جعفری در گفت‌وگو با ماین نیوز خبر داد:

جزئیات ۸ طرح زغالی در دست اجرای ایمپاسکو

جزئیات ۸ طرح زغالی در دست اجرای ایمپاسکو

گروه معادن >زغال‌سنگ - مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران گفت: 8 طرح زغالی در قالب احداث کارخانه زغالشویی و تجهیز معادن زغالسنگ پروده طبس، خمرود و کوچکعلی شمالی در دست اجرا داریم.

خبرنگار ماین نیوز با وجیه اله جعفری مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران گفت وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در راستای اهداف دولت در زمینه فراوری مواد معدنی و کاهش صادرات مواد خام معدنی چه استراتژی را دنبال می کند و چه پروژه هایی را در این زمینه در دست اجرا دارد؟

با توجه به نامگذاری سال 1395 به عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل و دستیابی به رشد اقتصادی و همچنین در تحقق استراتژی های تدوین شده شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران بعنوان بازوی اجرایی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) لازم است طبق اولویت بندی های مشخصی به اجرایی شدن برنامه ها بپردازیم. تا بتوانیم با این رویکرد جایگاه بخش معدن را در اقتصاد ملی رونق دهیم. اعم برنامه ریزی های انجام شده شامل تکمیل طرح های نیمه تمام و به سرانجام رساندن پروژه هایی که به اتمام نرسیده است، جذب سرمایه گذار برای طرح های آماده اجرا، برنامه ریزی برای ذخایر کشف شده و تعریف طرح های بهره برداری برای آنها، تسهیل اموری که ریسک بالایی دارد برای بخش خصوصی و همچنین اکتشافات هدفمند با توجه به کسب و کار کانونی شرکت که شامل: سنگ آهن، زغال سنگ، سرب و روی، طلا و شورابه و املاح است، افزایش تولید در مجتمع های تحت پوشش، کاهش هزینه واحد تولید و کاهش تکرار حوادث و افزایش سهم شرکت در بازار مواد معدنی به صورت قابل توجه را می توان از جمله مهم ترین برنامه های شرکت نام برد. همچنین با توجه به اهمیت عناصر نادر خاکی و فلزات کمیاب در برنامه های توسعه معدنی کشور، این دسته از مواد معدنی به عنوان اولویت ویژه در دستور کار شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران قرار دارد.

شایان ذکر است با توجه به جهت گیری شرکت در فرایندهای کلیدی که مراحل اصلی زنجیره ارزش را تشکیل می دهند و دربرگیرنده استراتژی شرکت برای بالابردن ظرفیت های سازمانی و بخش های وظیفه ای در خصوص هریک از خوشه های کسب و کار است، استراتژی های فرآوری مواد معدنی و کاهش صادرات مواد خام را می توان به عنوان یکی از اصلی ترین رویکرد شرکت در راستای اهداف دولت نام برد. در این خصوص برنامه های کلان شامل ارتقاء بهره وری و افزایش تولید، توسعه و کسب فناوری های جدید در فراوری مواد معدنی و گسترش پژوهش در راستای ارتقاء فناوری در بخش معدن و صنایع معدنی (فرآوری مواد) را می توان به عنوان برنامه های تدوین شده برشمرد. به عنوان مثال ایجاد کارخانه نیمه صنعتی آنتیموان برای اولین بار در کشور نمونه بارز فرآوری یکی از مواد معدنی موجود در داخل کشور است.

درباره آخرین پروژه های در دست اجرای شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در حوزه زغال سنگ توضیح بفرمایید و اینکه آیا امسال پروژه ای وجود دارد تا پایان سال در این حوزه به بهره برداری برسد؟

احداث کارخانه زغالشويي سوادکوه با هدف تولید ساليانه 320 هزار تن كنسانتره زغالسنگ کک شو، تجهیز معدن طبس پروده 4 با هدف استخراج سالیانه 750 هزار تن کنسانتره زغالسنگ خام، تجهيز معدن بلوک 1 زغالسنگ پروده شرقی با توليد ساليانه حداقل 150 هزار تن كنسانتره زغالسنگ کک شو، تجهيز معدن بلوک 2 و 3 زغالسنگ پروده شرقی با هدف توليد ساليانه حداقل 350 هزار تن كنسانتره زغالسنگ کک شو، تجهیز معادن یال شمالی زغالسنگ پروده 1 با هدف تجهیز معادن 6 و 7 و 8 یال شمالی پروده 1 با هدف تولید سالیانه 300 هزار تن زغالسنگ کک شو، تجهیز معدن بلوک 4 زغالسنگ پروده 4 با استخراج سالیانه 200 هزار تن کنسانتره زغالسنگ خام، تجهيز معدن زغالسنگ خمرود با توليد ساليانه 400 هزار تن كنسانتره زغالسنگ کک شو و تجهیز معدن زغالسنگ حرارتی بلوک 1 کوچکعلی شمالی با هدف توليد ساليانه 200 هزار تن كنسانتره زغالسنگ حرارتی در دست اجرا داریم که کارخانه زغالشويي سوادکوه با تولید سالیانه حدود 320 هزار تن کنسانتره زغالسنگ کک شو جهت بهره برداری آماده افتتاح است.

درباره آخرین وضعیت پروژه آنتیموان سفیدابه توضیح بفرمایید و اینکه آیا این پروژه به تولید تجاری رسیده است یا خیر و میزان اشتغالزایی و دیگر مشخصات مربوط به این پروژه به چه شکل است؟

استخراج ماده معدنی در معدن آنتیموان سفیدابه انجام می شود و همچنین فرآیند تولید شمش آنتیموان در پایلوت نصب شده در معدن برای بازیابی مطلوب فلز آنتیموان در حال انجام است و تاکنون تولید شمش آنتیموان از عیارهای حدود 5 درصد حاصل شده است. پایلوت مذکور به بازیابی حدود 50 درصد رسیده که تلاش برای افزایش آن ادامه دارد. همچنین تغلیظ کانسنگ به روش فیزیکی برای حصول عیارهای قابل شارژ مستقیم در کوره تولید شمش و استفاده از باطله این فرآیند (عیار پایین) در پایلوت فعلی نیز در این شرکت در حال تست است. بدیهی است پس از اخذ نتایج مثبت پایلوت و اکتشافات تکمیلی و کشف ذخایر جدید آنتیموان در منطقه و تهیه گزارش نهایی، پیشنهاد مهندسی خط صنعتی و ظرفیت آن ارائه خواهد شد. لازم به ذکر است در حال حاظر برای تعداد 34 نفر در منطقه اشتغال زایی شده است.

با توجه به رو به اتمام بودن ذخایر معدن سرب و روی انگوران، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی چه استراتژی را برای جایگزینی این معدن با معادن دیگر و یا انجام اکتشافات جدید در انگوران به منظور تامین خاک موردنیاز واحدهای ذوب در پیش گرفته است؟

در این راستا چند اقدام صورت گرفته است:

- اکتشافات در منطقه استان زنجان در قالب پهنه در حال انجام است.
- شناسایی معادن متروکه سرب و روی و پیگیری مطالعه و اکتشاف و در صورت وجود ذخیره قابل کار، به فعال کردن آن اقدام خواهد شد.
- هماهنگی و همکاری با تشکل های معدنی مربوط به سرب و روی جهت توسعه و کمک به فعالیت های اکتشافی و معدنی در حوزه سرب و روی
- واگذاری راهبری معدن سرب نخلک جهت توسعه فعالیت و تولید به بخش خصوصی
- هماهنگی و مبادله تفاهم نامه با کشور قزاقستان در جهت معرفی معادن سرب و روی برای سرمایه گذاری مشترک به منظور انتقال کنسانتره سرب و روی به کشور

آیا شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با شرکت های خارجی قرارداد یا تفاهم نامه ای امضا کرده است. اگر چنین است در این باره بیشتر توضیح بفرمایید و اینکه در چه حوزه هایی قرارداد یا تفاهم نامه امضا شده است.

در خصوص فعالیت های انجام شده در حوزه اکتشاف تاکنون 2 تفاهم نامه با شرکت های قزاقستانی و گرجستانی منعقد شده و همکاری ها در بستر این تفاهم نامه ها در دست اقدام و پیگیری است. البته آنچه هدف اصلی این تفاهم ها بوده ایجاد بستر تامین امکانات و تجهیزات فنی، انتقال دانش فنی و سرمایه گذاری اکتشافی است. همچنین تفاهم نامه دیگری با یک شرکت اسپانیایی درخصوص سرمایه گذاری استخراج و تجهیز معادن زغال سنگ، سرمایه گذاری و احداث پالایشگاه زغال سنگ بیواتانول در ایران و نیز خرید زغال سنگ از ایران منعقد شده است.

بهره گیری از دانش روز به منظور اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی از اهداف اصلی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران است و در حال حاضر بخش اکتشاف این شرکت با بهره گیری از دانش و شیوه های نوین کشورهای پیشرو خصوصا در زمینه ژئوفیزیک و روش های نوین آن اقدامات اجرایی خود را آغاز کرده است. در این رابطه با چند شرکت بین المللی قراردادهای در مرحله اجرا است تا امکان بکارگیری روش های EM و AMT در ژئوفیزیک ذخایر پلی متال محقق شود. البته خرید و آموزش نرم افزارهای جدید نیز در بخش های اکتشاف و بهره برداری در مرحله تهیه است که مذاکراتی نیز با مجموعه های نرم افزاری از کشور روسیه و استرالیا در دست اقدام است.

درباره اکتشافات شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران توضیح بفرمایید و اینکه آیا این اکتشافات تاکنون چه نتایجی داشته است؟

براساس برنامه های اکتشافی این شرکت طی سنوات اخیر که در برنامه های 92-95 تعریف و تدوین شده است (مطابق با اسناد بالادستی و سند موافقت نامه های اجرایی) این شرکت موفق به شناسایی و کشف بالغ بر 350 میلیون تن سنگ آهن، 450 میلیون تن زغالسنگ، 10 میلیون تن کانسنگ محتوی طلا، بالغ بر 10000 تن کانسنگ آنتیموان پر عیار و غیره حاصل شده است که هزینه های مطالعات صورت گرفته در این فرآیند کمتر از 0.5 درصد ارزش برجای ذخایر کشف شده است. البته جهت تداوم این روند برنامه های جدیدی از 96-98 تعریف شده که در بخش سنگ آهن و پلی متال و شرابه ها متمرکز است و اقدامات اجرایی انعقاد قراردادهای اکتشافی در مرحله انجام است.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا