در نشستی مشترک مورد بررسی قرار گرفت؛

فصل جدید همکاری های بورس کالا و صنعت فولاد

فصل جدید همکاری های بورس کالا و صنعت فولاد

در جلسه مشترک اعضای هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و مدیرعامل و معاونان بورس کالای ایران به گسترش همکاری های این دو سازمان پرداخته و بر استفاده از ظرفیت های بورس کالا جهت رفع مشکلات فولادسازان کشور تاکید شد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» به نقل از چیلان، نشست مشترک اعضای هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با مدیران ارشد شرکت بورس کالای ایران با حضور حمیدرضا طاهری زاده نایب رئیس هیئت مدیره، احمد خوروش عضو هیئت مدیره، سید رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن و وحید یعقوبی مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و همچنین حامد سلطانی نژاد مدیرعامل، علی پناهی معاون عملیات و نظارت، عباس یعقوبی، مدیر عملیات بر بازار و سید جواد جهرمی، مدیر نظارت بر بازار بورس کالای ایران برگزار شد.

حمیدرضا طاهری زاده در ابتدای این نشست، فعالیت های جدید انجمن را تشریح کرد و گفت: با توجه به افزایش تعداد اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و با تصمیم هیئت مدیره و مجمع عمومی دسته بندی هایی بین تولیدکنندگان صورت گرفت تا اعضای این انجمن بتوانند در رسته های مختلف به بحث و تبادل آرا بپردازند.

نایب رئیس انجمن در خصوص دستاوردهای نشست های هم اندیشی در انجمن توضیح داد: با بررسی های کارشناسی که صورت گرفت، تولیدکنندگان فولاد عضو انجمن در رسته های پنج گانه ذوب و ریخته گری، گندله و آهن اسفنجی، نورد مقاطع طویل، نورد مقاطع تخت و شرکت‌های بزرگ تقسیم شدند و با توجه به محصولات تولیدی به هم اندیشی و تبادل نظر می پردازند. تولیدکنندگان رسته های مختلف در این جلسات از سراسر کشور گردهم می آیند و فلسفه اصلی این نشست ها جلوگیری از شکل گیری رقابت منفی بین تولیدکنندگان کشور و ایجاد ثبات در بازار است.

وی در ادامه گفت: یکی از گام های مثبت انجمن در جلسات هم‌ اندیشی تلاش برای جلوگیری از ورود محصولات بی کیفیت به بازار بوده و طی جلسات متعدد تصمیم به رتبه بندی شرکت های تولیدکننده گرفته شد. در همین رابطه نیز مقرر شد تا با مشارکت سازمان ملی استاندارد، محصولات تولید شده توسط واحدها از لحاظ کیفی رتبه‌بندی شوند تا براساس این مکانیزم از شکاف قیمت بی دلیل در بازار جلوگیری کنیم.

طاهری زاده در پایان با اعلام اینکه در جلسات هم اندیشی مشکلات تولیدکنندگان به طور هفتگی رصد شده و راهکارها نیز اعلام می شود، گفت: اخیرا در خصوص قیمت گذاری برخی محصولات فولادی عرضه شده در بورس کالا به‌ عنوان یکی از عمده مسائل اعضای انجمن یاد می شود و بسیاری از اعضا نیز خواستار حل این موضوعات هستند.

احمد خوروش از اعضای هیئت مدیره انجمن نیز با اعلام اینکه هدف این جلسه نزدیکی و تعامل بیشتر بین انجمن و بورس کالا است، گفت: باید برای حضور بیشتر اعضا در بورس کالا تلاش کرد و شرایط را برای عرضه محصولات فولادسازان در بورس کالا مهیا کرد.

خوروش ادامه داد: گرچه در دیدارهای قبلی مقرر شد نشست های دوره‌ای بین انجمن و بورس کالا برگزار شود ولی به دلیل برخی مسائل، این مهم به منصه ظهور نرسید و چه خوب خواهد بود که چنین نشست‌های تخصصی بین این دو نهاد به طور مداوم برگزار شود تا شاهد بهبود وضعیت بازار باشیم.

این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه اظهار داشت: با توجه به وضعیت خاص بازار و صنعت فولاد کشور، رسته های تخصصی در انجمن تشکیل شد تا مشکلات و موانع تولیدکنندگان در حیطه های مشخص و مختص به هر واحد مورد تحلیل و بحث قرار بگیرد؛ قطعا چنین سیستمی نتایج بهتری نیز در پی خواهد داشت که با تعامل حداکثری اعضا در این جلسات نیز شاهد این ادعاست.

بورس کالا مرجعی شفاف برای قیمت های فولاد

وی خاطرنشان کرد: با پیشرفت روز افزون نتایج این نشست‌ها، نیاز به همکاری با سازمان‌های مرجعی همچون سازمان استاندارد و بورس کالا بیشتر نمایان شد و همراهی این نهادها برای بهبود شرایط صنعت فولاد کشور و رسیدن به اهداف یاد شده الزامی خواهد بود.

خوروش در ادامه با اعلام اینکه بورس کالا به عنوان نهادی که توانایی تنظیم بازار را دارد، گفت: برای تثبیت شرایط و تنظیم عرضه و تقاضا در بازار فولاد کشور، باید تعامل بیشتری با بورس کالا به عنوان نهادی مرجع داشته باشیم. چنانکه قبلا این رابطه وجود داشته ولی با توجه به نیاز مرجعی برای شفاف ساختن نرخ محصولات فولادی و جلوگیری از شکل گیری بازار چند قیمتی، در شرایط کنونی این همکاری الزام بیشتری دارد. چرا که عدم شفافیت در قیمت ها باعث ایجاد تشویش در بازار خواهد شد.

هم اندیشی برای جلوگیری از بازار چند قیمتی

سید رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز در این نشست اظهار داشت: انتظار ما این است که بورس کالا شرایط عرضه کننده را رصد کند و با نگاه کارشناسانه و با توجه به شرایط روز در بورس کشف قیمت صورت گیرد، چرا که باید از چند قیمتی شدن در بازار جلوگیری شود و در عین حال رقابت برای همه تولیدکنندگان در شرایط برابر و عادلانه وجود داشته باشد.

دبیر انجمن در ادامه خاطر نشان کرد: در همین خصوص پیشنهاد ما این است که در شورای تعیین قیمت‌های پایه در بورس کالا، نماینده ای از انجمن حضور پیدا کند تا روند قیمت‌گذاری دچار اشتباه نشود تا مبادا اعتماد مشتریان و فعالان بازار را از دست بدهد.

ابزارهای بورس کالا در خدمت ارتقا صنعت فولاد

مدیرعامل بورس کالای ایران نیز با اعلام خرسندی از تشکیل جلسات هم اندیشی انجمن و اهمیت چنین جلساتی گفت: بورس کالا آمادگی دارد تا با حضور و استنتاج نتایج این جلسات به بهبود شرایط بازار فولاد کشور کمک کند. همچنین بورس کالا آمادگی میزبانی و حضور در جلسات هم اندیشی را دارد و می تواند به تبادل نظر با فولادسازان کشور بپردازد و مسائل و مشکلات تولیدکنندگان را با ابزارهایی که در اختیار دارد، مرتفع کند.

سلطانی نژاد در این رابطه گفت: می توان از جلسات هم اندیشی بین رسته های مختلف انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به عنوان رگولاتوری بازار استناد کرد و قطعا موضوعات مطرح شده و تصمیمات اخذ شده در این جلسات، مبنای تصمیمات آتی شوراها و کمیته های بورس کالا قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل بورس کالای ایران در پایان خاطرنشان کرد: ابزارهایی مثل سلف موازی یا گواهی سپرده، می تواند برای تولیدکنندگان انتخاب های مناسبی تلقی گردد تا شرایط خود را بهبود دهند. اما همه اینها منوط به این است که فولادسازان بخش خصوصی نیز مانند سایرین به طور مداوم و مستمر به عرضه محصولات خود در بورس کالا بپردازند.  

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا