نشست مشترک همکاری اقتصادی با آفریقای جنوبی؛

حجم مبادلات تجاری ایران وآفریقای جنوبی حدود 50 میلیون دلار است

حجم مبادلات تجاری ایران وآفریقای جنوبی حدود 50 میلیون دلار است

تهران- ایرنا- معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت: حجم مبادلات تجاری ایران و آفریقای جنوبی اکنون حدود 50 میلیون دلار است که ظرفیت دو کشور بسیار بیشتر از این میزان رقم ارزیابی می شود.

ولی الله افخمی راد روز یکشنبه در نشست همکاری اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی افزود: آفریقای جنوبی سابقه سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در ایران در زمینه پتروشیمی دارد و اما شرایط تحریم موجب خروج آنها از کشور شد.
وی افزود: سال گذشته مجموع تجارت ایران با قاره آفریقا به حدود 100 میلیارد دلار رسید که سهم طرف آفریقای جنوبی از این رقم ناچیز است.
وی اظهار امیدواری کرد که اجرایی شدن برجام، موانع تحریمها را بردارد و تهران و پرتوریا بتوانند با شناسایی زمینه های مساعد همکاریها، دور جدیدی از مناسبات را آغاز کنند.
افخمی راد، برپایی نمایشگاه های تخصصی و بین المللی را یکی از راه های شناخت توانمندی ها در بخش های مختلف بیان کرد و افزود: جمهوری اسلامی به عنوان یک کشور توانمند در منطقه، اکنون فرصتی مناسب و مهم پیش روی کشورهای مختلف قرار داده تا براساس قابلیت ای خود با تهران همکاری داشته باشند.
وی تصریح کرد: سازمان توسعه تجارت ایران در جهت برطرف ساختن موانع تجارت با کشورهای مختلف جهان تلاش مضاعفی را صرف می کند و در این مسیر از اعزام و پذیرش هیات های تجاری و برگزاری نمایشگاهای متقابل برای شاخت هر چه بهتر تجار و بازرگانان و صنعتگران دو کشور استقبال می کند.
معاون وزیر صنعت ، معدن وتجارت گفت: حجم مبادلات ایران در نیمه نخست سال جاری به بیش از 40 میلیارد دلار رسید که سهم صادرات بیش از 20 میلیارد و 500 میلیون دلار و بقیه واردات کشور است.
وی اظهار امیدواری کرد، تهران با اجرایی شدن توافق برجام در بخش تجارت خارجی شاهد رشد جهشی صادرات باشد و به بازارهای جدیدی به ویژه در آفریقا راه یابد.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: رفع تحریم ها، صادرات محصولات پتروشیمی، نفت و گاز را به آفریقای جنوبی افزایش می بخشد و در عین حال با فراهم سازی زمینه نرم افزاری برای انعقاد تعرفه ترجیحی با آفریقای جنوبی، حجم تجارت ترجیحی دو کشور از رشد لازم برخوردار می شود .
وی خاطرنشان ساخت: برگزاری نشست ها و مذاکرات رو در رو بین شرکت های مختلف دو کشور، فرصت مهمی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با آفریقای جنوبی فراهم می سازد.
ایران وآفریقای جنوبی دیروز (شنبه) در تهران سه سند و یادداشت تفاهم شامل همکاری درخصوص ایجاد مرکز اطلاعات ملی و مبارزه با پولشویی، ایجاد بازار سرمایه مشترک و نیز همکاری های فنی و اقتصادی امضا کردند.
نشست همکاری های اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آفریقای جنوبی با برگزای نشست های دو یا چندجانبه بین تجار دو کشور در محل سالن خلیج فارس محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار شد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا