حوزه‌های موردعلاقه آفریقایی‌ها برای همکاری با ایران اعلام شد

حوزه‌های موردعلاقه آفریقایی‌ها برای همکاری با ایران اعلام شد

معاون رییس جمهور آفریقای جنوبی با بیان این‌که در زمینه انرژی نیازمند همکاری با ایران هستیم، افزود: کشاورزی، معدن و آبزی‌پروری از حوزه‌هایی است که به دنبال همکاری با ایران هستیم.

راما فوزا، امروز یکشنبه در نشست هیات اقتصادی و تجاری کشورش با مسوولان ایرانی اظهار کرد: ما علاقه‌مندیم روابط بین این دو کشور توسعه یابد و زمانی که بتوانیم روابط اقتصادی و تجاری جدیدی پیدا کنیم، می‌توانیم سطح تجارت خودمان را افزایش دهیم.

وی افزود: روابط اقتصادی و تجاری ما با ایران در پی اعمال تحریم‌ها کاهش یافت و تحریم‌های یک جانبه اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد منجر به مشکلاتی شد، ولی آفریقای جنوبی این تحریم‌ها را محکوم کرده و دائما از حق مسلم ایران برای فعالیت‌های مسالمت‌آمیز حمایت می‌کند.

راما فوزا با بیان این‌که این توافق برای ایران و آفریقای جنوبی فرصت جدیدی فراهم می‌کند گفت: ایران دارای حدود 80 میلیون نفر جمعیت بوده و بزرگ‌ترین بازار منطقه را دارد و دارای 440 میلیون دلار GDP است و مطمئن هستیم این فرصت، ایران را به موقعیت بالاتری از لحاظ اقتصادی ارتقاء خواهد داد.

معاون رییس جمهور آفریقای جنوبی افزود: آفریقای جنوبی را بسیاری از کشورها به عنوان بازیگر اصلی جهت سکوی پرتاب برای سایر کشورها معرفی می‌کنند و از طرفی ایران نیز یک هاب و مرکز اصلی برای فعالیت‌های منطقه‌ای است. معتقدیم به زودی این تحریم‌ها برداشته شده و ایران از فشارهای اقتصادی رهایی خواهد یافت.

راما فوزا تاکید کرد: هیات قدرتمندی از تجار را داریم که می‌خواهند با ایران تعامل داشته باشند و ما نیز علاقه‌مند به گسترش روابط اقتصادی و سیاسی فراتر از روابط دیپلماتیک هستیم و مصمم هستیم حوزه‌هایی را که می‌توانیم همکاری مشترک داشته باشیم شناسایی کنیم.

وی در عین حال گفت: کشور ما بسیار نیازمند انرژی است و به ایران به عنوان فرصتی برای همکاری در حوزه‌های انرژی، کشاورزی یا معدن نگاه می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم همکاری خوبی با یکدیگر داشته باشیم.

رییس سازمان توسعه تجارت: حجم روابط تجاری ایران و آفریقای جنوبی باید 10 برابر شود

رییس سازمان توسعه تجارت ایران نیز با بیان اینکه در سال گذشته به دلیل تحریم‌ها، ایران و آفریقای جنوبی تنها در حوزه خدمات و کالا مبادلات تجاری در حدود 50 میلیون دلار داشته‌اند، افزود: ما امیدواریم حجم تجارت دو طرف 10 برابر رقم فعلی شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، ولی‌الله افخمی‌ر‌اد افزود: با رفع تحریم‌ها، صادرات محصولات پتروشیمی و نفت وگاز به این کشور نیز اضافه خواهد شد و از طرف دیگر دو طرف به دنبال گسترش روابط اقتصادی و تجاری در زمینه‌های مختلف هستند تا به اهداف تبیین شده در تجارت دست پیدا کنند.

وی با بیان اینکه سال گذشته حجم تجارت کشور ما برای صادرات و واردات انواع کالا و خدمات حدود 150 میلیارد دلار بوده است، گفت: سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان یکی از معاونت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت وظیفه دارد در راستای تسهیل تجاری بین ایران و سایر کشورهای جهان اقدامات لازم را انجام دهد.

افخی‌راد اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند است با کشورهای مختلف از جمله کشورهای آفریقایی و به‌ویژه کشور آفریقای جنوبی در راستای توسعه روابط تجاری اقدام کند و حجم تجارت بین دو کشور را که در حال حاضر بر اساس آمار سال 2014 (49) میلیون دلار است، افزایش دهد.

وی گفت: سازمان توسعه تجارت ایران بر اساس ضوابط قانونی مکلف است موانع موجود در مسیر تجارت با کشورهای مختلف جهان را شناسایی و مرتفع و با بکارگیری مکانیزم‌های شناخته شده بین‌المللی در راستای تجارت بین دو کشور اقدام کند و در این مسیر از اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری و برگزاری نمایشگاهای متقابل به منظور شناخت هر چه بهتر تجار و بازرگانان و صنعتگران دو کشور استقبال می‌کند.

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت با بیان اینکه زمینه نرم افزای برای انعقاد تعرفه ترجیحی با آفریقای جنوبی فراهم نیست، خاطرنشان کرد: تجارت ترجیحی دو کشور نیازمند تطبیق پذیری ایران با کل قوانین قاره آفریقاست که هر دو طرف باید به دنبال تحقق آن باشند.

افخمی‌راد اظهار داشت: برگزاری این نشست و به ویژه تشکیل میزهای تخصصی کالایی برای مذاکرات رو در رو شرکت‌های مختلف و تجار دو کشور را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم از این مذاکرات به عنوان یک فرصت مهم در راستای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با آفریقای جنوبی، با کمک و تعامل همدیگر حداکثر بهره برداری را ببریم.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا