معاون رئیس جمهور آفریقای جنوبی:

هواپیمای اقتصاد ایران در حال بلند شدن است

هواپیمای اقتصاد ایران در حال بلند شدن است

معاون رییس جمهوری آفریقای جنوبی با بیان اینکه اقتصاد ایران مانند هواپیمای در حال بلند شدن از باند است زیرا از زیر تحریم‌های فلج‌کننده خارج شده و به زودی به شکوفایی می رسد ‏گفت: ما آماده برقراری روابط تجاری و سرمایه گذاری‌های دائمی در ایران هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم‏‏‏‏‏ رامافوزا در نشست همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و آفریقای جنوبی با بیان این مطلب اظهار کرد: ما درجریان مذاکرات هسته‌ای ایران هستیم و پیروزی ایران در این مذاکرات مقابل آمریکا را تبریک می گوییم. آفریقای جنوبی با گسترش همکاری‌های خود قصد دارد این موفقیت ایران را کامل کند.

وی با اشاره به اینکه تمامی کشورهای دنیا برای ورود به قاره آفریقا از کشور آفریقای جنوبی استفاده می‌کنند ادامه داد: ایرانی‌ها این فرصت را دارند تا با گسترش همکاری و سرمایه‌گذاری متقابل در آفریقا زمینه گسترش همکاری‌های اقتصادی خود را با کشورهای قاره آفریقا افزایش دهند.

رامافوزا با بیان اینکه آفریقای جنوبی با چالش‌های متعددی همچون بیکاری و تولید پایین مواجه است، اظهار داشت:  ما دولتی جدی هستیم که با دشواری‌های موجود در کشورمان مقابله می کنیم و تلاش می‌کنیم گذشته دهشناک خود را با توسعه روزافزون اقتصادی پشت سر بگذاریم.

وی گفت: ایران و آفریقای جنوبی سابقه همکاری‌های تجاری و اقتصادی فراوانی با یکدیگر دارند اما متاسفانه به دلیل تحریم‌های ظالمانه اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد، سطح همکاری‌ها کاهش یافت اما امروز با توجه به توافق هسته‌ای، دیگر مانعی بر سر گسترش همکاری‌ها وجود ندارد و آفریقای جنوبی در حوزه‌های مختلف آماده همکاری است.

معاون رییس جمهوری آفریقای جنوبی زمینه‌های همکاری‌های این کشور با ایران را پتروشیمی، نفت و گاز، کشاورزی، محصولات شیمیایی، دارو، زیرساختی و زیربنایی، خدمات مالی و بانکی، هتلداری وگردشگری عنوان کرد و گفت: ایران و آفریقای جنوبی باید صفحه جدیدی در روابط خود باز کنند.

وی با بیان اینکه آفریقای جنوبی حمایت‌های ایران از  این کشور را در زمان استقرار رژیم آپارتاید فراموش نکرده است، اظهار داشت: ما همواره روابط سیاسی خوبی با ایرانی‌ها داشته‌ایم و از برنامه هسته‌ای ایران، در مجامع بین‌المللی دفاع کرده‌ایم، امروز نیز مصمم به گسترش همکاری‌ها در بعد اقتصادی و تجاری هستیم و حضور هیاتی متشکل از مقامات عالی آفریقا و بازرگانان بزرگ این کشور نشانگر عزم جدی ما برای گسترش روابط با ایران است.

رامافوزا در ادامه تولید ناخالص داخلی آفریقای جنوبی (GDP) را 490 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: ما معتقدیم اقتصاد ایران به مانند هواپیمای در حال بلند شدن از باند است چرا که از زیر  تحریم‌های فلج‌کننده خارج شده است و به زودی به شکوفایی خواهد رسید.

وی افزود: ایران با داشتن 80 میلیون جمعیت و با تولید ناخالص داخلی 400 میلیارد دلاری، بزرگترین بازار منطقه محسوب می‌شود و فرصت‌های جدید، موقعیت اقتصادی ایران را بالاتر خواهد برد.

معاون رییس جمهوری آفریقای جنوبی ادامه داد: برداشته شدن تحریم‌ها، فرصت جدیدی برای همکاری دو جانبه و مشارکت‌های تجاری دو طرف ایجاد می‌کند. چرا که ایران هم اکنون در دروازه پیشرفت اقتصادی قرار گرفته است و ما هم همواره کنار ایران خواهیم بود.

وی با اشاره به سفر نلسون ماندلا رییس جمهوری فقید آفریقای جنوبی در سال 1999 میلادی به ایران اظهار داشت: از آن زمان تاکنون همکاری‌های دو  کشور در قالب کمیسیون‌های مشترک آغاز شده است و ما امیدواریم این روابط هر چه زودتر گسترش یابد.

نشست همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و آفریقای جنوبی روز یکشنبه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و معاون رییس‌جمهوری آفریقای جنوبی در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار ‌شد.

سخنرانی رییس سازمان توسعه تجارت ایران، رییس آفریقایی شورای مشترک ایران ـ آفریقای جنوبی، رایزن بازرگانی ایران در آفریقای جنوبی و مذاکرات شرکت‌های ایران و آفریقای جنوبی از دیگر برنامه‌های نشست همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و آفریقای جنوبی بود.

انتهای پیام//

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا