پرویزیان در نشست اتاق ایران عنوان کرد:

تشویق و ترغیب بنگاه های بزرگ برای تأمین مالی از طریق بازار سرمایه

تشویق و ترغیب بنگاه های بزرگ برای تأمین مالی از طریق بازار سرمایه

در دولت جدید تصمیماتی برای حوزه بازار پول و سرمایه گرفته شد که تفاوت هایی نسبت به دوره پیش از خود دارد. از جمله مهمترین تصمیم در دولت جدید تشویق و هدایت بنگاه های بزرگ مالی به بهره بردن از بازار سرمایه به جای هجوم به بازار پول است و همچنین تشویق هلدینگ ها به تشکیل سرمایه از طریق بازار سرمایه است.

 

نشست کارشناسی بررسی مشکلات بازار سرمایه ایران امروز شانزدهم بهمن ماه 95 در محل اتاق بازرگانی ایران با حضور دکتر شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و به همت کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران در راستای اجرای "قانون حمایت از تولید و رفع موانع تولید رقابت پذیر" برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، در این نشست رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، دکتر حسن امیری معاونت نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و واوراق بهادار، مسعود گل شیرازی مسوول عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران، کوروش پرویزیان رییس کانون بانکها و موسسات اعتباری خصوص و همچنین امیر هامونی مدیر عامل فرابورس ایران و حسن قالیباف مدیر عامل شرکت بورس تهران و جمعی از کارشناسان، فعالان و خبرنگاران بازار سرمایه برگزار شد.

کوروش پرویزیان رییس کانون بانکها و موسسات اعتباری خصوصی در ابتدای این نشست با اشاره به پیشینه فعالیت های کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران در خصوص بازار سرمایه گفت: طی چند سال گذشته این کمیسیون چند نشست تخصصی با اهالی بازار سرمایه از جمله رییس پیشین سازمان بورس برگزار کرده است.  امید می رود با برگزاری چنین نشست های تخصصی بازار سرمایه همچون سنوات گذشته پویا به فعالیت خود ادامه دهد.

وی ادامه داد: در دولت جدید تصمیماتی برای حوزه بازار پول و سرمایه گرفته شد که تفاوت هایی نسبت به دوره پیش از خود دارد. از جمله مهمترین تصمیم در دولت جدید تشویق و هدایت بنگاه های بزرگ مالی به بهره بردن از بازار سرمایه به جای هجوم به بازار پول است و همچنین تشویق هلدینگ ها به تشکیل سرمایه از طریق بازار سرمایه است.

این مقام مسوول اظهار داشت: اکنون حدود 90 درصد تامین مالی برای بنگاه های مالی از طریق بازار پول انجام می شود که این موضوع باید با توجه به سیاست های دولت از بازار پول به سمت بازار سرمایه تغییر داده شود. به بیانی دیگر تغییرات در بازار پول و سرمایه در دوره اخیر انجام شده تا تامین مالی به بازار سرمایه ارجاع داده شود و بازار پول تبدیل به بازاری کوتاه مدت شود.

پرویزیان با اشاره به تغییرات در حوزه سیاست های نظارتی در بازار پول و سرمایه بیان کرد: مهمترین تغییراتی که در این حوزه داشته ایم اساسنامه یکسان و الگوی واحد برای بانک ها بود که توسط بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار ابلاغ شد و بانکها موظف به پذیرش آن شدند.

وی گزارش ذخایر قانونی و تغییرات اعمال شده در سرفصل های حسابهای بانکی را یکی از مهمترین سیاست های نظارتی بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار در حوزه نظام بانکی و سرمایه ای دانست.

به گفته رییس کانون بانکها و موسسات اعتباری خصوصی، پس از سیاست های نظارتی، موضوع استانداردهای گزارش گری مالی مورد توجه قرار گرفت به این معنا که حرکت از استانداردهای گزارش گری ملی به سمت استانداردهای گزارش گری بین المللی مورد توجه قرار گرفت.

در ادامه این نشست مسعود گل شیرازی عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران به طرح مساله ای در موضوع اوراق بدهی دولت و جبران کمبود نقدینگی آن از طریق بازار سرمایه پرداخت.

این مقام مسوول با نگاهی بر ارزش و حجم معاملات در بورس اوراق بهادار تهران و همچنین فرابورس از سال 92 تا اکنون اظهار داشت: آمارها نشان می دهد ارزش معاملات در فرابورس طی این سالها از رشد برخوردار بوده است. همچنین در بورس تهران نیز ارزش معاملات رشد 800 درصدی را نشان می دهد البته در افزایش این ارزش معاملات بازار اوراق بدهی نقش چشمگیری داشته است.  
در بخش دیگری از این نشست، مدیر عامل شرکت فرابورس ایران، امیر هامونی با اشاره به 20 هزار میلیارد تومانی که در فرابورس وجود دارد، اظهار داشت: از این مبلغ 12 هزار میلیارد تومان اوراق شرکت هاست و 8 هزار میلیارد تومان دیگر اوراق دولتی و شهرداری است.
وی 84 درصد بازار سهام فرابورس را متعلق به 6 صنعت از 37 صنعت ثبت شده در فرابورس خواند و گفت: عمده سهامی که در فرابورس وجود دارد متعلق به صنایعی همچون پتروشیمی، فلزات اساسی، پالایشگاهی، نیروگاه‌ها و بانک هاست.
 این مقام مسوول با اشاره به رشد 17 درصدی ارزش معاملات در بازار فرابورس نسبت به سال گذشته، عنوان کرد: ارزش معاملات از 29 هزار میلیارد تومان در سال گذشته به 34 هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی ادامه داد: ارزش حجم معاملات در مدت مشابه در سال گذشته رشد 123 درصدی داشته و به رقم 2 هزار و 800 میلیارد تومان رسیده است.  همچنین در بازار دوم فرابورس، ارزش معاملات از رشد 34 درصدی برخوردار بوده و به عدد 7 هزار و 400 میلیارد تومان رسید.
 
مدیر عامل فرابورس،  درخصوص بازار سوم که به بازار عمده و بلوک هم معروف است، گفت: در بازار سوم فرابورس،  که مربوط به عرضه های بلوکی سازمان خصوصی سازی است، عدم رشد در داده های آماری،  نشان از عدم توفیق در خصوصی سازی دارد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا