لاریجانی:همه مشکلات ناشی از تحریم‌ها نبود

وضعیت‌اقتصادی‌کشور تا سال‌آینده‌تغییر‌نمی‌کند

وضعیت‌اقتصادی‌کشور تا سال‌آینده‌تغییر‌نمی‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی بعید می دانم وضعیت اقتصادی کشور تا یک سال آینده تغییر اساسی داشته باشد، گفت:در سطح ملی و استانی باید یاد بگیریم که اداره کشور را ارزان کنیم ولی در حال حاضر داریم این اداره را گران می‌کنیم.

 علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه 17 آبان ماه در جلسه شورای اداری استان البرز با حضور نمایندگان این استان، استاندار، امام جمعه و دیگر مسئولان البرز اظهار داشت: برخی مسائل استان البرز اختصاصی است ولی برخی مسائل دیگر نیز مشکلات سایر استان‌ها است، گرچه  ممکن است این استان از نظر مهاجرت پذیری و رشد جمعیت شرایط متفاوتی داشته باشد.

وی اضافه کرد: ممکن است این استان به جهت تازه تاسیس بودن و شرایط سرمایه گذاری مشکلاتی داشته باشد ولی کلیت مشکلات ممکن است در همه استان‌ها و شهرها وجود داشته باشد. باید برای مشکلات مذکور فکر کرد و برنامه‌ریزی داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: باید در برنامه ششم و بودجه سال آینده تدابیری در جهت حل این مشکلات اندیشید تا یک گام به سمت جلو در مباحث اقتصادی برداریم. ولی باید در این بین باید توجه داشته باشیم که برنامه‌ریزی‌ها باید در تراز برنامه های مشخص و تبیین شده باشند.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه باید بر روی مسائل فکر شود که باری از دوش کشور برداشته و کار شهرداری‌ها را روان تر کند، اضافه کرد: در این میان باید به شهرداری‌ها کمک کنیم همچنین فضای فشار بر بودجه دولتی را کاهش دهیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: شرایط کلانشهرها نسبت به شهرهای خرد متفاوت است. در زمینه پیشنهاداتی که از سوی ادارات جهت اموال غیر منقول دستگاه‌ها و استفاده در زمینه خصوصی مجلس مخالف نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین به چند موضوع کلی در بخش اقتصاد کشور نیز اشاره کرد و متذکر شد: ما در چند سال اخیر دوره‌ نسبتا سختی را سپری کرده‌ایم. فشارهای مختلفی از جمله تحریم‌های بین‌المللی که مانند سنگی در کارها بود بر ما وارد شد. به ویژه تحریم‌های بانکی که کار را برای صنعتگران مشکل کرده بود. البته سوء مدیریت فشار بیشتری نسبت به تحریم‌ها در بخش اقتصاد بر ما تحمیل کرد.

وی در ادامه مطلب فوق تاکید کرد که اگر در برخی زمینه ها مدیریت صحیح صورت می‌گرفت بسیاری از مشکلات در کشور به وجود نمی‌آمد اینکه برخی دستگاه ها بدهی‌های زیادی به بخش خصوصی دارند ربطی به بودجه دولت ندارد.

لاریجانی با اشاره به بدهی 30 هزار میلیارد تومانی به بخش خصوصی افزود: ما باید کمک کنیم بخش خصوصی رشد کند. اغلب این سوء مدیریت‌ها است که باعث شده است بخش خصوصی طلبکار شود.

رئیس قوه مقننه در ادامه سهم سوء مدیریت در بخش اقتصاد کشور را بیشتر از تحریم‌های دائم خواند و اظهار داشت: این سوء مدیریت‌ها و تحریم‌ها با یکدیگر تجمیع شده و نتیجه آن ایجاد فشار،‌ تحریم و تورم در کشور بود. همچنین سبب شد آبادانی کشور کند و نرخ رشد کشور در یک دوره منفی شود. گرچه اکنون هم مشکلاتی وجود دارد اما همین مسئله مایه اقتصادی کشور را تضعیف کرد.

لاریجانی همچنین ابراز امیدواری کرد: امیدواریم بعد از توافق هسته‌ای کشورهای دیگر درست و عاقلانه عمل کرده تا شرایط کشور برای ما در زمینه های مختلف به ویژه اقتصادی فراهم شود.

وی تحریم‌ها را به سنگی در رودخانه تشبیه کرد که اگر آبی در آن نباشد سنگ مانع مشکل سازی نخواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه همین مطلب یادآور شد: سوالی مطرح شده است این است که آیا وضعیت اقتصادی کشور در حال حاضر این گونه است؟ و آیا رودخانه اقتصادی کشور به همین شکل است.

وی در ادامه به لزوم فعال شدن حرکت اقتصادی کشور در جهت خروج از رکود و فعال شدن بخش های اقتصادی را مورد تاکید قرار داد.

لاریجانی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرکت اقتصادی در کشور خاطرنشان کرد: اینکه ایشان حرکت اقتصادی در کشور را توسط مردم مانند مجاهدت خواندند مطلب بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

وی همچنین تاکید کرد: رسوبات تب گرایی در قبل از انقلاب ته نشین شده است و اکنون نیز در حال ادامه است. آبادانی در کشور بدون حضور مردم و بخش خصوصی امکان پذیر نیست. ادارات باید در خدمت مردم باشند تا اقتصاد کشور رشد پیدا کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس چند قانون برای خروج از رکود و مجوز کسب و کار تصویب کرده ولی این کافی نیست بلکه باید به مرحله اجرا برسند.

لاریجانی همچنین عنوان کرد: هنگامی که پروژه‌ها را به بخش‌های خصوصی واگذار نمی‌کنیم نیمه تمام خواهند ماند. بگذاریم تا این پروژه‌ها به بخش خصوصی واگذار شده تا تکمیل و انجام شوند. ما از هر امکانی برای اینکه کارها را به مردم واگذار کنیم باید استفاده کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد که بعید می دانم وضعیت اقتصادی کشور تا یک سال آینده تغییر اساسی داشته باشد. باید تغییر رویکرد در این میان صورت گیرد. ما با این ساختار نمی‌توانیم به حفظ جهش 8 درصدی در کشور داشته باشیم این جهش با کمک مردم به وجود می آید.

لاریجانی در ادامه این مطلب خاطرنشان کرد: ما باید تلاش کنیم بخش های مختلف را به مردم واگذار کرده و از هر زمینه‌ای که می‌شود از بخش خصوصی برای انجام پروژه ها استفاده کنیم.

وی با اشاره به 800 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور عنوان کرد: ما باید با یک شناخت وسیع از شرایط به سمتی برویم که از ظرفیت‌های موجود استفاده شود تا آبادانی کشور یک حرکت جهش‌دار داشته باشد.

لاریجانی همچنین فضاهای بودجه جاری کشور را مورد ارزیابی قرار داد و عنوان کرد که این فضاها نیازمند هم رای بودن دولت و مجلس است.

رئیس مجلس شورای اسلامی یک اشکال بزرگ در ساختار بودجه کشور را فربه بودن سیستم اجرایی کشور عنوان کرد و گفت که در سطح ملی و استانی باید یاد بگیریم که اداره کشور را ارزان کنیم ولی در حال حاضر داریم این اداره را گران می‌کنیم که این عقلانی نبوده و به ضرر کشور است.

رئیس قوه مقننه در ادامه ضمن توصیه به همدلی و همفکری در مجلس و دولت تاکید کرد که این گونه گران اداره کردن ها دودش به چشم مردم می‌رود. باید بدون رودربایستی با مردم صحبت کرد همچنین سیستم دولتی باید چابک و سبک شود.

لاریجانی با طرح این سوال که آیا لازم است گاهی تا این حد سرمایه‌گذاری شود تاکید کرد: باید اجازه دهیم امکانات به سمت تولید و آبادانی کشور پیش برود نقص کشور ما در بخش اقتصاد بسیار زیاد است. اگر چه در بحث استراتژی کشور در منطقه خوب عمل کرده‌ایم.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: نقش ایران در سال های اخیر در بحران‌های منطقه بسیار تاثیرگذار بوده است. جایگاه ایران در منطقه را همه تائید می‌کنند.

لاریجانی ادامه داد: در صحنه بین المللی همین که ماجرای هسته ای به نحو عقلایی حل شد نکته مثبتی است گرچه در این میان منتقدانی هم وجود داشت که نظر آنها محترم است ولی پشت این حل هسته‌ای ساعتها فکر و تلاش بوده است. آقایانی که در جریان مذاکرات بودند قبل، حین و بعد از مذاکرات همواره مشورت داشتند لذا گام‌های پخته‌ای در زمینه هسته ای و روند مذاکرات برداشته شد که در مجموع ایران دانش حل صلح آمیز هسته ای را دارد.

وی متذکر شد که تحریم ها حل می‌شود گرچه ممکن است طرف مقابل شیطنت‌هایی داشته باشد که قطعا جوابش را خواهد دید.

لاریجانی تاکید کرد: رشد اقتصادی کشور آسیب دیده و مشکلات اساسی داریم در حوزه اقتصاد موضوع را باید جدی گرفت تا موتور تولید کشور راه نیفتد وضعیت اقتصاد در کشور همین گونه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور و آسیب‌های ناشی از آن یادآور شد: در این زمینه بانک‌ها باید تلاش، کمک و حمایت کنند تا بخش خصوصی در این استان و سایر بخش های کشور نفس بکشد.

لاریجانی با بیان اینکه باید کمک کنیم واحدهای تولیدی ما سرپا بماند گفت که حمایت از واحدهای تولیدی بهتر از این است که سرمایه گذاری جدید ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه اقبال خوبی در سرمایه گذاری خارجی وجود دارد مطرح کرد: گرچه ممکن است سرمایه گذاران خارجی منتظر رفع تحریم‌ها باشند. سرمایه گذاری در کشور باید بیشتر شود و این راه‌حل برون رفت از معضل بیکاری است.

رئیس قوه مقننه بخش مهم اقتصاد مقاومتی را رونق پیدا کردن تولید کشور از نگاه صادراتی عنوان کرد که باید در این راستا همت جدی صورت بگیرد.

وی با طرح الزاماتی در زمینه رشد اقتصاد کشور عنوان کرد شرایط روانی جامعه باید انبساط داشته باشد تا اوج بگیرد تا زمانی که جامعه ذهنی منقبض داشته باشد رشدی هم صورت نمی‌گیرد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه بحث رآکتور هسته ای اراک با دستور رهبری تمام شده است، خاطرنشان کرد: این مسئله باید خاتمه پیدا کند چرا که با نظر رهبر معظم انقلاب مباحث مربوط به رآکتور هسته ای اراک تمام شده است و از این به بعد باید در اجرای صحیح آن توجه شود. همچنین ایرادات بعد از این تائید، در ذهن مردم ایجاد شبهه می‌کند و مردم برای سرمایه گذاری‌های آتی هراس دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یک جامعه سالم وقتی صورت می‌پذیرد که روحیه برای حرکت داشته باشد. رسانه‌ها و سیاستمداران در این حین نقش اساسی دارند.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر روحیه هم افزایی در کشور فعال شود بسیاری از مشکلات کشور از جمله موضوعات اقتصادی حل می‌شود. یکی از ملزومات حرکت آینده امیدوار بودن و پرهیز از مناقشاتی است که ذهن‌ها را از موضوع هسته ای باز می‌دارد.

لاریجانی همچنین خاطرنشان کرد: لازمه ایجاد زمینه های اقتصادی و هر مسئله دیگری قبول داشتن موضوع هسته‌ای است. برخی مناقشات در کشور وجود دارد که حاصل از اختلاف نظرها است. گرچه اختلاف نظرها امری طبیعی است. نباید به دشمنی کشیده شود.

لاریجانی در همین راستا تاکید کرد که تحمل ها در سطح مسائل مختلف باید صحیح تنظیم شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، وی در ادامه تخریب‌ها و اختلاف نظرها را در فصل انتخاباتی طبیعی عنوان کرد و گفت که این اختلاف نظر ها به ویژه در زمان انتخابات امری طبیعی است به ویژه اگر رشد یافتگی سیاسی در کشور زیاد باشد. ولی برگزاری جلسات مخفیانه و شبانه و همچنین دادن شب نامه‌ها علیه دیگری دشمنی زیادی در کشور ایجاد کرده و مانع هم افزایی می‌شود. نباید بگوییم چون مخالف هستیم دیگران خائن هستند.

لاریجانی در خاتمه لازمه وحدت در کشور مردم سالار را رعایت اخلاق و حاکمیت معنویت دانست و گفت: ما نباید به جهت اینکه مخالف هستیم حیثیت و آبروی مومنی را ریخته و یا علیه او سخنی بگوییم متاسفانه این مسئله در کشور زیاد شده است. نباید بدون آداب در قالب انتقاد پرده دری کنیم. گاهی این مقدمات، کشور را از یک حرکت سالم باز می‌دارد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا