زمان برگشت رونق به بورس از نگاه مدیر گروه مالی دانشگاه بهشتی

زمان برگشت رونق به بورس از نگاه مدیر گروه مالی دانشگاه بهشتی

مدیر گروه مالی دانشگاه شهید بهشتی با اعلام زمان آغاز رونق بورس و تشریح بسته خروج از رکود دولت، تصمیم شورای هماهنگی بانک ها برای کاهش نرخ سود بانکی و نرخ بهره بین بانکی را بررسی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سیدجلال صادقی شریف با اشاره به تصمیم شورای هماهنگی بانک ها برای کاهش نرخ سود بانکی به 18 درصد و نرخ بهره بین بانکی به 24 درصد به ملت بازار گفت: تصمیم به کاهش نرخ سود سپرده های بانکی در حال حاضر تنها توافق بین بانک ها بوده و باید دید بانک ها چقدر به این مهم پایبند خواهند بود.

وی با تاکید بر اینکه باید منتظر ماند و دید با کاهش نرخ سود بانکی چه تاثیری در تغییر حجم سپرده ها و ورود و خروج نقدینگی ایجاد می شود، گفت: بدون شک با خروج منابع از بانک ها تحت هر شرایطی بخشی از آن وارد بورس خواهد شد.

کاهش سود تسهیلات و سپرده، دو روی یک سکه

صادقی شریف افزود: باید الزامات کاهش سود تسهیلات با کاهش سود سپرده همراه باشد چراکه این دو، دو روی یک سکه هستند و تغییر یکی بدون دیگری اثر چندانی بر جای نخواهد گذاشت.

وی درباره کاهش نرخ بهره بین بانکی به 24 درصد هم گفت: مابه التفاوت نرخ 27 تا 24 درصد سه درصد بود که این میزان می تواند به کاهش هزینه کوتاه مدت بانک ها برای تامین مالی کمک کند. البته برای کاهش نرخ سود بانکی به 18 درصد و نرخ بهره بین بانکی به 24 درصد باید منتظر تاییدیه و تصویب شورای پول و اعتبار بود.

2 اقدام اثرگذار

مدیر گروه مالی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به سیاست های دولت به منظور خروج از رکود، اظهار داشت: اعطای وام خودرو و کالاهای بادوام دو اقدامی است که دولت در نظر دارد در بسته خروج از رکود مبادرت به عملیاتی کردن آنها کند.

صادقی شریف افزود: به اعتقاد من برنامه اعطای وام خودرو به متقاضیان اقدامی مفید برای کمک به فروش محصولات خودروسازان در شرایط رکودی فعلی جامعه است که قطعا تاثیر مثبتی بر این بخش خواهد داشت و تا حدودی می تواند مشکل فروش آنها را حل کند.

وی با تاکید بر اینکه از طرف دیگر تزریق منابع مالی حتی در این حد نیز می تواند موجب تحریک تفاضای جامعه شود، خاطرنشان کرد: این مهم می تواند مشکل پوشش بودجه خودروسازان را تا حدودی حل و به صورت غیر مستقیم به شرکت های قطعه ساز نیز کمک کند.

حمایت از تک صنعت

وی در خصوص ورود دولت به صنعت خودرو جهت حمایت از آن در شرایط فعلی اقتصاد هم گفت: البته دولت در شرایط فعلی نمی تواند در تمامی حوزه ها وارد شود. از همین رو نیز اقدام دولت تا این حد هم قابل تقدیر است.

صادقی شریف با اشاره به آگاهی دولت به وجود ضعف در بخش تقاضای اقتصاد و برنامه ریزی برای تحریک این بخش، گفت: درمورد کالاهای بادوام نیز کارت های اعتباری 10 میلیون تومانی با نرخ 12 درصد برای افراد با درآمد ثابت می تواند تا حدودی با هدف تزریق تقاضا به جامعه صورت گرفته باشد. از همین رو اعطای وام برای خرید خودرو و کالاهای بادوام بیانگر آن است که دولت به ضعف بخش تقاضا دراقتصاد واقف بوده و به دنبال تحریک آن است.

تغییر موضع دولت

وی گفت: به هر حال همه این موارد می تواند به معنای آغاز اتخاذ سیاست های انبساطی توسط دولت باشد. به اعتقاد من درشرایط حاضر که قیمت نفت نیز پایین است این برنامه ها اقدامی مثبت ارزیابی می شود و نشان دهنده اثبات برادری دولت در پیگیری مشکلات اقتصادی جامعه است.

بورس در سال 95

مدیر گروه مالی دانشگاه شهید بهشتی وضعیت بازار سهام را مورد توجه قرار داد و اظهار امیدواری کرد با اجرایی شدن سایر بندهای بسته خروج از رکود دولت سال آینده شرایط به مراتب بهتری در بورس حاکم شود.

صادقی شریف در پاسخ به این سوال که با این اوصاف تا پایان سال رشد خاصی در بورس رخ نمی دهد؟ گفت: بعید به نظر می رسد رشد قابل توجهی در بورس تا پایان سال اتفاق بیفتد. البته ممکن است اواخر سال به امید شروع سال جدید وضعیت مثبتی در بورس رقم بخورد اما بازار سهام در سال 95 روزهای خوبی را پیش رو دارد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا