بیمه‌هایی که به کمک معدنی‌ها می‌آیند

بیمه‌هایی که به کمک معدنی‌ها می‌آیند

گروه معادن - آغاز به کار میز صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی بهانه‌ای شد تا نگاهی به انواع این بیمه‌نامه‌ها بیاندازیم. بی‌تردید حمایت این صندوق از فعالیت‌های معدنی در کنار کاهش ریسک‌های موجود می‌تواند بر انگیزه افراد برای ورود به بخش معدن بیفزاید.

به گزارش ماین نیوز، حال این صندوق با ایجاد میزی در سازمان نظام مهندسی معدن استان‌ها، در راستای تمرکززدایی، ارائه تسهیلات و بیمه‌نامه‌های معدنی را آسان کرده است.

اعطای ۴۰میلیارد تومان تسهیلات به معدن
مدیرعامل این صندوق با اشاره به فعالیت‌های صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی اینگونه بیان می‌کند، سرمایه صندوق از سال ۸۱ که تاسیس شد تا دی سال گذشته تنها ۱۰میلیارد تومان بود در نتیجه با این میزان سرمایه تنها می‌توانست تا سقف ۷۰میلیارد تومان بیمه‌نامه صادرکند. در دی ۹۴، ۷۵میلیارد تومان از طریق منابعی که به حساب ذخیره ارزی بازگشته بود به صندوق اختصاص داده شد. همچنین ایمیدرو از منابع که در سال‌های گذشته به صندوق تزریق کرده بود، ۲۵میلیارد تومان به صندوق داد تا سرمایه نهایی به ۱۱۰میلیارد تومان برسد. محمدرضا عربی مزرعه شاهی می‌گوید. خوشبختانه ما در بین ۴صندوق که ۷۵میلیارد تومان از سوی حساب ذخیره ارزی به آنها تعلق گرفت، توانستیم این سرمایه را ثبت کنیم. عربی مزرعه شاهی افزود: در ۶ماه نخست سال ۹۵، میزان صدور بیمه‌نامه‌های معدنی کاهش یافت. این موضوع چند دلیل را در دل خود جای داده که به آن اشاره می‌کنم. در سال گذشته بانک ملت اعطای وام به مشتریان صندوق را محدود کرد. به گفته وی، در یک‌سال گذشته حدود ۳۰ تا ۴۰میلیارد تومان تسهیلات به بخش معدن اعطا شد.

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی معتقد است، کاهش قیمت مواد معدنی توانست انگیزه کار در بخش معدن و اکتشاف را کاهش دهد به همین دلیل میزان درخواست از صندوق با کاهش همراه شده است. وی با اشاره به چشم‌انداز صندوق تصریح کرد: چشم‌انداز ما این است که مدیریت هوشمند منابع مالی و ریسک سرمایه‌گذاری در زنجیره ارزش فعالیت‌های معدنی را انجام دهیم. همچنین از دیگر اهداف صندوق این است که تا ۱۴۰۴، کسب‌وکار خود را به بیمه‌نامه‌های ارزی منتقل کنیم تا مورد قبول فروشندگان خارجی تجهیزات معدنی قرار گیرد. صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی در راستای خدمات‌رسانی و قبول ریسک سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف، بهره‌برداری و کانه‌آرایی، انواع بیمه‌نامه‌ها را صادر می‌کند. جالب است بدانید، انواع بیمه‌نامه‌های این صندوق شامل بیمه‌نامه سرمایه‌گذاری اکتشاف، بیمه نامه سرمایه‌گذاری بهره‌برداری از معادن، بیمه‌نامه سرمایه‌گذاری کانه‌آرایی و فرآوری مواد معدنی، بیمه‌نامه دوران بهره‌برداری معادن (کاهش قیمت، توقف موقت)، بیمه‌نامه کانه‌آرایی و فرآوری مواد معدنی(کاهش قیمت، توقف موقت)، بیمه‌نامه اعتباری اکتشاف (در مراحل تفصیلی) بیمه‌نامه اعتباری بهره‌برداری و بیمه نامه اعتبار کانه‌آرایی و فرآوری مواد معدنی می‌شود. بی‌تردید استفاده از این بیمه‌نامه‌ها می‌تواند در کاهش ریسک فعالیت‌های معدنی تاثیرگذار باشد. با توجه به اهمیت این موضوع نگاهی کوتاه به هریک از این بیمه‌ها خواهیم داشت.

بیمه سرمایه‌گذاری اکتشاف
این نوع بیمه‌نامه برای پوشش بیمه‌ای عملیات اکتشافی از زمان اخذ پروانه اکتشاف (پی جویی) تا پایان عملیات ماده معدنی (صدور گواهینامه کشف) و همچنین اکتشاف تکمیلی است. اینگونه بیمه‌نامه‌ها به طور مرحله‌ای صادر می‌شود و صدور هر مرحله منوط به حصول نتایج مثبت مرحله قبل است. مدت زمان صدور بیمه‌نامه سرمایه‌گذاری اکتشاف برای هر مرحله بستگی به مدت زمان مورد نیاز برای اکتشاف آن مرحله دارد. برای صدور بیمه‌نامه، ابتدا از محدوده اکتشافی مورد نظر ازسوی کارشناس‌های صندوق بازدید به عمل آمده و گزارش جامع کارشناسی حاوی برنامه اکتشافی تهیه شده و برای متقاضی و رونوشت آن برای سازمان صنایع و معادن استان مورد نظر ارسال می‌شود.

بیمه سرمایه‌گذاری بهره‌برداری
بیمه‌نامه سرمایه‌گذاری بهره‌برداری، برای پوشش خطر توقف کامل و دائم عملیات معدنی در معدن مورد نظر صادر می‌شود و به طور معمول زمان آن یک‌ساله است. با صدور این بیمه‌نامه در صورت تحقق خطر موضوع بیمه‌نامه در زمان اعتبار بیمه نامه و در صورتی که با تحقق خطر مزبور، ادامه عملیات و امکان کار در معدن وجود نداشته باشد، بیمه‌گذار با دریافت حداکثر ۷۵درصد ارزش معدن نسبت به واگذاری پروانه بهره‌برداری و تاسیسات موجود در معدن اقدام می‌کند.

بیمه سرمایه‌گذاری کانه‌آرایی و فرآوری مواد معدنی
بیمه‌نامه سرمایه‌گذاری کانه‌آرایی و فرآوری مواد معدنی به منظور بهره‌برداری از واحد کانه‌آرایی و فرآوری مواد معدنی برای بهره‌برداری از واحد کانه‌آرایی و فرآوری مورد نظر صادر می‌شود و به طور معمول زمان آن یک‌ساله است. در صورت پوشش اینگونه بیمه‌نامه، هرگاه مشکلات و خطری پیش‌اید که امکان ادامه کار در واحد کانه‌آرایی و فرآوری وجود نداشته باشد بیمه‌گذار با دریافت ۷۵درصد ارزش واحد نسبت به واگذاری پروانه بهره‌برداری واحد به همراه تمام ماشین‌آلات و تاسیسات که مورد ارزیابی قرار گرفته است اقدام می‌کند.

بیمه دوران بهره‌برداری
بیمه‌نامه دوران بهره‌برداری برای جبران خسارت در دوره‌ای از بهره‌برداری معدن است، به گونه‌ای که هرگاه معدن در حال فعالیت باشد و به دلیل شرایط بازار، قیمت فروش ماده معدنی از قیمت تمام شده پایین‌تر برود، برای دوره فاصله زمانی بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار توافق می‌شود. در این دوره ضمن فعال بودن معدن خسارت ناشی از تفاوت بین قیمت تمام شده با قیمت فروش ماده معدنی در فاصله زمانی توافق شده با هماهنگی بیمه‌گر اعلام توقف فعالیت داده می‌شود و سپس خسارت ازسوی صندوق پرداخت می‌شود.

بیمه کانه‌آرایی و فرآوری مواد معدنی
بیمه‌نامه دوران بهره‌برداری برای جبران خسارت در دوره‌ای از بهره‌برداری واحد کانه‌آرایی و فرآوری است. به گونه‌ای که هرگاه واحد کانه‌آرایی و فرآوری در حال فعالیت باشد و به دلیل شرایط بازار، قیمت فروش ماده معدنی از قیمت تمام شده پایین‌تر برود، برای این دوره فاصله زمانی بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار توافق می‌شود، در این دوره ضمن فعال بودن واحد کانه‌آرایی و فرآوری خسارت ناشی از تفاوت بین قیمت تمام شده با قیمت فروش ماده معدنی در فاصله زمانی توافق شده با هماهنگی بیمه‌گر اعلام توقف عملیات داده می‌شود و سپس خسارت ازسوی صندوق پرداخت می‌شود.

بیمه اعتباری اکتشاف
بیمه‌نامه اعتباری اکتشاف برای پروانه اکتشاف‌هایی صادر می‌شود که واحد اکتشافی به مرحله‌ای رسیده باشد که بخشی از اکتشاف انجام شده دارای ارزش حق انتفاع شده باشد. برای این واحد اکتشافی، بیمه‌نامه اعتباری صادر می‌شود و مبلغ بیمه‌نامه به اندازه حق انتفاع ماده معدنی اکتشاف شده است.

بیمه اعتباری بهره‌برداری از معادن
با توجه به اینکه پروانه‌های بهره‌برداری معادن در قانون معادن به عنوان وثیقه پیش‌بینی شده و بانک‌های عامل، پروانه‌های یادشده را به عنوان وثیقه به سختی می‌پذیرند، صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی، بیمه‌نامه اعتباری بهره‌برداری از معادن را طراحی کرده تا پس از ارزیابی کارشناس‌های صندوق و تعیین حق انتفاع معدن به میزان حق انتفاع، بیمه‌نامه اعتباری صادر شود، سپس بیمه‌گذار، بیمه‌نامه یاد شده را به بانک عامل ارائه و تسهیلات وام بانکی مورد نظر را دریافت می‌کند.

بیمه اعتباری کانه‌آرایی و فرآوری
با توجه به اینکه پروانه‌های بهره‌برداری معادن که دارای واحد کانه‌آرایی یا فرآوری هستند در قانون معادن به عنوان وثیقه پیش‌بینی شده و بانک‌های عامل پروانه‌های یاد شده را به عنوان وثیقه به سختی می‌پذیرند، صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی، بیمه نامه اعتباری کانه‌آرایی و فرآوری را طراحی کرده و پس از ارزیابی کارشناسان صندوق و تعیین حق انتفاع، بیمه‌نامه اعتباری صادر می‌شود و بیمه‌گذار بیمه یادشده را به بانک عامل ارائه و تسهیلات وام بانکی مورد نظر را دریافت می‌کند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا