شکوری مطرح کرد:

بی‌مهری دولت به صنایع تامین‌کننده ماده اولیه صنایع مادر

بی‌مهری دولت به صنایع تامین‌کننده ماده اولیه صنایع مادر

گروه معادن - رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران معتقد است: صنایع پایین‌دستی یا صنایع تأمین‌کننده ماده اولیه صنایع مادر مورد بی‌مهری دولت و حاکمیت قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، بهرام شکوری امروز صبح در نشست زنجیره ارزش آهن و فولاد کشور که در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، با اشاره به دغدغه‌ها موجود میان مسئولان و معدنی‌ها گفت: هرچه زنجیره سنگ‌آهن تا فولاد و صنایع پایین‌دستی آن ارزش بیشتری تولید کند و بتوانیم این زنجیره را تکمیل کنیم به نفع کشور و به نفع فعالان اقتصادی خواهد بود که در بخش‌های مختلف این زنجیره فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: زمانی استراتژی تکمیل زنجیره ارزش از سوی حاکمیت وضع می‌شد زیرا بخش خصوصی رنگ کمتری در این فعالیت‌های اقتصادی داشت در نتیجه دولت در این میان برای استراتژی توسعه صنعتی سیاست‌گذاری می‌کرد. با ورود بخش خصوصی در این زنجیره و در نظر گرفتن حاشیه سود اقتصادی، این موضوع باعث شد تا هارمونی بین زنجیره ارزش ایجاد نشود.

شکوری با بیان اینکه نگاه حاکمیت در این زنجیره متفاوت‌ است، تصریح کرد: این در حالی است که برای فعال اقتصادی فرقی نمی‌کند در کجای این زنجیره قرار گرفته باشد. هر فعالی با توجه به توانمندی که در اختیار دارد در بخشی از این زنجیره مشغول به کار است. در بعد سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال و دیگر مشکلاتی موجود در تولید همه باهم برابر هستند اما نوع محصول تولیدی تفاوت زیادی از دیدگاه فیزیکی و شیمیایی دارد.

به گفته وی، صنایع مادر مورد حمایت دولت قرار می‌گیرند در حالی که بخش‌هایی همچون صنایع پایین‌دستی یا صنایع تأمین‌کننده ماده اولیه این صنایع مادر مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با گذری بر شرایط سال 94 ‌بیان کرد: در سال 94 با توجه به قیمت پایین کامودیتی‌ها، حوزه معدن خیلی فعال نبود و با توجه به طرح‌های توسعه‌ای تولید فولاد در سال 1404، نیاز به 154 میلیون تن سنگ‌آهن داریم که با توجه به طرح‌های توسعه‌ای سنگ‌آهن تنها قادر به تولید 116 میلیون تن سنگ‌آهن هستیم و این موضوع عدم برنامه‌ریزی توسعه اکتشافات سنگ‌آهن تا سال 1404 به‌منظور دستیابی به 55 میلیون تن فولاد خام را بیش‌ازپیش مشخص می‌کند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا