خیز مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی برای فرآوری عناصر نادر خاکی در ۲ حوزه جدید

خیز مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی برای فرآوری عناصر نادر خاکی در ۲ حوزه جدید

گروه معادن - سرپرست مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران از خیز این مرکز برای فرآوری عناصر نادر خاکی منطبق بر دستاوردهای جدید اکتشافی طرح عناصر نادر در حوزه های سنگان و ایران مرکزی خبر داد.

به گزارش ماین نیوز، غلامرضا ملاطاهری با بیان این مطلب اظهار داشت: ایمیدرو با توجه به نیاز روز افزون به عناصر نادر خاکی در صنایع کشور،‌ در سال 93 طرح عناصر نادر خاکی را به طور جدی به اجرا گذاشت و در سال 94، پروژه فرآوری عناصر نادر خاکی را در منطقه ایران مرکزی به دلیل وجود ذخایر مناسب این عناصر، در مقیاس آزمایشگاهی آغاز کرد.

وی ادامه داد: این مرکز با بهره گیری از نیروی انسانی متخصص و امکانات و تجهیزات پیشرفته، دستیابی به دانش فنی فرآوری عناصر نادر خاکی را در دستور کار قرار داد که نتیجه آن، دستیابی به شمش میش میتال (حاوی 4 عنصر نادر خاکی شامل سریم، لانتانیوم، نئودینیوم و ایتریم) بود که در اسفند 94 با حضور رئیس هیات عامل ایمیدرو و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی رونمایی شد.
سرپرست مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران با اشاره به فعالیت های توسعه ای این مرکز در حوزه عناصر نادر خاکی تصریح کرد: طرح انجام تست های نیمه صنعتی برای استحصال کادمیوم و روی از فیلتر کیک های موجود در کشور و شناسایی و امکان سنجی فنی استحصال تیتانیوم و عناصر نادر خاکی از گِل قرمز کارخانه بوکسیت جاجرم در مقیاس آزمایشگاهی، از جمله برنامه های پیش روی این مرکز است.

ملاطاهری به فعالیت های در حال اجرای مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران اشاره کرد و گفت: توسعه فناوری واحدهای سیار فرآوری در معادن کوچک به روش فلوتاسیون،‌ انجام آزمایشات شیمی، کانی شناسی و فرآوری نمونه های اکتشافی و نیز طراحی و ساخت تیکنرهای خمیری در مقیاس بنچ و پایلوت، از جمله فعالیت های در حال اجرای این مرکز است.

وی ادامه داد: ارزیابی زیست محیطی استفاده از گزنتات ها در فرآیند فلوتاسیون کانی های معدنی و مطالعات فرآوری نمونه های اکسیدی سرب و روی مجتمع مهدی آباد و همچنین، مطالعات فرآوری قیر طبیعی استان کرمانشاه، از دیگر فعالیت های در حال اجرای مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران است.

سرپرست مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران با بیان اینکه طی سال جاری 3 تفاهم نامه با شرکت های خارجی برای توسعه همکاری های علمی و تحقیقاتی انجام شده،‌ گفت: امضای تفاهم نامه همکاری با شرکت مینتک آفریقای جنوبی، امضای تفاهم نامه همکاری با سازمان زمین شناسی فنلاند و امضای تفاهم نامه همکاری با موسسه تحقیقاتی BGRIMM چین صورت گرفت و فرصت همکاری های بین المللی را برای این مرکز فراهم ساخت.

وی ادامه داد: در سال 95 نیز اقدامات مهم دیگری نظیر مطالعه آلاینده های زیست محیطی و تهیه بانک اطلاعاتی و نرم افزار محیط زیست، انجام تحقیقات و خدمات فرآوری و آنالیز آزمایشگاهی طلای زرشوران و نیز آنالیز بیش از ٧٠ هزار نمونه به انجام رسید.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا