بيم و اميد تقاضاي موثر در بازار فولاد

بازار با چه تحركي روبه رو شده است؟

بازار با چه تحركي روبه رو شده است؟

گروه صنایع معدنی >فولاد - هرچند بازار فولاد با رشد قيمت ها همراه شده ولي نگراني از عدم خودنمايي تقاضاي موثر از سوي مصرف کنندگان نهايي، هم اکنون به پاشنه آشيل اين بازار بدل شده و نگراني از التهابي پوچ را تقويت کرده است. بررسي هاي «دنياي اقتصاد» نشان مي دهد به رغم افزايش خوش بيني ها به بازار فولاد، ولي تقاضاي موثر تغييري نکرده که همين ويژگي مهم مي تواند به بازگشت مجدد قيمت ها منجر شود اگرچه جهش انفجاري قيمت ها از توجيه چنداني برخوردار نيست.

به گزارش ماین نیوز، رشد قيمت فولاد در بازار داخلي را مي توان مهم ترين خبر روز گذشته در اين بازار به شمار آورد که براي برخي از محصولات و براي تحويل از انبار، جهش هايي غيرمنتظره به شمار مي رفت. اين در حالي است که بدنه غالب بازار فولاد شرايطي منطقي و معقول از خود نشان داده و رشد قيمت ها را در چارچوبي متعادل تعقيب مي کند.

نگاهي به ليست هاي فروش متفاوت نشان مي دهد بازار فولاد بيش از توجه به واقعيت هاي آن حالتي هيجاني به خود گرفته و هر کالا، توليدکننده و عرضه کننده اي، وضعيت خاص و متفاوتي را تجربه مي کند. اين شرايط را بايد جدي و حتي نگران کننده دانست زيرا نشان دهنده اوج واسطه گري و سفته بازي است که خود به عنوان موتور محرک رشد قيمت ها خودنمايي کرده ولي مشخص نيست آيا منافع غالب بازار را در بر خواهد گرفت يا خير. نکته مهم ديگري که در رشد نرخ ها مخصوصا در بازار ميلگردهاي نوردي خودنمايي مي کند را مي توان جهش شديدتر آن مخصوصا براي تحويل از انبار دانست که از بيم و اميد رشد قيمتي حکايت دارد.

اين شرايط نشان مي دهد که بازار بر افزايش مجدد، ممتد و شتابان قيمت ها شرط بندي کرده بنابراين هيجاني کاذب در بين فعالان بازار مخصوصا لايه هاي مياني آن ايجاد شده که عدم خريد را به منزله زياني در روزهاي آينده مي بينند. اين در حالي است که افزايش قيمت ها در بازار و براي تحويل از بنگاه در شرايطي خطرناک تر است که تقاضاي کاذب جديدي را به بازار القا کرده آن هم در وضعيتي که تقاضاي موثر (تقاضا از سمت مصرف کننده نهايي) چنداني در اين بازار وجود ندارد. ناگفته پيداست که جهش 100 توماني بهاي ميلگرد در بازار آزاد با واقعيت هاي عرضه و تقاضاي واقعي همخواني چنداني ندارد آن هم در شرايطي که موجودي غالب انبارها نسبتا پايين بوده و مي تواند نگراني از ادامه جهش قيمت ها را عميق تر از قبل جلوه دهد.

اين در حالي است که اين قبيل جهش قيمتي باز هم شرايطي را ايجاد خواهد کرد که مشتري نهايي با محاسبه سود و زيان خود در روزهاي اخير، چندان هم به خريد متمايل نخواهد شد بنابراين التهاب موجود که تنها در بين فعالان بازار ايجاد شده، موقتي خواهد بود و باز هم به زيان بخشي از اين بازار منجر خواهد شد. بازار فولاد بيش از همه چيز به هدايت قيمتي نياز دارد نه التهاب نرخ زيرا در صورتي که سقف و کف قيمتي متعادلي قابل رصدکردن باشد، قطعا رفتار فعالان بازار نيز منطقي تر از پيش خواهد بود. از سوي ديگر عمق رکود بازار در روزهاي اخير شرايطي را ايجاد کرد که رشد نرخ در بين برخي از فعالان بازار قابل توجيه بود زيرا با نزديک شدن به روزهاي پاياني سال، بازار خود را براي جهش قيمت به صورت فصلي آماده کرده ولي زماني براي اين اتفاق قابل تشخيص نبود.

بهبود قيمت ها را مي توان در شرايط کلي آن، نکته مثبتي براي بازار فولاد تلقي کرد ولي چارچوب کلي اين رشد قيمتي خود مي تواند نقاط مثبت و منفي بزرگي را در ذات خود نهفته داشته باشد. عقب نشيني خريداران نهايي و حتي برخي از واسطه ها، کاهش عرضه درخصوص خرده فروشي، توقف فروش و عميق تر شدن التهاب قيمتي، نگراني از شکست بازار و از بين رفتن بخشي از رشد نرخ ها، کاهش ضريب اعتماد و بدبيني اهالي بازار نسبت به دورنماي قيمتي مواردي است که نگراني هاي جديدي را به اين بازار وارد ساخته است. در اين شرايط مجددا نياز بازار به هدايت قيمتي و تبعيت از نظام عرضه و تقاضاي واقعي به جاي سفته بازي و واسطه گري خودنمايي کرده و نبايد همه چيز را در منافع تجاري کوتاه مدت جست وجو کرد.

استارت رشد قيمت ها را بايد در جلسه انجمن توليدکنندگان فولاد جست وجو کرد هرچند بازار پتانسيل تغيير فازي جديد را در بر داشته است. اين بار بخش بزرگي از توليدکنندگان مصنوعات فولادي در بازار آزاد به افزايش قيمت ها نظر مثبت داده و همين نظر جمعي موجب شد تا قيمت ها در اواسط فعاليت ها رشد نرخ را تجربه کنند. اين مطلب به ذات خود نکته مثبتي تلقي مي شود ولي بايد با دقت بيشتري به زواياي آن توجه داشت زيرا ممکن است نگراني جديدي را به بازار تزريق کند. در شرايط فعلي بسياري از فعالان بازار منتظر ورود تقاضاي فصلي در روزهاي پاياني سال هستند؛ حال اگر به هر دليلي تقاضاي موثر در اين بازار عقب نشيني کرده و خريداران، خريد خود را به سال آينده موکول کنند، رکودي عميق تر از گذشته به اين بازار وارد خواهد شد که شايد رشد قيمت دلار يا حتي افزايش قيمت هاي جهاني نيز در شرايط سخت نقدينگي و دشواري هاي بانکي، نتواند به بهبود حجم معاملات منتهي شود.

سختگيري هاي بانکي مطلبي نيست که بتوان از کنار آن به سادگي گذشت زيرا بخشي از بدنه توليد و تجارت در بازار فولاد مجبور خواهد شد تا دارايي هاي خود را به هر قيمتي نقد کرده تا بدهي هاي بانکي خود را تسويه کند. با توجه به تمامي اين موارد بهتر است به جاي دميدن بر آتش التهاب قيمتي، بهبود نرخ هاي فعلي را قدر دانسته و تلاش شود تا با منطقي تر شدن نوسان قيمت ها، دورنماي مثبتي پيش روي بازار فولاد و براي غالب مصنوعات فولادي ترسيم شود. نگاهي به شرايط متفاوت بازار مصنوعات فولادي همچون ميلگرد، شمش، تيرآهن، ورق و پروفيل نشان مي دهد بدنه غالب بازار به سمت رويکرد عقلايي تمايل داشته و برخي رفتارهاي خاص در خرده بازارهايي مشخص، نمي تواند جهت حرکت بدنه غالب بازار را تعيين کند. با توجه به شرايط فوق بهتر است از حفظ آرامش در بازار حمايت کرده و با ادامه عرضه کالادر برابر التهابات قيمتي موضع گيري کنيم هرچند که باز هم نياز خواهد بود تا بدنه تصميم سازي در بازار فولاد، خود براي مديريت بازار يا به صورت دقيق تر، هدايت قيمت ها وارد عمل شده و با توجه به توان توليد و عرضه واقعي و فيزيکي خود، از مکانيزم بازار با محوريت تقاضاي واقعي از سوي مصرف کنندگان نهايي حمايت کنند.

تجربه فعاليت هاي گروهي در حوزه هاي اقتصادي نشان مي دهد هميشه نمي توان به موفقيت برخي انجمن ها يا تعاوني ها خوش بين بود اگرچه موفقيت هاي اقتصادي بزرگي در بازارهاي جهاني از همين همفکري و اجماع نظرها پديد آمده و ذات تشکيل کنسرسيوم ها در مقياس بزرگ و تعاوني ها در مقياس کوچکتر را هم مي توان همين خوش بيني ها لحاظ کرد. اين در حالي است که اختلاف نظر اگرچه مثبت و معمول است ولي در نهايت تبعيت از خرد جمعي و احترام به تصميمات اتخاذ شده نيز به ضرورتي غيرقابل انکار بدل خواهد شد که مي تواند مزاياي بزرگي به همراه داشته باشد. بايد به اين نکته نيز اشاره داشت که در صورت عدم تبعيت يک يا چند عضو مشخص در يک بدنه تصميم سازي و اجرايي، قطعا مکانيزم بازار تمامي آنها را تنبيه خواهد کرد.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا