اتاق ایران :

واردات از چین کاهش یافت

واردات از چین کاهش یافت

تهران-ایرنا- اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران اعلام کرد : واردات کشورمان از چین در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10.87 درصد کاهش یافت و علاوه بر این مجموع واردات ایران در این مدت 20.43 درصد کاهش داشته است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی اتاق بازرگانی، جزئیات واردات ایران از چین و صادرات به این کشور در مقایسه با سایر کشورها نشان می دهد که این کشور شریک اصلی تجاری ایران است.
آمارهای رسمی گمرک حاکی است، طی 6 ماه نخست امسال چین 24.1 درصد از تجارت ایران را به خود اختصاص داد و در نیمه نخست سال گذشته نیز سهم این کشور از واردات ایران 22.5 درصد بود.
بر اساس این گزارش، از مجموع 37 میلیارد و 320 میلیون دلار که مجموع واردات و صادرات غیرنفتی ایران به استثنای میعانات گازی در نیمه نخست امسال بود، ، هشت میلیارد و 977 میلیون دلار به تجارت با کشور چین اختصاص داشت و در واقع حدود یک چهارم تجارت ایران با این کشور انجام می شود.
چین اصلی ترین شریک تجاری ایران در نیمه نخست امسال در زمینه صادرات و واردات ایران ثبت شده و بیشترین سهم را نسبت به سایر کشورها داشته است.
بر اساس آمارهای گمرک، طی نیمه نخست امسال از مجموع 16 میلیارد و 468 میلیون دلار صادرات غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی، معادل سه میلیارد و 731 میلیون دلار کالا راهی کشور چین شده و با این حساب سهم چین از صادرات ایران 22.6 درصد ذکر شده است. سهم این کشور از صادرات ایران از نظر وزن کالاهای صادراتی بیش از 32 درصد ثبت شده است.
طی 6 ماهه اول سال جاری صادرات ایران به چین کاهش 22 درصدی نسبت به نیمه نخست سال گذشته داشت ،در حالی که مجموع صادرات غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی کاهش چهار درصدی را نشان می دهد . در نیمه نخست سال گذشته سهم چین از صادرات ایران 27 درصد بود.
ارزش ریالی 12 میلیون و 162 هزار تن کالای صادراتی به چین در نیمه نخست امسال 10 هزار و 804 میلیارد تومان به ثبت رسیده است.
طبق آمارهای گمرک ایران، طی نیمه نخست امسال پنج میلیارد و 264 میلیون دلار کالا از چین وارد کشورمان شد که سهم 25.2 درصدی را از مجموع واردات ایران ، نشان می دهد .
مجموع واردات ایران در نیمه نخست امسال به ارزش 20 میلیارد و 852 میلیون دلار بود که از نظر وزنی چین سهم 14 درصدی از واردات ایران داشت.
ارزش ریالی دو میلیون و 464 هزار تن کالای وارداتی از چین در نیمه اول سال، 15 هزار و 216 میلیارد تومان ذکر شد .
گزارش سازمان توسعه تجارت نشان می دهد میزان صادرات غیرنفتی در دوره نیمه نخست امسال ، بالغ بر 47 میلیون و 163هزار تن به ارزش 20 میلیارد و 494 میلیون دلار گزارش شده و در این دوره، ۱۵ میلیون و ۳۷۰ هزار تن کالای صنعتی به ارزش هفت میلیارد و ۱۶۳ میلیون دلار صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، از نظر وزنی ۱۰ درصد و از نظر ارزش دو درصد کاهش را ثبت کرد.
کالای صنعتی 35 درصد ارزش صادرات غیرنفتی را در نیمه اول سال جاری به خود اختصاص داده و مجموع صادرات صنعت، پتروشیمی، میعانات گازی و محصولات کشاورزی 89.2درصد از ارزش صادرات غیرنفتی ۶ ماهه نخست سال جاری را به خود اختصاص داد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا