیادی از صنایع داخلی ندارند لذا یکی دیگر از اهداف نمایشگاه آشنایی شرکت‌های بازرگانی و پیمانکاران باتولیدات و خدمات تولیدی داخل کشور است.

وی اظهار کرد: این برقراری ارتباط موجب می‌شود شرکت‌های داخلی بتوانند قراردادهایی را با صنایع برقی منعقد کنند که امیدواریم امسال شاهد فزونی این قراردادها باشیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه سال به سال شاهد پیشرفت نمایشگاه صنعت برق و ارتقای کیفیت محصولات هستیم، گفت: برگزاری این نمایشگاه موجب حضور بیشتر شرکت‌های خارجی در ایران شده است، چرا که سال گذشته تنها 110 شرکت در نمایشگاه حضور داشتند اما امسال 200 شرکت در این نمایشگاه غرفه دارند.

وی با بیان این که انتظار می‌رود که برگزاری این نمایشگاه فرصت‌های جدیدی را در اختیار صنعت برق قرار دهد، اظهار کرد: امسال از کشورهای اروپایی، جنوب شرق آسیا و آمریکا در این نمایشگاه حضور دارند.

چیت‌چیان در خصوص بدهی‌های وزارت نیرو به بخش خصوصی گفت: میزان بدهی‌های وزارت نیرو به بخش خصوصی نسبتا قابل توجه است اما باید این نکته را در نظر گرفت که این میزان بدهی به صورت یکسان نبوده است و می‌توان گفت در سال گذشته در مقایسه با سالهای قبل توانستیم مبالغ بیشتری از بدهی‌ها را به بخش خصوصی پرداخت کنیم.

وی با بیان این که این میزان پرداخت بدهی کفایت نخواهد کرد اظهار کرد: مساله‌ای که در صنعت برق با آن مواجه هستیم موضوع عدم تعادل بین هزینه‌ها و درآمد صنعت برق است. لذا امیدواریم درچارچوب هدفمندی یارانه‌ها بتوانیم به تعادل اقتصادی و منطقی برسیم.

وزیر نیرو با اشاره به ارائه تسهیلات برای سرمایه گذاران خارجی گفت: برای کسانی که بخواهند تولید برق از نیروگاه داشته باشند و در این عرصه سرمایه گذاری کنند اولا قرارداد خرید تضمینی به مدت پنج سال چه در داخل و چه در خارج منعقد می‌کنیم و با توجه به اینکه در این مدت زمانی برق آنها به صورت تضمینی خریداری شده است، اطمینان خاطر برای ایجاد سرمایه گذاری بانک‌ها و سرمایه گذاران خارجی ایجاد می‌شود.

چیت‌چیان درباره‌ ارائه تسهیلات به سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدید شونده اظهار کرد:‌ کسانی که از طریق نیروگاه بادی و خورشیدی ، زیست توده برق تولید می‌کنند به مدت 20 سال برق آنها به صورت تضمینی خریداری می‌شود.

وی ادامه داد:‌ در حال حاضر در سطح جهان کشور ایران یکی از مترقی‌ترین قوانین و مقررات حمایت ازکاربرد انرژی تجدید پذیر را دارد که همین مساله نیز موجب شده که تعداد قابل توجهی سرمایه گذار داخلی و خارجی در این زمینه مشارکت کنند.

چیت‌چیان با بیان این که در آینده‌ای نه چندان دور شاهد یک جهش در انرژی تجدید پذیر خواهیم بود، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است که طی پنج سال آینده 5000 مگاوات نیروگاه خورشیدی و بادی داشته باشیم و این ظرفیت را به 7500 مگاوات برسانیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه تمام صنایع با سرمایه گذاری وزارت نیرو ایجاد شده‌اند و وزارت نیرو آنها را حمایت کرده است، گفت:‌ اگر بخواهیم در همین سطح باقی بمانیم و با کشورهای دیگر مراوده نداشته باشیم به طور قطع باید گفت که صنعت برق در این شرایط دچار پسرفت خواهد شد و قادر نخواهد بود که محصولات خود را در رقابت با محصولات خارجی قرار دهد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا