گزارش روز؛

خیز بلند گروه خودرویی

خیز بلند گروه خودرویی

شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان معاملات امروز، با 254 واحد صعود در ارتفاع 77 هزار و 961 واحدی ایستاد و بیش از 55 درصد از نمادهای بورسی امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند.


در جریان داد و ستدهای امروز بورس تهران، گروه خودرو و ساخت قطعات به عنوان یکی از صعودی ترین گروه در معاملات امروز بازار بودند و نماد های خساپا، خپارسح، خزامیا، خپارس، خکاوه، خودرو، خاذین، خمحرکه، ورنا، خشرق، ورناح و خکار همگی با صف خرید روبرو شده و بیشترین حجم معامله در این صنعت متعلق به نماد خساپا با جابجایی حدود 150 میلیون سهم است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کارگزاری بانک رفاه، در پی معاملات امروز، در گروه خودرویی افزایش تقاضا و تشکیل صف های خرید در اکثر نماد های گروه های دیگر بازار مشاهده شد. این در شرایطی بود که طی دو روز گذشته بازار به دلیل بازگشایی یکی از نماد های گروه بانکی با کاهش شدید شاخص روبرو شده بود. می توان یکی از مهمترین دلایل این افزایش قیمت ها و ایجاد صف خرید در نماد های گروه خودرویی را سفر هیات فرانسوی به ایران و احتمال عقد قرارداد با شرکت های خودروسازی ایران دانست.

با نزدیک شدن به روز های پایانی سال، طبق روال سال های گذشته افزایش حجم معاملات و رونق در بازار مشاهده می شود؛ با این حال شاید شروع رونق بازار همانند سال گذشته مجدداً با صنعت خودروسازی باشد. از طرفی تعدیل مثبت در اکثر شرکت های صادراتی به دلیل اختلاف نرخ ارز طی گزارشات 9 ماهه در حال ثبت در سامانه کدال است و همه این دلایل می تواند امیدواری نسبت به رشد بازار را افزایش دهد.

در گروه رایانه و فعالیت های وابسته به آن نماد مرقام پس از چند روز معامله در قیمت های حداکثری روز جاری نیز پس از جابجایی 2.5 میلیون سهم با صف فروش مواجه شد و همچنین مداران نمادی بود که در این گروه بیشترین حجم معامله را به خود اختصاص داد بطور کلی معاملات این گروه منفی دنبال شد. بطور کلی در این گروه بجز نماد آپ بقیه نماد ها با کاهش قیمتی ناچیز به کار پایان دادند.

در گروه انبوه سازی، املاک و مستغلات افزایش تقاضا و تشکیل صف خرید در نماد های کرمان، ثاباد، وآذر و ثامان مشاهده شد؛ بطور کلی معاملات این گروه بصورت متعادل و مثبت دنبال شد. در این گروه نماد وتوس، ثاژن، ثعمرا، ثنوسا و ثرود با کاهش قیمتی بکار خود پایان دادند. نماد ثعمرا پس از چند روز افزایش تقاضا و تشکیل صف خرید با معاملات منفی متوقف شد.

در گروه سیمانی ها که یکی از کم تقاضا ترین گروه های بازار سرمایه بود؛ بجز نمادهای سبهان، سمازن، سرود، سخوز، سکرد، ساراب، ساروم، سدور که با افزایش قیمت ناچیز متوقف شدند، بقیه نماد ها با کاهش قیمتی بکار خود پایان دادند. درباره این صنعت دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان بابیان اینکه امیدواریم با خرید سیمان از کارخانجات تا حدودی رونق به این صنعت برگردد، گفت: بعد از این موضوع پیگیر جاده های بتنی هم خواهیم شد، چرا که این طرح هم نیازمند سیمان بوده و می‌تواند بازار راکد خرید و فروش سیمان را از بین ببرد.

 

شیخان در خصوص بازار صادارتی کارخانجات سیمان هم اضافه کرد: اخیراً تقاضایی از طرف کشور سوریه برای خرید سیمان ایران داشته‌ایم که این مورد هم می تواند تحرک خوبی در بازار صادراتی سیمان داشته باشد. همچنین در مذاکرات انجام شده با سفیر عراق صحبت هایی مبنی بر لغو ممنوعیت صادرات سیمان ایران به این کشور هم مطرح شده است.

در گروه خودرو و ساخت قطعات که شاید بتوان آنرا به عنوان صعودی ترین گروه در معاملات امروز بازار دانست، در این صنعت بجز نمادهای خمحور، خزر و خنصیر تمامی نمادها مثبت معامله شدند؛ بطوریکه نمادهای خساپا، خپارسح، خزامیا، خپارس، خکاوه، خودرو، خاذین، خمحرکه، ورنا، خشرق، ورناح و خکار همگی با صف خرید روبرو شده و بیشترین حجم معامله در این صنعت متعلق به نماد خساپا با جابجایی حدود 150 میلیون سهم است.

در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر نماد تازه وارد غگلپا با بیشترین حجم تقاضا در این گروه به روند صعودی خود ادامه داد و این در حالی است که امروز سهامداران حقوقی در این سهم اقدام به فروش 1 میلیون و 200 هزار سهم کردند و همچنین در این گروه که معاملات مثبتی را پشت سر گذاشتند. تنها نمادهای غمینو، غچین، غگرجی، غدشت، غمهرا، غپینو، غالبر، غبشهر با کاهش قیمتی بکار خود پایان دادند. بطور کلی در این گروه نماد های غشهداب، غگل، غشصفا و غشان توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کردند و نماد غشهداب در نهایت با صف خرید سنگین روبرو شد.

در گروه بانک ها و موسسات اعتباری پس از بازگشایی نماد وبملت و تاثیر این نماد در شاخص در روز بازگشایی، رفته رفته از حجم فروش این سهم کاسته شد و امروز بصورت متعادل دنبال شد. در این گروه بجز نماد های وکوثر و حکمت بقیه نماد ها با کاهش قیمت ناچیز روبرو شدند. بیشترین حجم معامله در این صنعت متعلق به نماد وبملت با معامله حدود 16 میلیون سهم بود .

در گروه محصولات شیمیایی که اکثرا متعادل و منفی بودند، حجم کم معامله در این گروه نیز یکی از مواردی بود که توجه سرمایه گذاران را به خود اختصاص داد، بطور کلی بجز نماد شخارک و شتوکا که با صف خرید بکار خود پایان داد و همچنین نمادهای شسینا، شکربن، مارون، شفن، وپترو، شیراز، کرماشا، پاکشو و شگل بقیه نماد ها با کاهش قیمتی بکار خود پایان دادند. در این گروه نماد پارسان با معامله حدود 6 میلیون سهم بیشترین حجم معامله را به خود اختصاص داد.

در معاملات گروه قند و شکر بجز نماد های قثابت، قشهد، قزوین، قنیشا و قپیرا که در قیمت های مثبت دنبال شد؛ بقیه نماد های گروه با کاهش قیمتی بکار خود پایان دادند. در این گروه نماد قثابت همانند اکثر روز های گذشته با بیشترین حجم معامله بکار خود پایان داد.

شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان معاملات امروز، با 254 واحد صعود در ارتفاع 77 هزار و 961 واحدی ایستاد. حجم معاملات بورس به استثنای معاملات بلوکی به 784 میلیون سهم، ارزش معاملات 134 میلیارد تومان و ارزش بازار به 326 هزار میلیارد تومان رسید. بیشترین تاثیر مثبت در شاخص بورس را نمادهای فملی و فخوز بیشترین تاثیر منفی در شاخص بورس را نمادهای خساپا، خودرو ، شخارک، پارسان، فملی، خپارس و شفن داشت. بیش از 55 درصد از نمادهای بورسی امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند.

پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری بانک رفاه است. تاکید می شود این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش بر عهده نخواهد گرفت.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا