ایجاد ۱۰۰هزار فرصت شغلی با ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی استان سیستان و بلوچستان

«هندوستان ایران» امیدی برای مردمان سیستان

«هندوستان ایران» امیدی برای مردمان سیستان

گروه معادن - چابهار یا هندوستان ایران در کنار فرصت‌های بسیاری که در حوزه گردشگری در اختیار دارد، در زمینه معدن و صنایع معدنی نیز این قابلیت را در اختیار دارد که طرح‌های مختلفی به ویژه طرح‌های فولادی را در خود جای دهد.

به گزارش ماین نیوز، مدیران سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) معتقدند ظرفیت‌های موجود در این منطقه برای جذب سرمایه‌گذار توانسته ۱۰۰هزار فرصت شغلی ایجاد کند. به این معنا که بخش معدن توانایی محرومیت‌زدایی را در اختیار داشته و می‌تواند از مهاجرت بومیان مناطق محروم به شهرهای بزرگ جلوگیری کند.

نگاهی به هندوستان ایران
چابهار با در اختیار داشتن ظرفیت‌های گردشگری تا به امروز نقش خوبی در صنعت گردشگری ایفا کرده اما امروز با اجرای طرح‌های مختلف در حوزه صنایع معدنی می‌تواند به یکی از قطب‌های اصلی این حوزه در کشور تبدیل شود. دسترسی به آب‌های آزاد و نزدیکی به هند توانسته فرصت خوبی در اختیار این منطقه قرار دهد تا سرمایه‌گذاران مختلف را جذب خود کند. اجرای طرح‌های معدنی و صنایع معدنی در این منطقه می‌تواند در کنار تسهیل صادرات و واردات، اشتغالزایی بسیاری به همراه داشته باشد آن هم در منطقه‌ای که شاید در میان مناطق محروم کشور قرار می‌گیرد.

یکی از طرح‌های اجرایی در این منطقه، طرح فولاد مکران است. طرح تولید فولاد «مکران» یکی از طرح‌های توسعه‌ای است که در منطقه آزاد چابهار اجرایی می‌شود. این طرح در قالب پروژه‌های جدید ایمیدرو در پی سفر رییس‌جمهوری به استان سیستان‌وبلوچستان در سال ۱۳۹۳ تعریف شده و قرارداد ساخت مجتمع فولاد مکران برای بازه زمانی ۳سال پیش‌بینی شده است. با توجه به اینکه نزدیکی به دریا و آب‌های آزاد مزیت مهمی برای کارخانه‌های فولاد به‌شمار می‌رود احداث این مجتمع در منطقه چابهار که در نزدیکی دریا قرار دارد به کاهش هزینه تمام‌شده و رقابتی شدن فولادسازان کمک می‌کند. محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم امضای قرارداد طرح مجتمع فولاد مکران در منطقه آزاد چابهار گفته است انگیزه برای کار و آبادانی در چابهار بسیار زیاد است و یقین دارم مجتمع فولاد مکران در منطقه آزاد چابهار به رشد اقتصاد کشور به‌ویژه اقتصاد جنوب شرق کشور کمک فراوانی خواهد کرد.

چابهار، فرصتی برای همکاری با هند
صنعت فولاد در هند توانسته این کشور را در میان بزرگترین تولیدکنندگان جهانی قرار دهد، اما این صنعت نیازمند واردات برخی مواد اولیه همچون سنگ‌آهن است و در برخی موارد مدیران هندی ترجیح می‌دهند در منطقه‌ای خارج از کشور خود برای تولید فولاد سرمایه‌گذاری کنند. بی‌شک چابهار یکی از مناطقی است که مورد توجه مدیران هندی نیز قرار گرفته است. در نتیجه چابهار و طرح‌های معدنی و صنایع معدنی در این منطقه می‌تواند زمینه‌ای برای روابط جدید ایران و هند ایجاد کند. در این زمینه رییس هیات مدیره خانه معدن ایران اظهار می‌کند، تجربه‌های معدنی و معدنکاری بسیاری در هند وجود دارد و نوع نگاه به بخش معدن در این کشور، مزیتی است. به گزارش صمت، محمدرضا بهرامن گفت: نگاه هند در حوزه دانشگاه به بخش معدن، ویژه است. این در حالی است که آنها توجه بسیاری به این بخش دارند و نگاه آنها بر پایه سرمایه‌گذاری است.

وی درباره همکاری هند و ایران در بخش معدن تصریح می‌کند: باید شرایط را برای ورود سرمایه‌گذاران به این بخش مهیا کنیم و فراموش نکنیم که استفاده مفید از این فرصت به‌دست آمده، نتایج خوبی در آینده به همراه دارد. برای جذب سرمایه‌گذار باید مشورت‌های خوبی ارائه دهیم تا ورود سرمایه‌گذاران آسان‌تر شود. کشور ما در زمینه سرمایه‌گذاری در دیگر کشورها ورود قوی نداشته و به همین دلیل تجربه چندانی نداریم. چابهار و به ویژه مکران می‌تواند این فرصت را در اختیار سرمایه‌گذاران هندی قرار دهد و آنها را به سمت این منطقه بکشاند.

محمدرضا بهرامن درباره حضور هندی‌ها در بندر چابهار نیز تصریح کرد: حضور هندی‌ها در بندر چابهار در فعالیت بخش معدن به ویژه صنعت فولاد تاثیر بسزایی دارد. ما می‌توانیم در تامین مواد اولیه این صنعت با هند وارد همکاری شویم. هند در صنعت فولاد پیشینه‌ای طولانی دارد. در بخش سنگ‌های ساختمانی، هند منابع غنی سنگ‌های آذرین دارد اما منابع سنگ‌های رسوبی مانند مرمر خیلی کمتر دیده می‌شود، بنابراین می‌توانیم از این فرصت، استفاده و بازار جدیدی در حوزه سنگ‌های ساختمانی را در هند ایجاد کنیم. یکی از اصلی‌ترین دلایل تمایل هندی‌ها برای ورود به این منطقه، تامین مواد اولیه صنایع داخلی کشورشان است. ما نیز می‌توانیم با در اختیار داشتن مواد اولیه، محصولات تولید شده را از طریق این بندر به بازارهای موجود در منطقه صادر کنیم.

سیستانی‌های چشم انتظار
استان سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از استان‌های مرزی کشور با مشکلات بسیاری مواجه بوده که این مشکلات باعث شد برخی افراد این استان برای یافتن شغل و تامین زندگی راهی شهرهای بزرگ شوند. در واقع برخی از مناطق این استان جزو مناطق محروم است. توجه دولت یازدهم به ایجاد واحدهای معدنی و صنایع معدنی در نزدیکی آب‌های آزاد توانست امید تازه‌ای در قلب مردمان این منطقه ایجاد کند؛ طرح‌هایی که بی‌شک نیازمند استفاده از کارگران بومی بوده و می‌تواند در ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی منطقه تاثیرگذار باشد. اما شاید مهم‌ترین نکته در این میان ایجاد امنیتی باشد که به دلیل ایجاد این طرح‌ها رخ می‌دهد. در واقع نگاه ویژه مسئولان به این منطقه در بلندمدت اتفاق خوشی را برای کشور و بومیان این منطقه رقم خواهد زد اما ایجاد زیرساخت از نکاتی است که نباید از آن به آسانی گذر کرد. جذب سرمایه‌گذارهای خارجی، ایجاد اشتغال و.... نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌های اصلی خواهد بود.

اشتغالزایی؛ دستاورد ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری
با این وجود سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) معتقد است، ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی استان سیستان و بلوچستان، فرصت ایجاد ۱۰۰هزار شغل را فراهم کرده است. به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، مدیریت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو اظهار کرد: ایمیدرو در طرح خود عنوان کرده که ظرفیت‌های معدنی استان و استان‌های همجوار و همچنین فرصت توسعه کشورهای شمال و شرق منطقه (از جمله پاکستان، هند و افغانستان) شرایط استثنایی را برای سرمایه‌گذاری در سیستان و بلوچستان ایجاد کرده و به افزایش سطح رفاه و توسعه اقتصادی آن منطقه کمک شایانی خواهد کرد. امیر صباغ در این باره گفت: با توجه به اتصال خطوط ریلی و جاده‌ای افغانستان به ایران و به ویژه مکران و همچنین احداث خط لوله گاز سراسری هفتم به شرق کشور، زمینه توسعه بخش معدن و صنایع معدنی استان را فراهم کرده است. صباغ به برنامه‌های ایمیدرو در سیستان و بلوچستان و سواحل مکران اشاره کرد و گفت: در دولت یازدهم برنامه اکتشاف و راه‌اندازی تولید آزمایشی تیتانیوم در این استان انجام شده و طرح فولاد مکران نیز در دست اجراست.

وی افزود: طرح‌های تکمیل‌کننده زنجیره معدن و صنایع معدنی از جمله ایجاد واحدهای فرآوری و صنایع معدنی از برنامه‌های توسعه استان است. مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو خاطرنشان کرد: با فعال شدن این ظرفیت‌ها ۱۰۰هزار فرصت شغلی در استان ایجاد می‌شود. وی تاکید کرد: مقرر شد دستگاه‌های مختلف به منظور اجرای بسته حمایتی تعریف شده، کارگروهی با هدایت وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل دهند و برنامه و اقدامات، با نظارت و پیگیری نماینده تام‌الاختیار وزیر انجام شود. وی اظهار کرد: استان سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان، سهم ۱۱درصدی از مساحت کشور دارد و همچنین۱۱۰۰ کیلومتر مرز با پاکستان و افغانستان و ۳۰۰ کیلومتر مرز آبی با دریای عمان دارد.

صباغ افزود: کسب و کارهای مرتبط با ظرفیت‌های معدنی استان شامل اکتشاف و وجود ذخایر معدنی همچون تیتانیوم، کبالت، طلا، آهن، منگنز، سنگ مرمر و سنگ آهک است. وی درباره اقدامات ایمیدرو در این استان گفت: در سال‌های گذشته سیمان زابل و معدن آنتیموان سفید آبه فعال شدند و از سال ۹۳ نیز برنامه اکتشاف در این استان آغاز شد. به گفته وی، طرح‌های در دست اجرا در سیستان و بلوچستان شامل معدن مس چهل کوره و فولاد مکران است. مدیریت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو اظهار کرد: توانمندی‌های برون استانی شامل خط لوله گاز صلح از عسلویه به هند، منطقه آزاد، بازارهای صادراتی رو به رشد افغانستان، پاکستان، هند، کره و ژاپن است. همچنین به سبب کمبود آب در نقاط مختلف کشور، صنایع آب بر در حال استقرار در سواحل مکران در چابهار هستند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا