گزارش روز؛

بازار تحت تأثیر "برکت"

بازار تحت تأثیر

در گروه خودرو نیز اکثر نمادها منفی دنبال شدند که فشار فروش به مانند روز قبل در قطعه سازها بیشتر بوده است به طوری که نمادهای خاهن و خچرخش چندین بار به صف فروش هم رسیدند و مابقی نمادها نیز از فشار فروش بالایی برخوردار بوده اند. نماد خاور پس از اطلاعیه شفاف سازی در خصوص تعدیل هر سهم امروز با محدودیت دامنه نوسان با صف فروش بیش از 200 میلیونی به گردونه معاملات بازگشت.

 

بازار امروز با وجود عرضه اولیه شرکت گروه دارویی برکت که شرکتی بزرگ و 340 میلیارد تومانی است شروعی منفی داشت و تا اواخر بازار نیز در اکثر گروه ها فشار فروش کاملا واضح بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کارگزاری آبان، گروه بانکی همچنان کم رمق، کم حجم و متعادل دنبال شدند که البته در دقایق پایانی بازار، وبملت کمی با اقبال مواجه شد. در بانک ملت در روزهای پیشین شاهد حمایت های گروه مالی ملت به عنوان سهامدار عمده، پس از بازگشایی بودیم که از افت بیشتر آن جلوگیری کرده است.

در گروه خودرو نیز اکثر نمادها منفی دنبال شدند که فشار فروش به مانند روز قبل در قطعه سازها بیشتر بوده است به طوری که نمادهای خاهن و خچرخش چندین بار به صف فروش هم رسیدند و مابقی نمادها نیز از فشار فروش بالایی برخوردار بوده اند. نماد خاور  پس از اطلاعیه شفاف سازی در خصوص تعدیل هر سهم امروز با محدودیت دامنه نوسان با صف فروش بیش از 200 میلیونی به گردونه معاملات بازگشت. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از تشکیل کمیته‌ای برای بازبینی قانون تجدید ارزیابی دارایی‌ها با ملاحظات مالیاتی سخن گفت و افزود: نماد معاملاتی همه بانک‌ها در صورت ارایه گزارش‌های جدید بازگشایی خواهند شد.

پتروپالایشی ها هم همراستا با کلیت بازار روندی منفی را سپری کردند که جهش قیمتی نماد شتوکا از صف فروش به صف خرید از نکات قابل توجه معاملات این گروه بوده است. پتروشیمی پردیس نیز به مانند پتروشیمی خراسان طی شفاف سازی اعلام کرده است که گاز این مجموعه نیز قطع شده و خط تولید اوره و آمونیاک نیز متوقف شده است که اگر این توقف طولانی باشد بر سودآوری این شرکت و به تبع آن بر یوتیلیتی سازها هم تاثیرگذار خواهد بود.
 

در گروه پتروشیمی به جز نمادهای مارون، شخارک، شاراک و شسینا مابقی نمادها با فشار فروش همراه بوده اند. در گروه پالایشگاهی هم شراز تنها نماد مثبت این گروه بوده است. هر بشکه سبد نفتی اوپک پس از اعلام تحریم‌های جدید علیه ایران توسط ترامپ با افزایش ۱.۱۶ دلاری به بشکه‌ای ۵۳.۹۲ دلار رسید و رکورد قیمت سال ۲۰۱۷ را شکست.

 گروه فلزات اساسی از فشار فروش کمتری نسبت به گروه های دیگر برخوردار بوده است که در این بین گروه های رویی از اقبال بیشتری برخوردار بودند. نماد کیمیا و کبافق همراه با صف خرید، نماد فراور در بازه های مثبت و نماد فاسمین متعادل دنبال شد. نماد زنگان هم به دلیل وضعیت بنیادی نامناسب تر نسبت به مابقی شرکت های گروه و داشتن p/e بالا از فشار فروش بیشتری برخوردار بوده و صف فروش را نیز تجربه کرد. در این گروه نماد فلوله هم با صف خرید بسته شد. فولادی ها منفی بودند و نماد فخاس با صف فروش همراه بود. در شرکت های مسی فملی متعادل و فباهنر با صف خرید دنبال شد. معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه از کاهش هزینه تولید فولاد سازان با بهره برداری سال آینده گندله سازی سنگان خبر داد. در حالی فولاد مبارکه مقدار اندکی از نیاز به مواد اولیه را از طریق معدن سنگان و بخش عمده ایی را از معادن چادرملو و بافق تامین می کند که هم اکنون این مجتمع فقط ۲ میلیون تن کنسانتره تولید می کند که بخش اندکی از آن توسط فولاد مبارکه خریداری می شود.

گروه بیمه ای و سرمایه گذاری هم منفی دنبال شدند به طوری که نمادهای وساپا، وگستر و واتی در گروه سرمایه گذاری و نماد اتکای و بساما در گروه بیمه ای از شدت عرضه بیشتری برخوردار بودند. نماد اتکام که در شروع بازار صف فروش شده بود در اواخر بازار با افزایش تقاضا در محدوده های مثبت قرار گرفت.

گروه آی تی نیز یکدست قرمز پوش بودند و در این گروه نماد مرقام با صف فروش کار خود را آغاز کرد و در ادامه بازار صف آن جمع شد و متعادل دنبال شد. نماد آپ نیز با شفاف سازی در خصوص ادامه تحقق درامدهای ussd کمی با افزایش تقاضا مواجه شد اما خیلی زود با افزایش عرضه ها منفی شد. نمادهای مفاخر، مداران و رانفور هم از دیگر نمادهای منفی گروه هستند. نماد اپرداز پس از جمع شدن چند باره صف فروش اما مجددا با صف فروش بسته شد.

نماد کماسه که با شایعه فروش زمین و انتقال کارخانه با رشد شتابان روزهای اخیر همراه بود طبق شفاف سازی مبنی بر شایعه بودن این خبر امروز بسته شد و مجددا با صف فروش بازگشایی شد اما با جمع شدن صف فروش با اقبال مواجه شد و به صف خرید رسید و تا پایان بازار صف خود را حفظ کرد.

در گروه غذایی اکثر نمادها معاملاتی منفی را سپری کردند. نماد غشهدآب در شروع بازار با صف فروش دنبال می شد اما در ادامه و با جمع آوری صف آن، معاملاتی متعادل را گذراند. نمادهای غشان و غفارس همراه با صف فروش و نمادهای غمارگ، غدیس و غشصفا نیز با فشار فروش مواجه بودند. نماد تازه وارد غگلپا پس از رشد 40 درصدی بی وقفه، دیروز متعادل شد و امروز هم معاملاتی متعادل منفی را سپری کرد.

گروه های ساختمانی و سیمانی منفی دنبال شدند که شدت عرضه ها در گروه سیمانی بیشتر بود به طوری که نمادهای سکرد، سبجنو، سخزر و سبجنو صف فروش تشکیل دادند و مابقی شرکت های گروه نیز به جز ساراب با شدت عرضه ها مواجه بودند. در ساختمانی ها نماد وآذر از شروع بازار با صف خرید دنبال شد نماد ثاباد در اواسط بازار با افزایش تقاضا به صف خرید رسید و دیگر شرکت ها معاملاتی منفی را تجربه کردند.

 گروه دارویی هم معاملاتی متعادل را سپری کردند که در این بین نماد دلقما با صف خرید بسته شد و تقاضا در نمادهای والبر و دعبید محسوس بود، مابقی شرکت های گروه منفی معامله شدند. عرضه اولیه گروه دارویی برکت نیز امروز انجام شد و 340 میلیون سهم نماد برکت در محدوده قیمتی 2420 ریال تا 2275 ریال عرضه شد و قیمت پایانی آن نیز 2401 ریال ثبت شد.

 در پایان بازار شاخص کل متاثر از معاملات منفی نمادهای خساپا، پارسان و خودرو با 209 واحد افت به ارتفاع 76،616 واحدی رسید.

پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری آبان است. تاکید می شود این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش بر عهده نخواهد گرفت.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا