بسته خبری 95.44:

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، در بسته خبری پیش‌رو، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت پرداخته است.

 

 

تناسب عرضه اوراق بدهی با ظرفیت های بازار سرمایه

در نشست مشترک مدیران ارشد سازمان بورس و اوراق بهادار با نمایندگان خانه ملت، در خصوص مسائلی همچون حقوق سهامداران، حمایت نمایندگان مجلس از بازار سرمایه، عملکرد مثبت سازمان طی یک سال گذشته و مشکلات بورس بحث و گفتگو شد و دکتر شاپور محمدی به ایراد سخن پرداخت. رییس سازمان بورس در ابتدای این جلسه، به نیازهای امروز بازار سرمایه کشور اشاره کرد و گفت: قانون در همه عرصه ها از جمله بازار سرمایه اولین رکن ثبات و توسعه است و تعامل مجلس و سازمان بورس در تدوین و تصویب قوانین مربوط به بازار سرمایه اولین گام اصلاح مشکلات است و ما مصمم هستیم با مجلس نهایت همکاری را داشته باشیم.

مشاهده کل خبر


نشست هم اندیشی اصلاح فرآیند انتشار پیش بینی سود شرکت ها

در راستای توسعه بازار سرمایه که همواره در دستور کار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار دارد، نشست "هم اندیشی بررسی مزایا و معایب الزام پیش‌بینی سود» به عنوان یکی از مسائل مهم بازار سرمایه با حضور دکتر محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، دکتر سعید فلاح پور، عضو هیات مدیره و رییس مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی، سید احمد عراقچی، عضو هیات مدیره و معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار، دکتر سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری، روح الله میرصانعی، دبیرکل کانون کارگزاران، دکتر محسن فاضلیان مدیر عامل تأمین سرمایه بانک مسکن، محمودرضا خواجه‌نصیری مدیرعامل تأمین سرمایۀ آرمان، دکتر حجت الله انصاری مدیر عامل سرمایه گذاری بهمن، دکتر احمد پویانفر مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه گذاری ارزش پرداز آریان و جمعی دیگر از کارشناسان و فعالین بازار سرمایه برگزار شد.

مشاهده کل خبر


کاهش اتکا به نظام بانکی به وسیله اوراق اجاره

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار یکی از محورهای اصلی فعالیت‌های چند سال اخیر در کشور را تلاش برای خروج از رکود اقتصادی دانست و گفت: برای نیل به رونق اقتصادی باید دو بخش واقعی و مالی اقتصاد به مثابه دو بالِ مهم، متناسب با هم حرکت کنند تا بتوانند نظام اقتصادی کشور را رو به جلو حرکت دهند. به گفته وی لازم است بخش‌های مالی کشور که شامل بانک، بیمه و بورس می‌شود، نقش خود را به گونه‌ای ایفا کنند که به افزایش تولید و به تبع آن بهره‌وریِ واحدهای اقتصادی منجر شوند. به گفته حسن امیری طی چند سال اخیر بازار سرمایه تلاش کرده انواع اوراق را طراحی و به شرکت‌های مختلف معرفی کند و یکی از آن‌ها اورق رهنی است که در سال گذشته رونمایی شد؛ این اوراق، تقویت بخش مسکن را به عنوان موتور محرکی برای بخش‌های مختلف اقتصادی کشور در پی دارد.

مشاهده کل خبر


اصول آیسکو با ضوابط و مقررات نهادهای مالی اسلامی بررسی شد

نشست دوم کارگروه "تدوین اصول بنیادین حاکم بر بازارهای سرمایه اسلامی" در شهر کوالالامپور مالزی با حضور نمایندگان بازارهای مالی اسلامی و همچنین نمایندگان هیأت خدمات مالی اسلامی، نمایندگان بانک توسعه اسلامی و صندوق بین المللی پول و مشاوران تدوین طرح برگزار شد. در این نشست که به منظور گفتگو و تبادل نظر در خصوص قوانین و مقررات اسلامی برگزار شد و جعفر جمالی، مشاور رییس سازمان و معاون حقوقی سازمان بورس نمایندگی ایران را برعهده داشت، اعضای کارگروه، نخست به بررسی مراحل پیشرفت پروژه و نقد گزارش ها پرداختند. سپس بندهای اصول آیسکو را با ضوابط خاص ابزارها و نهادهای مالی اسلامی و اقتضائات و مقررات ناظر بر بازارهای سرمایه اسلامی مقایسه و چگونگی پذیرش آن اصول را بررسی کردند.

مشاهده کل خبر


انجام معاملات الگوریتمی و پربسامد در بورس کالا

معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه ای به مدیرعامل بورس کالای ایران، انجام معاملات الگوریتمی و نیز معاملات پربسامد را بلامانع اعلام کرد؛ بر این اساس در راستای توسعه ابزارهای معاملاتی، گسترش ضریب نفوذ و تسهیل هرچه بیشتر معاملات در بورس کالای ایران، انجام معاملات الگوریتمی و نیز معاملات پربسامد بلامانع بوده و معامله گران بورس کالای ایران می توانند برای انجام معاملات از ابزارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات استفاده کنند.

مشاهده کل خبر


آزاد سازی سهام عدالت در قالب یونیت صندوق های قابل معامله در بورس

معاون وزیر اقتصاد و رییس سازمان خصوصی سازی درباره خروج تعاونی ها از گردانه سهام عدالت با توجه به لایحه جدید دولت برای آزادسازی سهام عدالت، به "سنا" گفت: اساسا شرکت های تعاونی سهام عدالت از ابتدا همان نقشی را داشتند که هم اکنون دارند و این نقش را در آینده هم خواهند داشت، به عبارتی این شرکت های تعاونی کمک حال دولت در شناسایی، ثبت نام، سازماندهی کردن و دریافت مدارک از مشمولین هستند. به گفته  میر علی اشرف عبدلله پوری حسینی، تمام تلاش سازمان خصوصی سازی این است که قبل از پایان سال، صورت حساب همه 49 میلیون نفر را به صورت اینترنتی در اختیارشان قرار بدهد تا از میزان سود واریزی و تعداد سهامی که در ازای آن سود قابل آزادسازی است، مطلع شوند.

مشاهده کل خبر


باید در انتظار رونق بیشتر بازار سرمایه باشیم/ آیین نامه اجرایی قانون مالیات های مستقیم، مزیت بازار سرمایه است

به گفته مدیر اسبق نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس، آیین نامه اجرایی قانون مالیات های مستقیم، باعث خواهد شد شفافیت و مزیت پرداخت مالیات مقطوع در بازار سرمایه، بیش از پیش مشهود شود و این روند افزایش فعالیت سرمایه گذاران در بورس را به همراه خواهد داشت. محمودرضا خواجه نصیری با بیان اینکه دریافت اطلاعات برای شفاف سازی اقتصاد یک امر لازم است اظهار داشت: به نظر می رسد اجرای کامل همه بندهای این آیین نامه مالیاتی به عنوان یک نکته مثبت برای بازار سرمایه قلمداد شود. اجرای این آیین نامه در مزیت های مالیاتی فعلی بازار سرمایه، شامل پرداخت مالیات مقطوع و شفاف، خللی ایجاد نخواهد کرد و سرمایه گذاران عملا در رسیدگی های مالیاتی بازار سهام با مشکلی مواجه نمی شوند.

مشاهده کل خبر


تکمیل قانون شفافیت با همکاری سازمان بورس

محمد رضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در بخش پایانی نشست مشترک دکتر شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیران ارکان بازار سرمایه با نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس، که در روز سه شنبه 12 بهمن ماه برگزار شد، به بخشی از پرسش ها و خواسته های مدیران و رؤسای بازار سرمایه پاسخ داد. این نماینده مجلس دهم اظهار داشت: ضمانت های اجرایی را کمیسیون اقتصادی در اختیار سازمان بورس قرار داده، تا اگر نهادی تخلف کرد حساب آن بسته شود و از امور ثبتی این بنگاه ها اجتناب شود، وزیر اقتصاد نیز ناظر اجرای این قانون است. درخواست نمایندگان خانه ملت این است که سازمان بورس، گزارش جامعی از روند اجرایی قانون شفافیت به مجلس ارائه کند.

مشاهده کل خبر


صرفه جویی در هزینه های اجرایی با معاملات الگوریتم

به گفته مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا با اشاره به بستری که معاملات الگوریتم در بازار سرمایه به ویژه در معاملات مشتقه بورس کالا فراهم می کند، به "سنا" گفت: در حوزه معاملات مشتقه بورس کالا، معاملات به صورت پیوسته انجام می شود و با توجه به مزیت هایی مانند صرفه جویی در هزینه های اجرایی که معاملات الگوریتم ایجاد می کند، بهتر است معاملات در این بستر انجام شوند. علیرضا ناصرپور معاملات الگوریتم را ابزاری جهت توسعه ابزارهای مالی در بازار خواند و تصریح کرد: معاملات الگوریتمی حجم معاملات در بازار را افزایش می دهد که این خود سبب توسعه ابزارهای مالی می شود؛ همچنین افزون بر افزایش حجم معاملات، معاملات الگوریتمی دسترسی به بازار را تسهیل می کند و از هزینه های دسترسی به بازار می کاهد.

مشاهده کل خبر


انعکاس مطلوب بازار سرمایه در برنامه توسعه ششم

محمد رضا پور ابراهیمی در صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه گذاری تحت عنوان بودجه سال 96 و انتظارات بازار سرمایه از مجلس شورای اسلامی که در بامداد دوشنبه 11 بهمن ماه برگزار شد، با بیان اینکه بودجه سال 96 بر مبنای برنامه ششم توسعه و سیاست های کلی آن تدوین شده است عنوان کرد: برنامه ششم توسعه به صحن علنی آمده و حدود 140 ماده از آن تصویب شده و بازار سرمایه در این برنامه به خوبی دیده شده است. به گفته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، بورس یکی از مهمترین بخش های اقتصادی کشور است و در برنامه ششم توسعه بازار سرمایه بویژه حوزه بورس کالا و اوراق بدهی اقدامات گسترده ای پیش بینی شده است.

مشاهده کل خبر


تشکیل کارگروه های تخصصی با حضور مجلسی ها و بورسی ها

معاون مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه گذاری به بررسی لایحه بودجه سال 96 و بازار سرمایه پرداخت و اظهار داشت: بودجه دولت هدف مشخص دارد و آن تحریک رشد اقتصادی و ایجاد ثبات اقتصادی است. به گفته محمد قاسمی  بانکها هم اکنون 20 درصد ارزش بازار را در اختیار دارند و واحدهای بزرگ اقتصادی را مدیریت می کنند. از همین رو باید کارگروه های متخصص در مجلس، بانک مرکزی و بازار سرمایه برگزار شود تا بتواند در خصوص موارد مهم اثر گذار تصمیم گیری کند.

مشاهده کل خبر


گزارش گیری از شبه دولتی ها، فوری ترین اقدام مجلس

نماینده مردم اصفهان در مجلس، تهیه گزارش در خصوص شرکت های مشمول بند 6 اصل 44 قانون اساسی را جزو اصلی ترین و فوری ترین اقدامات کمیسیون ویژه تولید ملی و اصل 44 بعد از تشکیل در مجلس دهم دانست. به گفته حمیدرضا فولادگر، از آنجا که سازمان بورس یک سازمان حاکمیتی است و جایگاه آن به گونه ای است که می تواند بدون جبهه گیری و به دور از تعصبات خاص نهادی یا بخشی، از ظرفیتی که قانون به آن داده استفاده کند، وظیفه دریافت اطلاعات مالی شرکت های شبه دولتی و اجرای قوانین بالادستی به این سازمان سپرده شده است.

مشاهده کل خبر


مزایای صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی

مدیر نظارت بر نهادهای مالی، محمدرضا معتمد، ضمن اشاره به هدف صندوق های سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی به "سنا" گفت: هدف صندوق های سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی جمع ‌آوری سرمایه از سرمایه‌گذاران و خرید و فروش اوراق بهادار در چارچوب تعهدات بازارگردانی آن اوراق مطابق امیدنامه و کسب منافع از این محل است و در صورتی‌ که صرفه و صلاح صندوق ایجاب کند، در قبال دریافت کارمزد در تعهد پذیره‌نویسی یا تعهد خرید اوراق بهادار موضوع بازارگردانی مشارکت کرده، که در این صورت وجوه جمع‌آوری شده و سایر دارایی‌های صندوق، پشتوانه تعهد آن خواهد بود.

مشاهده کل خبر


ثبت نقل و انتقال معاملات سهامداران ارتباطی با دریافت مالیات ندارد

به گفته رییس هیأت مدیره کارگزاری مهرآفرین، معافیت مالیاتی به این معنا نیست که نباید هیچ اثری از نقل و انتقال مالی ثبت شود، بلکه ثبت معاملات و نقل و انتقال های مالی با دریافت مالیات دو موضوع متفاوت از هم است، وقتی قانون خرید و فروش سهام را معاف از مالیات کرده یعنی هیچ گونه نگرانی از این بابت نباید در جامعه سهامداری وجود داشته باشد بلکه باید این موضوع را به فال نیک گرفت چون خیلی از اتفافات که در خصوص خیلی از شرکت ها می افتد به دلیل همین عدم شفافیت است. شاهین چراغی با بیان اینکه ردیابی معاملاتی افراد یک حرکت استراتژیک در نظام های اقتصادی توسعه یافته است، گفت: دولت ها گاه برای حمایت و گاه برای تشویق بخش هایی از بدنه اقتصاد را معاف از مالیات می کنند اما این معافیت مالیاتی نباید به معنای ثبت نشدن معاملات تلقی شود.

مشاهده کل خبر


حمایت سهامدار عمده، کلید آرامش بازار است

مدیرعامل کارگزاری ایمن بورس، پرداخت بدهی های دولت به بانک ها و حمایت سهامدار عمده از سهم را از جمله راه هایی دانست که می تواند به آرامش بازار همزمان با بازگشایی نمادهای بانکی کمک کند. به گفته تیمور ابوحمزه،  قضیه بانک ها به هر حال یک داستان طولانی است که چون صورت های مالیشان شفاف نبوده ، مطالبات غیر قابل وصول یا مشکوک الوصول را در صورت های مالی خود لحاظ نمی کردند ؛ به عبارتی آن معوقاتی را که به خاطر پرداخت وام های سنگین به بعضی مشتریان ایجاد شده بود و قابلیت وصول نداشت با بهره و خسارت دیرکرد آن به حساب درآمد منظور می کردند.

مشاهده کل خبر


بانکی ها به روزهای خوش خود باز می گردند

به گفته عضو هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه، نمادهای بانکی به دلایلی همچون نقد شوندگی، حاکمیت سهامداران عمده، ارزش بازاری که نسبت به سایر صنایع در بازار دارند و همچنین از نظر ابعاد سیاسی و اقتصادی و تبعات نوسانات قیمت آنها، دارای اهمیت زیادی در بازار سرمایه هستند؛ و تجربه بازار نشان داده است که اگر نمادهای متوقف با افت های شدید قیمیتی بازگشایی شوند غالبا مورد توجه مجدد سرمایه گذاران قرار می گیرند و پس از چند روز که نیاز هست فضای معاملاتی متعادل شود، دوباره می توانند روند رشد را سپری کنند. احسان رضاپور با اشاره به اهمیت شفافیت فضای بازار سرمایه اظهار داشت: هر چقدر امنیت فضای سرمایه گذاری از نظر اینکه آینده شرکت ها، شفاف تر شود و همچنین امنیت خاطر سهامداران از نظر سودآوری سال های آتی شرکت افزایش یابد، خود به خود گرایش به خرید سهام در فعالان بازار سرمایه و سرمایه گذاران افزایش می‌یابد. با کاهش ریسک می توان گرایش سهامداران حقیقی و حقوقی را به خرید سهام افزایش داد.

مشاهده کل خبر


قراردادهای بلندمدت در بورس کالا به نفع پتروشیمی ها و صنایع پایین دستی

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی و پتروشیمی، اشاره به اینکه انعقاد این قراردادها به نفع پتروشیمی ها و صنایع پایین دست است، خاطر نشان کرد: اگر پتروشیمی ای وجود دارد که با روش انعقاد قراردادهای بلندمدت مخالف است، احتمال دارد ریشه در مسایل دیگری مانند منفعت اقتصادی داشته باشد. حمید حسینی با اشاره به اینکه یکی از مصوبات شورای رقابت به منظور تنظیم بازار پتروشیمی، عرضه خوراک های بین مجتمعی در بورس کالای ایران بوده است، گفت: در این زمینه تاکنون یک نهاد رگلاتوری وجود نداشته و بورس کالا می تواند این کار را به نحو احسن انجام دهد.

مشاهده کل خبر


شیوه صحیح بازگشایی نمادهای بانکی

به گفته مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام، اینکه در بازگشایی بانک ملت محدودیتی قایل نشدند و گذاشتند که قیمت به شکل تعادلی و بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود، اقدام خوبی بود چون اگر سهم بر روی قیمت های بالا باز می شد، بازار را به شدت متاثر می کرد. محمد کفاش پنجه شاهی با بیان اینکه باید خیلی زودتر از اینها اقدامات در خصوص صورت های مالی بانک ها انجام می شد، افزود: همه اشتباهاتی را که در چند سال گذشته رخ داده بود نباید به پای سهامداران فعلی می نوشتند و آنها را دچار زیان می کردند؛ هرچند البته قدری این رویکرد تعدیل شد.

مشاهده کل خبر


مطالبات معوق؛ عاملی برای شناسایی زیان بانک ها

به گفته یک کارشناس مسائل اقتصادی و نظام پولی مالی کشور، بازار سرمایه از اواخر تیرماه امسال به دلیل برخی ابهامات در برگزاری مجامع عمومی بانک ها، چشم انتظار بازگشت دومین صنعت بزرگ بازار سرمایه در تالار شیشه ای بود که دلیل اصلی این غیبت طولانی مدت و افت قیمت بعد از بازگشایی بی شک به رفتار سازمان بورس مربوط نمی شد بلکه علت آن الزام بانک ها به استانداردسازی صورت های مالی بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی(IFRS) بود. اسماعیل محمدی با بیان اینکه علت تاخیر در برگزاری مجمع شرکت ها این است که بانک مرکزی از وضعیت بانک ها نگرانی دارد و می خواهد از وضع آنها مطمئن شود، گفت: بازار پول نهاد اصلی اقتصاد کشور است و بانک مرکزی باید مطمئن شود که نظام پولی سالم، شفاف و پویا است و هیچ مشکلی ندارد تا سایر بخش های اقتصادی نیز بتوانند با استفاده از خدمات بانک ها توسعه پیدا کنند.

مشاهده کل خبر


بازارگردانی با شیوه جدید بازار سرمایه

به گفته رئیس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی، ایجاد مکانیسم بازارگردانی با شیوه جدید بازار سرمایه و انتشار اختیار فروش برای سهام از جمله راه حل هایی است که می تواند هیجانات بازار را در زمان بازگشایی نمادهای بانکی کاهش دهد. علی اسلامی بیدگلی در ادامه گفتگوی خود با "سنا" اظهار داشت: انتظار این بود که سهامداران عمده و مدیران بانک ملت، به واسطه دوران طولانی توقف، تدبیر بیشتری برای حفظ ارزش ذاتی بانک در زمان بازگشایی کرده باشند.

مشاهده کل خبر


پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس درباره افزایش سرمایه بانک‌ها

سرمایه بانک های دولتی در چند سال گذشته با وضعیت نامناسبی روبرو بوده و نسبت پایین تر از حد استاندارد کفایت سرمایه بانک های مذکور گویای این وضعیت است. به همین دلیل در تبصره ۱۷ بندهای "ب" و" ج" لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور پیشنهادهایی برای افزایش سرمایه بانک های دولتی ارائه شده است. هیات وزیران چند روز پیش افزایش سرمایه ۶ بانک دولتی را تصویب و قطعی کرد. در عین حال، بررسی لایحه بودجه سال ۹۶ کل کشور و تبصره مربوط به افزایش سرمایه بانک های دولتی نشان می دهد که سرمایه بانک های دولتی در چند سال گذشته با وضعیت نامناسبی روبرو بوده و نسبت پایین تر از حد استاندارد کفایت سرمایه بانک های مذکور گویای این وضعیت است. به همین دلیل در تبصره ۱۷ بندهای "ب" و" ج" لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور پیشنهادهایی برای افزایش سرمایه بانک های دولتی ارائه شده است.

مشاهده کل خبر

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا