بازار فولاد به دنبال كف سازي جديد

آيا قيمت ها با توجه به شرايط جديد باز هم تغيير خواهند كرد؟

آيا قيمت ها با توجه به شرايط جديد باز هم تغيير خواهند كرد؟

گروه صنایع معدنی >فولاد - بازار فولاد بيش از ساير بازارهاي مشابه در بيم و اميد قيمتي به سر مي برد تا جايي که افت محسوس نرخ ها را در هفته هاي اخير شاهد هستيم؛ هرچند که اميدواري به بهبود نرخ ها موجب شد تا واقعيت هاي اين بازار از نگاه بسياري از تصميم سازان اقتصادي و حتي رسانه ها مغفول باقي بماند.

به گزارش ماین نیوز، به نظر مي رسد دليل اصلي کاهش قيمت ها را بايد نگراني اهالي بازار از ادامه افت نرخ ها دانست که در اين چارچوب رقابت منفي توجيه پذير است و ميل به کاهش قيمت ها به پيش بيني هاي «خودمتحقق» بدل مي شود که خروجي آنها سقوط قيمت ها بوده است. کاهش کژ دار و مريز قيمت ها به صورت پلکاني در هفته هاي اخير، نگراني ها از دورنماي اقتصادي کشور و البته خوش بيني بيش از حد به بازگشت تقاضاي فصلي در روزهاي پاياني سال را مي توان چهره غالب بازار به شمار آورد. مشکلات نقدينگي در روزهاي اخير در کنار برخي شنيده ها و شايعات درخصوص شرايط سخت تامين مالي و چرخش نقدينگي در بازار فولاد به وخامت اوضاع دامن زده؛ اگرچه هنوز هم مي توان به بهبود اوضاع خوش بين بود.

اين در حالي است که تاکنون نزديکي به روزهاي پاياني سال نتوانسته است تاثير قابل توجهي بر حجم تقاضا و حمايت از قيمت ها بر جاي بگذارد. در اين بين بدنه بازار داخلي با محوريت عرضه کنندگان برجسته هنوز هم کاهش قيمت ها را در دستور کار خود قرار داده اند تا شايد بتوانند مشتري هاي پراکنده فعلي را به سمت خريد ترغيب کرده، سهم بازار پيشين خود را حفظ کرده يا بتوانند فروش خود را تقويت کنند. اين در حالي است که اين روند کاهشي که شايد بيش از يک ماه از عمر آن مي گذرد، هنوز هم با شدت و شتاب پيشين ادامه دارد تا جايي که معاملات کف بازار براي توليدات نوردي تنها در روز شنبه، 10 تومان ديگر براي بسياري از انواع ميلگرد کاهش داشته که باز هم شاهدي از ادامه رکود قيمتي فعلي محسوب مي شود. نگاهي به رفتار فعالان بازار فولاد نشان از آن دارد که از يکسو به بهبود سريع بازار خوش بين نبوده و از سوي ديگر، همين رفتار قيمتي و رويکردهاي معاملاتي خريداران نيز فضاي چنداني را براي بازارسازي هاي دست ساخته باقي نگذاشته است که در نهايت دست تصميم سازان بازار فولاد را نيز براي حمايت از بازار بسته است. در صورت ادامه يافتن اين وضعيت رقابت منفي و بدبيني نسبت به دورنماي بازار، چهره غالب معاملات را تعيين کرده و تنها نگراني از افت بيشتر قيمت ها سمت و سوي نرخ هاي آينده را ترسيم خواهد کرد. نگراني هاي سياسي از رويکردهاي پيش روي آمريکا و تاثير آن بر بسياري از واقعيت هاي اقتصادي، بدبيني نسبت به بهبود بازارهاي جهاني، عمق رکود و ضعف نقدينگي، تلاش بسياري از فعالان بازار براي نقدکردن دارايي هاي خود و در نهايت برخي مشکلات بانکي موجب شده است فضاي چنداني براي خودنمايي فعاليت ها در اين بازار باقي نماند.

نگاهي به رفتارهاي قيمتي پيشين و جهش هاي رشد نرخ در ماه هاي اخير نشان مي دهد که يکي از موتورهاي محرک قيمتي در بازار فولاد نوسان قيمت دلار در بازار آزاد بوده که به کمک آن، انرژي و دقيق تر هيجاني نسبي به بازار وارد شده و به رشد قيمت ها منجر شده است. اين در حالي است که هنوز بازار دلار با ثباتي نسبي همراه بوده هرچند که در روزهاي اخير شواهدي از کاهش قيمت دلار نيز در بازار داخلي مشاهده شده است که اين وضعيت نيز تاکنون به ضرر قيمت ها در بازار فولاد تمام شده است. در اين راستا شواهد حاکي است شايد در کوتاه مدت شاهد جهش قيمت دلار نباشيم؛ ولي با نزديکي به روزهاي پاياني سال و ورود تقاضاي فصلي به بازار ارز امکان رشد قيمت ها چندان هم دور از ذهن نيست. اين در حالي است که در همين دوران نيز امکان رشد تقاضاي موثر در بازار فولاد را نيز مي توان در نظر گرفت که خود سيگنالي حمايتي از اين بازار محسوب مي شود.

از طرف ديگر مشکلات آب و هوايي و دشواري هاي حمل و نقل جاده اي و سرماي هوا، روزهاي سخت در بازار شمش و قراضه، نگراني از کاهش بيشتر قيمت ها، ضعف تقاضاي موثر و محدوديت هاي نقدينگي در روزهاي پاياني سال در کنار تلاش بانک ها براي جذب منابع بيشتر خود به مشکلات در بازار فولاد دامن زده و مي تواند به نگراني هاي موجود حتي عمق بيشتري ببخشد. با توجه به تمام اين موارد و مخصوصا ضعف تقاضاي موثر بايد نگراني اصلي را در دو نکته اصلي برشمرد: يکي ضعف تقاضاي موثر و مشکلات نقدينگي و تامين مالي و ديگري نگراني از دورنماي کاهشي قيمت ها در بازار فولاد. قيمت هاي فعلي کمتر از حدي است که بتوان با ساز و کارهاي رايج در بازار به ثبات رسيده و بدنه غالب بازار فولاد، هم اکنون در شرايط سختي قرار گرفته اند. بنابراين تلاش خواهند کرد تا در ابتدا از مشکلات خود خلاص شده و شايد نقد کردن دارايي ها به دلايل مختلف را بتوان يکي از واقعيت هاي تاثيرگذار بر اين بازار به شمار آورد. متاسفانه هدف قيمتي مشخصي در شرايط فعلي پيش روي فعالان بازار ترسيم نشده تا جايي که هيچ کس به درستي نمي داند که قرار است قيمت پاياني و دقيق تر، کف قيمتي در بازار فولاد به چه رقمي ميل کند. همين ويژگي موجب خواهد شد تا کاهش نرخ ها به صورت گام به گام يا پله به پله باز هم ادامه يافته تا جايي که به سادگي نرخ ها در بازار ميلگرد از پايه 1500 تومان به پايه 1400 تومان کاهش يافته و در صورت ادامه اين شرايط ممکن است پايه 1400 توماني نيز به سادگي شکسته شود، هرچند که اين تنها يک احتمال است. در روزهاي اخير شاهد بوديم که قيمت ها در بازار فولاد آن هم از سوي برخي از توليدکنندگان و عرضه کنندگان برتر در برخي روزها 10 تومان و حتي بيشتر کاهش يافت که همين موضوع نگراني ها را افزايش خواهد داد. در صورت ادامه اين شرايط هيچ تضميني وجود نخواهد داشت که تا پايان هفته پيش رو کف قيمتي 1400 توماني هم شکسته نشود. موارد فوق را بايد جدي گرفت؛ زيرا هم اکنون بازار فولاد به سمتي پيش رفته است که شايد نقطه بازگشت آن در کوتاه مدت محقق نشده و در صورت عدم مداخله برخي افراد و شرکت هاي بزرگ و عرضه کنندگان معتبر، اين روند نزولي باز هم ادامه خواهد داشت.

با توجه به موارد فوق بايد مجددا به نقش هدايت گر برخي از فعالان برجسته بازار توجه کرد؛ زيرا قيمت هاي کاهشي فعلي در صورت رهاشدن، باز هم به افت خود ادامه داده و کف هاي قيمتي رواني و فني موجود در بازار فولاد را يکي پس از ديگري فرو مي ريزد. به نظر مي رسد زمان آن فرارسيده است تا با حمايت از قيمت ها در کنار به کار گيري منابع مالي از سوي فعالان برجسته بازار، به فکر مديريت قيمت ها باشيم؛ هرچند که تا ورود تقاضاي موثر به اين بازار در روزهاي پاياني سال، زمان بسياري باقي نمانده است. به منظور حمايت از بازار مي توان دو رويکرد اجرايي مشخص را در نظر گرفت؛ يکي تعيين کف قيمتي مشخص به منظور حمايت از بازار تا با نزديک شدن به نرخ هايي معين، بازار و بدنه عرضه کنندگان اصلي و برجسته آن، به حمايت از بازار برخيزند و ديگري برقراري مجدد جلسات پيشين که ذات برگزاري چنين نشست هايي خود سيگنالي مهم و موثر را به بازار ارائه خواهد کرد که بدنه تصميم سازي در بازار فولاد همبستگي پيشين خود را حفظ کرده و مي تواند با ارائه سيگنال هايي دقيق، درست و منطقي از اين بازار در مواقع بحراني حمايت کند. در نهايت بايد گفت اميدواري به بهبود قيمت ها در بازارهاي جهاني، ورود تقاضاي فصلي به بازار ارز و فولاد، تحرک بخش بزرگ تري از بازار و البته نزديکي به انتخابات مي تواند به تغييراتي پر اهميت در بازار فولاد منجر شود.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا