معدنی‌ها پیشتاز بازار سرمایه

معدنی‌ها پیشتاز بازار سرمایه

دنیای معدن - بازار سرمایه در هفته‌های اخیر روند رو به رشدی را طی می‌کند، به‌طوری‌که گروه معدن و فلزات اساسی در این بازار پیشرو دیگر صنایع بوده‌اند.

کارشناسان معتقدند، از آنجایی که قیمت مواد معدنی در داخل کشور از قیمت‌های جهانی تاثیر می‌گیرد، اما رشد قیمت سهام در این بازار به دلیل افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی اتفاق افتاده است، به طوری که با ادامه رشد قیمت‌های جهانی فلزات پایه، شاهد اقبال مجدد گروه‌های فلزی و معدنی و افزایش اعتمادها به این گروه بودیم.
با افزایش اعتمادها به گروه فلزی و معدنی و در ادامه رشد قیمت‌های جهانی معاملات مثبت این گروه بیشتر شد و در این میان نمادهای گروه روی از اقبال به مراتب بیشتری برخوردار بودند و نمادهای زنگان، کبافق، فاسمین و کروی وارد صف خرید شدند. این در حالی است که گروه‌های ساختمانی و سیمانی بیشتر منفی دنبال شدند.
در این میان نمادهای ثاباد، ثازن، ثعمرا، سکارون، سغرب، ثباغ و سقاین از اقبال بیشتری برخوردار بوده و اکثرا با صف خرید به کار خود پایان دادند.


افزایش قیمت‌های جهانی
در این باره مدیر سرمایه‌گذاری شرکت نوآوران مدیریت سبا معتقد است قیمت سهام شرکت‌های معدنی در هفته‌های اخیر با رشد روبه‌رو شده است.
امیرعباس کریم‌زاده با اشاره به اینکه قیمت جهانی سنگ‌آهن در جهان افزایش داشته، بیان کرد: در هفته‌های اخیر شرکت‌های فولادسازی چین با افزایش قیمت روبه‌رو شدند و درنتیجه قیمت بیلت نیز با افزایش قیمت مواجه شد. وی با اشاره به اینکه قیمت جهانی سنگ‌آهن و کنسانتره و گندله در داخل تابعی از قیمت شمش فولاد خوزستان است، اظهار کرد: قیمت شمش فولاد خوزستان نیز خود تابعی از قیمت شمش جهانی فولاد است. در حال حاضر قیمت شمش جهانی افزایش پیدا کرده و درنتیجه قیمت آن در داخل کشور نیز با افزایش روبه‌رو شده است.
کریم‌زاده در ادامه بیان کرد: افزایش قیمت‌های داخلی درواقع انعکاسی از افزایش قیمت جهانی است که به صورت غیرمستقیم روی قیمت‌های داخلی اثر می‌گذارد و موجب می‌شود قیمت سنگ‌آهنی‌ها در داخل نیز افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت مواد معدنی در داخل کشور موجب افزایش میزان درآمد این شرکت‌ها خواهد شد، اظهار کرد: هنگامی که درآمد شرکت‌ها افزایش یابد و در صورت‌ها و گزارش‌های مالی آنها پدیدار شود، این موضوع موجب خواهد شد سرمایه‌گذاران بیشتری به امید کسب سود بالاتر، به خریداری سهام این شرکت‌ها بپردازند.
کریم‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا رشد قیمت سهام شرکت‌های معدنی ادامه‌دار خواهد بود، بیان کرد: در حال حاضر شرکت‌های معدنی از وضعیت مناسبی در بازار سرمایه برخوردار هستند.
برای نمونه شرکت گل‌گهر رشد خالص داشته و درآمد شرکت به واسطه افزایش سرمایه نسبت به افزایش نیافتن سرمایه دو برابر شده و این موضوع نشان‌دهنده آن است که تحرکات خاصی با اجرای طرح‌های توسعه‌ای در شرکت‌های معدنی در حال اتفاق است. به همین دلیل با توجه به مولفه‌هایی که وجود دارد، انتظار تعدیل‌های مثبتی در شرکت‌های معدنی تا پایان سال وجود خواهد داشت و به نظر می‌رسد این رشد ادامه‌دار باشد.

 


کسب سود مناسب در میان‌مدت
مدیرعامل شرکت کارگزاری رضوی نیز معتقد است، در شرایط کنونی بازار سرمایه، شرکت‌های معدنی به دلیل افزایش قیمت سهام‌شان مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌اند.
کمال خانزاده با اشاره به اینکه سود شرکت‌های معدنی در بلندمدت و میان‌مدت مناسب خواهد بود، بیان کرد: در صورتی که سرمایه‌گذاران با دید بلندمدت به بازار سرمایه نگاه کرده و سهام شرکت‌های معدنی را خریداری کنند، می‌توانند تا پایان سال، سودی بالاتر از نرخ بانکی کسب کنند.
وی به افزایش قیمت مواد معدنی در جهان اشاره کرد و گفت: شرکت‌های معدنی به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی با رشد مواجه شده‌اند و شرایط فروش این شرکت‌ها نسبت به گذشته و بعد از اجرای برجام در حال بهتر شدن است.
خانزاده به پیش‌بینی درآمدی شرکت‌های معدنی پرداخت و افزود: از سوی دیگر نرخ سودی که این شرکت‌ها دریافت می‌کردند هزینه بالایی داشت اما اکنون وضعیت این شرکت‌ها به دلیل افزایش نرخ‌های جهانی و سرب و روی بهتر شده و پیش‌بینی می‌شود قیمت جهانی سنگ‌آهن، مس و سایر محصولات فلزی نیز در ۶ ماه آینده با افزایش مواجه شود.


جذابیت قیمتی
وی با اشاره به اینکه شرکت‌های معدنی به دلیل قیمت‌های پایینی که دارند از جذابیت زیادی برخوردار هستند، بیان کرد: دلیل دیگر افزایش قیمت سهام شرکت‌های معدنی این است که ارزش سهام این شرکت‌ها در ۳ سال گذشته یک سوم شده و از ارزش واقعی آنها بسیار کاسته شده از این‌رو درحال‌حاضر تنها شرکت‌هایی که در این شرایط می‌توانند جذابیت داشته باشند و پول‌های جدید را به خود جذب کند، شرکت‌های معدنی هستند.
مدیرعامل کارگزاری رضوی دیگر صنایع فعال در بازار سرمایه را چندان جذاب ندانست و اظهار کرد: این در حالی است که سایر صنایع ابهامات خاص خود را دارند به طوری که شرکت‌های پتروشیمی به دلیل افزایش نرخ خوراک و قیمت‌گذاری که از سوی وزارت نفت می‌شود و بانک‌ها نیز به دلیل مشکلات صنعت بانکداری دارای ابهام هستند بنابراین تنها صنعت جذاب برای ورود پول جدید، معدنی‌ها با دید بلندمدت هستند به طوری که سایر صنایع هم متناسب با آن به‌طور قطع روند خوبی خواهند داشت.
وی اضافه کرد: از این رو اگر قیمت‌های جهانی اندکی رشد کند این صنعت با دید میان‌مدت و بلندمدت می‌تواند بازدهی خوبی برای سرمایه‌گذاران داشته باشد و تا آخر امسال بازدهی بالاتر از نرخ بانکی و بالای ۲۰ درصدی کسب کند زیرا قیمت سهام این شرکت‌ها با افت زیادی مواجه شده و از ارزش ذاتی خود فاصله گرفته است.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا