مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان:

بورس در روزهای پایانی سال متعادل و با ثبات خواهد بود

بورس در روزهای پایانی سال متعادل و با ثبات خواهد بود

از آنجا که طی یک ماه و نیم باقی مانده سیاست های کلان اقتصادی تغییر چندانی نخواهد کرد و همچنین به نظر می رسد اقتصاد کشور با شوک های شدید و جدی نیز روبرو نباشد، بورس از روندی متعادل و با ثبات برخوردار خواهد بود.


بازار سرمایه طی چند روز منتهی به پایان سال با سه موضوع فرعی بودجه، بازگشایی نماد های بانکی و رفتار نا متعارف ترامپ و مسئله اصلی نرخ بهره بانکی مواجه است و با در نظر گرفتن این عوامل می توان پیش بینی کرد طی 45 روز آینده از روندی ثابت و متعادل برخوردار باشد.

مصطفی صفاری، مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، ضمن بیان مطلب فوق عنوان کرد: رفتار نامتعارف ترامپ در عرصه سیاست بین الملل نگرانی هایی را در خصوص اقتصاد جهانی ایجاد کرده که البته تاثیر آن بر اقتصاد ملی ما بیشتر جنبه ذهنی دارد و در طولانی مدت این اثر ذهنی در اقتصاد ایران کم رنگ می شود. باید منتظر بود و دید سیاست های اجرایی کاخ سفید چه اثراتی بر اقتصاد جهانی می گذارد. قیمت نفت، قیمت طلا، نرخ ارز، محصولات پتروشیمی یا معدنی ها و فلزات اساسی ممکن است تحت تاثیر سیاست های ترامپ قرار گیرد و در صورت افزایش قیمت آنها، شاهد رشد بازار سرمایه خواهیم بود.

وی ادامه داد: موضوع دوم مسئله بودجه کشور است. بودجه طی روز های جاری در صحن علنی مطرح می شود. اگر بودجه از دید درآمدی دیده شود در کوتاه مدت شوک هایی به صنایع مختلف وارد می کند. رکود بازار در سال 92 از بودجه شروع شد و سیاست های درآمدی که مجلس در بودجه وارد کرد به شرکت های بورسی آسیب زد و برای همین باید صبر کنیم ببینم آیا مشابه سیاست های گذشته در بوجه 96 نیز هست یا خیر؟

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان با اشاره به بازگشایی نماد های بانکی گفت: سومین بحث، موضوع بازگشایی نمادهای بسته از جمله نماد های بانکی است. این نماد ها به دلیل توقف طولانی با رفتار های هیجانی سهامداران مواجه می شود و بازگشایی تدریجی آنها در روزهای پایانی سال روش مناسبی است.

مصطفی صفاری مهمترین عامل رشد و توسعه بازار سرمایه را تناسب نرخ بهره بانکی با نرخ تورم عنوان کرد و گفت: مهمترین و اصلی ترین عامل موثر بر اقتصاد و تولید ملی از جمله بازار سرمایه مسئله عدم تغییر نرخ بهره است و  همچنان در کانال 23 و 24 درصد حرکت می کند. این روند حرکت از بازار پول به بازار سرمایه را کند کرده و تا زمانی که این نرخ بهره منطقی نباشد نمی توان انتظار رشد و توسعه اقتصادی داشت.

وی با بیان اینکه سیاست های مالیاتی اعلام شده نیز یکی از عوامل موثر بر بازار سرمایه است و  ذکر این نکته که تقریبا همه شرکت ها باید در روزهای پایانی وضعیت مالی خود را مشخص و اعلام کنند و به نظر می رسد با تعدیل های مثبت بیش از 20 درصد همراه نشوند، ادامه داد: از آنجا که طی یک ماه و نیم باقی مانده سیاست های کلان اقتصادی تغییر چندانی نخواهد کرد و همچنین به نظر می رسد اقتصاد کشور با شوک های شدید و جدی نیز روبرو نباشد، بنابر این احتمالا بورس از روندی متعادل و با ثبات برخوردار خواهد بود.

در پایان مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان یادآور شد عوامل موثر بر رفتار بازار سرمایه در بهمن ماه زیاد بود اما انتظار می رود در اسفند شرایط مثبت تری داشته باشیم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا