وردی‌نژاد در گفت‌وگو با ماین نیوز خبر داد:

مذاکره با دو شرکت برزیلی برای تولید داخلی لوله‌های نسوز

مذاکره با دو شرکت برزیلی برای تولید داخلی لوله‌های نسوز

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیرعامل شرکت سپاهان ذوب صنعت و عضو هیات مدیره شرکت فولاد فلز ارفع که در زمینه تولید شمش فولادی فعالیت می‌کند، اظهار کرد: به دنبال حضور در بازار ۳۰۰ میلیون دلاری لوله‌های نسوز در کشور هستیم و در این زمینه مذاکراتی را با برزیل داشته‌ایم.

ابوذر وردی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز با اشاره به اینکه در کنار دو شرکت یادشده با شرکت آمیار پولاد نیز فعالیت می‌کنیم، اظهار کرد: این شرکت پروژه‌های فولادی از جمله واحدهای احیا مستقیم و ذوب و ریخته‌گری را به صورت EPC انجام می‌دهد.

به گفته وی، فولاد فلز ارفع و سپاهان ذوب در اصفهان قرار دارد.

وردی‌نژاد درباره تولید شمش در این واحد بیان کرد: سیستم تولید ما کوره القاء بوده و به میزان ۴۰ درصد از آهن اسفنجی استفاده می‌شود و مابقی آن از قراضه صنعتی سنگین برای تولید شمش استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت سپاهان ذوب ادامه داد: بخش زیادی از مشتریان ما واحدهای نورد کوچک هستند. در حال حاضر نزدیک به ۵۲ تا ۵۳ میلیون تن ظرفیت نورد نصب شده در کشور وجود دارد. از این میزان ظرفیت نصب شده نزدیک به ۱۵ میلیون تن واحدهای کمتر از ۱۰۰ هزار تن هستند که بطور عمده شمش ۱۲۵ میلیمتری استفاده کرده و از شمش ۱۵۵ میلیمتری با طول ۱۲ متر استفاده نمی‌کنند. این بدان معنا است که آنها مقاطع کوچک و سبک را تولید می‌کنند.

وی درباره بازار این واحدها، اظهار کرد: این واحدها بازارهای خود را داشته و بیشتر در بازارهای منطقه‌ای حضور دارند. البته امروز هزینه حمل‌ونقل به یکی از موضوعات مسئله ساز تبدیل شده است.

وردی‌نژاد با اشاره به موضوع قیمت‌ها افزود: در حال حاضر قیمت‌های جهانی بالا است اما باید دید که میزان فروش بهتر شده ‌است یا خیر؟ متاسفانه فروش ما چندان خوب نشده زیرا کارخانه‌ها محصول را خریداری کرده و تولید خود را افزایش می‌دهند اما پس از مدتی محصول تولیدی آنها دپو می‌شود و نمی‌توانند مطالبات ما را پرداخت کنند. حال در چنین شرایطی قیمت‌ها افت می‌کند.

به گفته مدیرعامل شرکت سپاهان ذوب، اگر در بازار جهانی تحرکی دیده می‌شود به نظر بنده اتفاقاتی مقطعی است. همچنین چین نیز در حال اقتصادی کردن فعالیت کارخانه‌های خود است و در این زمینه واحدهای کوچک را تعطیل و واحد‌های بزرگ را توسعه می‌دهند.

وی با اشاره به وضعیت بازار تا پایان سال ۹۵ گفت: هیچ تغییری را برای بازار پیش‌بینی نمی‌کنم. همچنین اگر پس از انتخابات ریاست جمهوری اگر دولت رویه انقباضی بودن سیستم بانکی را ادامه دهد هیچ تغییر و تحرکی در قسمت مسکن نخواهیم داشت در نتیجه نزدیک به ۱۵۰ صنف مستقیم و غیرمستقیم مرتبط با این صنعت همچنان با مشکل مواجه بوده و بخش‌های ضعیف‌ آنها حذف خواهند شد.

به گفته وی، سال گذشته اتاق بازرگانی اصفهان اعلام کرد، در میان ۱۵۰ صنف، نزدیک به ۸ هزار واحد صنعتی کوچک تعطیل شده‌اند. همچنین ۴۰ درصد صنعت سنگ‌تراش اصفهان نیز تعطیل شده‌اند.

وردی‌نژاد درباره برنامه‌های توسعه‌ای نیز تصریح کرد: به دنبال تولید لوله‌هایی به روش سنتروفیوژ یا لوله‌های نسوز هستیم که به روش ریخته‌گری گریز از مرکز تولید می‌شوند. در این زمینه با دو شریک برزیلی نیز مذاکره داشته‌ایم تا فناوری را وارد کرده و در اینجا کار را به صورت مشترک انجام دهیم. کارهای اولیه انجام شده اما برخی مشکلات در زمینه آورد سرمایه‌های خارجی در نظام سرمایه‌گذاری وجود دارد که به دنبال برطرف کردن آن هستیم.

مدیرعامل شرکت سپاهان ذوب بیان کرد: یک بازار ۳۰۰ میلیون دلاری در حوزه لوله‌های نسوز در کشور وجود دارد که امیدواریم بتوانیم بیشتر فعالیت داشته تا سهمی در آن بازار داشته باشیم زیرا این حوزه بیشتر هایتک بوده و نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود. فناوری ساخت این لوله‌ها در اختیار آلمان، برزیل، آمریکا، ژاپن و فرانسه است اما ما این کار را با برزیل به صورت نمایندگی شروع کرده‌ایم که عملکرد موفقی در زمینه فولادسازی، احیا مستقیم و واحدهای پالایشگاهی با آنها داشته‌ایم. پس از این عملکرد موفق تصمیم به همکاری با آنها گرفته شد تا بتوانیم در این بازار بزرگ حضور داشته و در کنار آن محصولات را تحت لیسانس به بازارهای منطقه صادر کنیم.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا